رونمایی از «موسوعه ۲۰ جلدی»؛ رویدادی بسیار مهم در عرصه تقریب مذاهب اسلامی

 تدوین و چاپ این موسوعه، به معنی تحقق آرزوی دیرین علما و شخصیت های بزرگ اسلامی به ویژه آیت الله العظمی بروجردی است که بر ضرورت گردآوری احادیث فریقین، تأکید داشتند.

      برگزاری مراسم  رونمایی از  موسوعه ۲۰ جلدی « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه »، را باید رویدادی بسیار مهم در عرصه تقریب مذاهب اسلامی،  بشمار آورد. رویدادی که از برداشتن گامی بسیار بزرگ در این زمینه حکایت دارد.

     در واقع تدوین و چاپ این موسوعه،  به معنی تحقق آرزوی دیرین علما و شخصیت های بزرگ اسلامی به ویژه آیت الله العظمی بروجردی است که بر ضرورت گردآوری احادیث فریقین، تأکید داشتند.

        اینک بعد از ۱۳ سال تلاشِ پژوهشگاه مطالعات تقریبی ( وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)، این آرزو  با تدوین و چاپ موسوعه ای ۶۲ جلدی، در قالب ۲۰مجلد بزرگ و فاخر، تحقق پیدا کرده است؛  مجموعه ای که بیش از ۵۰ موضوع کلان اعتقادی، تفسیری، اخلاقی، تربیتی، فقهی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی را در خود جای داده است.

    ازچند هفته پیش و در آستانه این رونمایی بسیار مهم،  مراجع، آیات عظام و  بسیاری از علما و شخصیت های اسلامی در دیدار های جداگانه ی رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با ایشان،  از  تدوین و چاپ این مجموعه ارزشمند،  تشکر و تقدیر و  برضرورت نشر و توزیع آن در بین مراکز  علمی اهل سنت و شیعه،  تاکید کرده اند که گزیده ای از نظرات این بزرگان را درذیل می خوانیم:

*********

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

       – « از تدوین و چاپ این موسوعه خرسندیم و انشاالله این موسوعه را به دست تمام علمای

           جهان اسلام برسانید تا  از معارف اسلام ناب بهره مند شوند.»

          – «یکی از خلأهایی که در عرصه حدیث پژوهشی به منظور پژوهش های علمی و فقهی و…. وجود

         داشت مسأله روایات مقارن است که در این عرصه کارهایی انجام شده است، به خصوص دارالحدیث

         دو  جلد  منتشر کرده است، ولی در عرصه موضوعی، نیازمند یک کار بسیار قوی بودیم که امیدواریم

         با  انتشار این موسوعه این مشکل نیز حل شود و سهولت بیشتر در امر پژوهش ایجاد شود.»

آیت الله العظمی سبحانی:

     -« بنده از تدوین این موسوعه خوشحالم . این موسوعه، اصالت شیعه را مشخص کرده و درمقابل نویسندگان مزدوری که اصالت شیعه را زیر سوال می برند ، ایستادگی می کند.»

     -«این موسوعه ثابت می کند که «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا»؛ اینکه طرفداران تکفیر بر طبل تفرقه  می کوبند، کاری غلط است؛ چراکه مشترکات بسیاری داشته و بهتر است که زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم. این موسوعه احاطه ما را  بر کتاب فریقین ایجاد کرده و دو طرف می توانند کتب  یکدیگر را مطالعه نمایند »

آیت الله العظمی نوری همدانی:

    – این مجموعه نشان از تلاش بی وقفه محققان حوزه است و ما باید با استفاده از این موقعیت ها فقه اهل بیت (ع) را به دنیا نشان دهیم .

    –  نکته دیگر و قابل ذکر در مورد این کتاب چاب نفیس و مناسب این کتاب است که در عرضه موفق آن موثر خواهد بود .

آیت الله العظمی جوادی آملی:

      -تلاش های شما در چاپ این موسوعه قابل تقدیر است و انشالله در پیشگاه  ذات اقدس الله  مأجور باشید .

       – چاپ این موسوعه نشانگر تلاش محققین حوزه است و با توزیع مناسب آن می توان نورانیت اسلام ناب محمدی را به دنیا نشان داد .

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

      – بسیار خرسندیم که کاری به این وسعت  در جهان اسلام انجام شده است . و امیدوارم با توزیع مناسب به دست تمام پژوهشگران در جهان اسلام برسد .

      –  بنده سه جلد درباره مهدویت از اهل سنت نوشته ام ولی جلد ششم موسوعه  که درباره دیدگاه اهل سنت در زمینه مهدویت  نوشته شده به مراتب از آن كتاب بهتر است.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی :

    – این مجموعه نشان از تلاش بی وقفه محققان حوزه  و تقریب است و ما باید با استفاده از این موقعیت ها فقه و معارف اهل بیت (ع) را به دنیا نشان دهیم .

    – چاپ این موسوعه كار بزرگی است و بسیار شکیل چاپ شده است . امیدوارم با توزیع مناسب این موسوعه به دست علمای جهان اسلام برسد .

    – بنده نیز ضمن دعا برای دست اندرکاران مجمع تقریب و پژوهشگاه مطالعات تقریبی به  استفاده و مطالعه این موسوعه  ارزشمند پرداخته و به دیگران نیز معرفی خواهم کرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی:

      – تدوین این موسوعه با این کیفیت کار بسیار بزرگی است . انجام کارهای مقارن نیاز به دقت نظر و حساسیت بالایی دارد که الحمدلله در این موسوعه مشاهده می شود.

     – دشمنان اسلام امروزه با تفرقه افکنی سعی در بهم زدن وحدت مسلمانان دارند و وهابیت  با هزینه های سرسام آور در این مسیر گام برمی دارد و سعی در ایجاد تفرقه می کند .با این شرایط تنها راه مبارزه با وهابیت کارهای پژوهشی متقن و مستدل است .

    – این موسوعه باید به دست تمام علمای جهان اسلام برسد تا از این موسوعه بهرمند شوند .

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور:

    – «هم اکنون بیش از ۲۰۰ موسوعه در ایران در حال تدوین است که این خود یکی از موفقیتها ایران در  عرصه پژوهش است .»

    – « پیشنهاد می کنم نسخه الکترونیکی این موسوعه هم تهیه شود و تمامی اسناد موسوعه در   آن نسخه آورده شود.

    – «این موسوعه یکی از کارهای بزرگ پژوهشی در جهان اسلام است که بسیار باعث خرسندی  است و امیدوار ضمن توزیع مناسب آن در جهان اسلام ، یک دوره به تمامی اساتید درس خارج   هدیه شود تا از این موسوعه بهره مند شوند.»

 آیت الله العظمی محفوظی:

          – «آیت الله العظمی بروجردی عنایت ویژه ای به روایات اهل سنت داشتند همچنین در استنباط

    احکام هم از روایات اهل سنت بهره می بردند .ایشان همیشه خواستار هم نشینی و گفتگو بین

    علمای شیعه و اهل سنت بودند.»

     – « بنده بسیار خوشحالم از شما به جهت تدوین و چاپ این موسوعه عظیم تقدیر می کنم . با این اقدامات صدای اسلام  را به تمام دنیا می رسانید و این کار بسیار مهمی است.»

آیت الله گرامی:

          -« دشمن همیشه درحال تفرقه افکنی بین شیعه و اهل سنت است و حتی به دروغ می گویند که

    قرآن ما با قرآن اهل سنت فرق می کند و این وظیفه ماست که با ترویج اسلام ناب محمدی

    دسیسه های دشمن را خنثی کنیم.»

      – بنده این موسوعه را مطالعه خواهم کرد و به دیگران هم توصیه می کنم از این موسوعه بهره ببرند.»

******

         همچنین در این دیدار ها، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به تشریح  ویژگی های این موسوعه فاخر پرداخته است . جملات ذیل به اهم نکات گفته شده از سوی رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشاره دارد :

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری:

    – موسوعه ۲۰ جلدی « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه »، حاصل تلاش پژوهشگران «پژوهشگاه مطالعات تقریبی» و جمعی از محقیقن حوزه است که در آن بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و اهل سنت در ساحت های فقه، انبیاء و اهلبیت، طب، اقتصاد و… استخراج شده است .

    – گرد آوری و تدوین این مجموعه ای گرانسنگ و فاخر،  ایده مرحوم آیت ا.. العظمی بروجردی است و در ۶۲ جلد تدوین یافته و در ۲۰ جلد به صورت نفیس در بیروت به چاپ رسیده است.

    – تدوین این مجموغه ۲۰ جلدی،  با همت پژوهشگران «پژوهشگاه مطالعات تقریبی» و جمعی از محقیقن حوزه حدود ۱۳ سال طول کشیده است.

    – با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد اشتراکات بین شیعه و اهل سنت وجود دارد ، تدوین و چاپ این موسوعه به خوبی نشان گر این موضوع است که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تقریب یک استراتژی است و نه تاکتیک .

    –   اهل سنت استقبال مناسبی از این کتاب کرده و خواستار ارسال کتاب برای خود می باشند.

    – در نظر داریم یک دوره از این موسوعه را علاوه بر مراجع و علمای ایران ، به دست علمای اهل سنت جهان اسلام برسانیم تا از ظرفیت های بالای این موسوعه عظیم بهرمند شوند .

 مطالب مرتبط :

 

مراسم رونمایی از موسوعه نفیس «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» برگزار شد