سخنرانی آیت الله اراکی در نشست بین المللی ‏‏”توسعه علوم فقهی”

 

آیت الله “محسن اراکی”  صبح یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳، در مراسم افتتاحیه نشست بین المللی “توسعه ‏علوم فقهی” در مسقط عمان، سخنان خود را تحت عنوان “عدالت و رحمت و آثار فقهی ‏آنها” ارائه کرد.‏

 

وی در این سخنان به بررسی صفات الهی مانند عدالت، رحمانیت و رحیمیت و آثار تکوینی و ‏تشریعی آنها بر اساس مفاهیم فقه اسلامی با استدلال به آیات قرآنی پرداخت.‏

آیت الله اراکی عدالت و رحمت را پایه های سنت تکوین الهی و اساس نظام سیاسی ‏اسلامی دانست و گفت: عدالت همچنین پایه و اساس سایر نظام های اسلامی که ‏خداوند برای اداره جامعه بشری و هدایت آن به سوی کمال مطلوب تشریع کرده است، نیز ‏می باشد و به وسیله عدل، آسمان ها و زمین به فرموده خداوند متعال برپا میشوند.‏

وی با اشاره به آیات قرآن ادامه داد: رسالت انبیا و مرسلین و همچنین رسالت حضرت ‏محمد(ص) نیز بر اساس عدل خداوندی بوده است.‏

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه سخنان خود رحمت را صفتی برای ‏خداوند دانست که به وسیله آن، خداوند خلق و جهانیان را آفریده و با قدرت خویش نور وجود ‏را بر اشیاء تابانده است؛ و بدین وسیله رحمت خداوندی همه چیز را فراگرفته است.‏

وی رحمت دیگری را نیز از صفات خداوند متعال عنوان کرد که همراه با فضل و مختص بندگان ‏مؤمن خداوند است. همانگونه که خداوند درکتاب خود فرموده است: «الله يختص برحمته ‏من يشاء والله ذو الفضل العظيم». و «لولا فضل الله عليكم ورحمته لاتبعتم الشيطان الا ‏قليلا»‏ .‏ لذا بر اساس این آیات، رحمت دوم به عکس رحمت اول که همه چیز را در بر میگیرد ‏خواهد بود و تنها با طلب و استحقاق بندگان شامل مؤمنان مطیع خداوند می شود.‏

بنا به گفته آیت الله اراکی، رحمان و رحیم نیز از صفات الهی است؛ با این تفاوت که رحمان ‏شامل عالم وجود از زمان خلقت تا انتهای آن می شود، اما رحیم صفت ذاتی خداوند است ‏که شامل رحمت خاص او می شود و فضل بزرگ و بدون پایانی در آن وجود دارد.‏

وی در ادامه این بحث نتیجه گیری کرد که: می توان گفت رحمت رحمانی، صفتی جامع ‏میان عدالت و رحمت رحیمی است. زیرا با عدالت، رحمانیت خداوند درمورد زیانکاران و ‏کسانی که از دعوت خداوند رویگردان شده اند متجلی می شود. لذا رحمت رحمانیت در ‏مورد عدالت دربرابر دشمنان متجلی خواهد شد و رحمت رحیمیت در مورد هدایت مؤمنان به ‏کمال مطلوب که اساس نظام تشریعی خداوند است، تجلی می یابد.‏

آیت الله اراکی همچنین به بررسی معنای “اثر” پرداخت و گفت: اثر به طور کلی به سه ‏قسم تکوینی، صورت ذهنی از شیء و اعتباری تقسیم می شود که منظور از اثر فقهی در ‏این بحث، همان اثر اعتباری است.‏

گفتنی است کنفرانس بین‌المللی توسعه علوم فقهی امروز یکشنبه ۱۷ فروردین با هدف بررسی “نگاه فقه ‏اسلامی به مشترکات انسانی و مصالح آنان” با حضور اندیشمندان و علمای برجسته کشور های اسلامی از جمله ‏جمهوری اسلامی ایران در عمان آغاز به کار کرد.

 

دکمه های اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در google
گوگل پلاس
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین
اشتراک گذاری در pinterest
پینترست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

59 − 50 =