گفتگوی مدیر مرکز تحلیلی پژوهش های اسلامی قرقیزستان با سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

 

سی امین کنفرانس وحدت اسلامی آذر ماه امسال نیز با حضور گسترده علمای جهان اسلام برگزار شد . در حاشیه این کنفرانس در گفتگویی با شیخ عبدالقادر مدیر مرکز تحلیلی پژوهش های اسلامی قرقیزستان نظرات او را در مورد ضرورت مقابله با جریان های تکفیری جویا شدیم .

 

 

با توجه به اینکه  جنابعالی در مرکز تحلیلی پژوهش های اسلامی فعالیت می کنید نظر شما در مورد ضرورت بررسی موضوع تکفیر در سی امین کنفرانس وحدت چیست ؟

 

بررسی این موضوع در کنفرانس وحدت بسیار ضروری و حیاتی است . با توجه به اینکه جهان اسلام در چند سال اخیر بیشترین ضربه را از جریان های تکفیری  – تروریستی خورده و قطعا این علمای جهان اسلام هستند که می توانند با همفکری به علاج این بیماری مهلک بپردازند .

اما در روز اول خبری از پرداختن به بحث های تکفیری نبود گرچه باخبر شدیم که جلسات تخصصی در مورد تکفیر در کمیسیون ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .

 

عده ای معتقدند با ازبین رفتن تکفیری ها ممکن است تفکر تکفیر باقی بماند . به نظر شما چگونه می توان با این تفکر مقابله کرد ؟

بله کاملا موافقم  اگر تکفیری ها  از بین بروند تفکر آنها تا قیامت خواهد ماند مگر اینکه ما با انجام فعالیت های فرهنگی بتوانیم این پدیده شوم را خنثی کنیم .

باید با تهذیب نفس به خودسازی بپردازیم باید بدبینی ها موجود بین مذاهب اسلامی را از بین ببریم .متاسفانه بعضا دیده می شود بدبینی هایی بین شیعه و اهل سنت و یا حتی بین حنفی و شافعی  وجود دارد  . پس در وهله اول باید تمام بدبینی ها بین مذاهب را مرتفع کرده و  وحدت عملی را محقق سازیم .

 

با توجه به شکست های اخیر تکفیری ها در حلب سوریه آیا این شکست ها به نابودی کامل آنها منجر می شود ؟

 

در چند ماه اخیر موفقیت های خوبی در سوریه  صورت گرفته است .اما مشکل اینست که داعشی ها از حلب فراری شده اند اما ممکن است به جای دیگر پناه ببرند و دوباره با حمایت های امریکا و اسراییل بلای جان جهان اسلام بشوند . زیرا تفکر تکفیری همچنان در آنها وجود دارد . ما باید بدانیم که شکست تکفیری ها در یک جبهه به معنی نابودی تفکر آنها نیست .

ما باید بپذیریم که یکی از مشکلات اصلی جهان اسلام استکبار است که سالهاست که از جریان های تکفیری و تروریستی حمایت کرده و در حال تغذیه آنها می باشد .به عبارت دیگر غرب از جهالت این گروه ها سواستفاده کرده واز آنها برای اهداف خود که همانا تقرفه جهان اسلام است بهره می برد .

البته امیدواریم که موضوعاتی که در این کنفرانس نهایی می شود و در بیانیه پایانی می آید با ضمانت اجرایی کشور های اسلامی همراه شده و به وحدت تمام جهان اسلام ختم شود .

 

 سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی