گزارش سفر حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری به ایرلند

ایرلند کشوری به پایتختی دوبلین است که در شمال‌غرب قارهٔ اروپا واقع شده‌است. نام رسمی این کشور جمهوری ایرلند است. جمهوری ایرلند….

با ۴.۶ میلیون نفر جمعیت سومین جزیره بزرگ اروپا و بیستمین جزیره بزرگ جهان است.

 

دو زبان ایرلندی و انگلیسی زبان‌های رسمی جمهوری ایرلند هستند اما انگلیسی از ایرلندی رایج‌تر است.

اگرچه دین رسمی این کشور مسحیت می باشد اما از دهه ۱۹۵۰ که دین اسلام رسما به ایرلند وارد شد ، مسلمانان بسیاری در این کشور گرد آمده اند و حضور این مسلمانان سفر مبلغین بین المللی از ایران را به آن کشور ضروری می نماید .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی که ماه مبارک رمضان را در ایرلند حضور داشته است ضمن بررسی وضعیت مسلمانان در این کشور گفت: فعالیت های مسلمانان مقیم ایرلند در این کشور مشهود وتاثیرگذار است.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به تنها مرکز شیعی دردوبلین ابراز داشت: مهمترین مرکز دینی شیعیان ایرلند، حسینیه اهل البیت متعلق به عراقی های مقیم دوبلین است که از فعالیت های مناسبی در طول سال به ویژه در مناسبت های تبلیغی برخوردار است.

دکتر مختاری به سخنرانی و برنامه های تبلیغی خود در این حسینیه و سایر مراکز فرهنگی و اسلامی ایرلند اشاره و تصریح کرد: شیخ حلاوة امام و مدیر بزرگترین مرکز اسلامی اهل سنت و دبیرکل اتحادیه علمای اروپا دراین کشور است که رویکردی اعتدالی دارد . وبنده طی حضورم در ایرلند، دیدارهای خوبی با ایشان داشتیم و ایشان علاقه مند سفر به جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ابراز شگفتی و خرسندی شیخ حلاوه از پژوهش های مقارن در پژوهشگاه مطالعات تقریبی را مورد توجه قرار داد و گفت: بنده بروشوری از منشورات پژوهشگاه مطالعات تقریبی را به ایشان دادم که بسیار استقبال نمودند وتقاضا کردند کتابها برایشان ارسال شود .

رئیس پژوهشگاه مطالعات ضمن اشاره به همکاری موثر سفیرایران درایرلند افزود: باید این نکته را هم یادآور شوم که جناب آقای کچوییان سفیر ایران درایرلند نگاه بسیار ویژه ای به مسایل فرهنگی داشته به طوریکه در تمامی مراسمات ما را همراهی می نمودند . همچنین با دعوت آقای کچوییان از سفیر فلسطین برای سخنرانی روز قدس در آن حسینیه ، فضایی ویژه و حماسی در این روز شکل گرفت .

 

حجت الاسلام والمسلمین مختاری برگزاری باشکوه مراسم روز جهانی قدس در دوبلین را یادآور شد و بیان داشت: سفیر فلسطین در مراسم حاضر شد و در سخنان پیش از خطبه ها، به صراحت از روش مقاومت دفاع کرد و برخی کشورهای عربی را مورد انتقاد قرار داد.

وی ادامه داد: سفیر فلسطین در ایرلند از مبارزان با سابقه فلسطینی و همرزم یاسر عرفات است که سالها قبل در نوفل لوشاتو خدمت امام خمینی رسیده است و در سخنان خود اعلام نمود که مبارزه را از امام خمینی فراگرفته است.


استاد حوزه و دانشگاه به حضور و سخنرانی کوتاه یکی از رهبران ضدجنگ ایرلندی در مراسم روز قدس اشاره کرد و گفت: این خانم که به صورت محجبه در این مراسم حاضر شد، فردی است که تا کنون چند تظاهرات و راهپیمایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در دوبلین راه اندازی کرده است. همچنانکه در حاشیه این مراسم، عکسها و آثار هنری یکی از هنرمندان ایرلندی در بیان مظلومیت کودکان فلسطینی به نمایش در آمد.

وی در خصوص حال و هوای ماه مبارک رمضان در ایرلند گفت: مسلمانان مقیم ایرلند، حدود ۲۰ ساعت روزه داری را تجربه می کردند وگرچه شبها کوتاه بود اما از تقید و اهتمام ویژه ای به آداب و مسائل شرعی و نیز شرکت در آئین های مذهبی برخوردار بودند که در خور توجه است.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین مختاری درباره برخورد سایر شهروندان ایرلندی با مسلمانان گفت: مسلمانان ایرلند از آزادی نسبی برای پوشش و رفتارهای دینی برخوردارند و مردم این کشور نیز برخورد نسبتا شایسته ای با مسلمانان دارند. مردم این کشور به کشورایران خیلی علاقه داشته و نگاه ویژه ای به مردم ایران دارند.