گزارش سفر آیت الله اراکی به پاکستان

دیدار آیت الله اراکی با سراج الحق

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر روز جمعه با “سراج الحق” رهبر جماعت اسلامی پاکستان در اسلام آباد دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار تقریب از اسلام آباد، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار با اشاره به بیداری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این بیداری اسلامی منجر به احیای نهضت فلسطین و حرکت اسلامی در غزه شد همچنین در جنوب لبنان جنبش اسلامی توانست صهیونیست ها را از این منطقه بیرون کند و در مجموع آنچه اتفاق افتاد بشارت می داد که قدرت جدید جهان اسلام در حال شکل گیری است.

وی افزود: وقتی که این وضعیت جدید اتفاق افتاد دشمنان اسلام بویژه رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش را واداشت تا تدبیری برای جلوگیری از این قدرت بیاندیشند و مهمترین تدبیر آنها ایجاد جنگ های محلی و قومی در جهان اسلام بود.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر بیشترین تحقیقات پیرامون اسلام و جهان اسلام در دانشگاههای عبری و دانشگاههای انگلیس اتفاق افتاده است، اظهار داشت: با تحقیقاتشان پی بردند که در جهان اسلام یک وضعیتی وجود دارد که با استفاده از این وضعیت می توانند جنگ های درون اسلامی و داخلی در کشور های اسلامی راه بیاندازند.

وی افزود: مهمترین چیزی که دشمن می توانست از آن به عنوان ابزار تفرقه در جهان اسلام و مایه اختلاف از آن استفاده کند مسئله اختلاف شیعه و سنی بود البته در برخی نقاط نظیر عراق و افغانستان از مسئله قومیت هم بهره بردند اما عمده چیزی که مؤثر بود مسئله شیعه و سنی بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: دشمنان اسلام از ماهواره ها و فضای مجازی برای ایجاد اختلاف و تشدید آن بهره بردند و بر اساس اطلاعات موثقی که داریم انگلیس پول های زیادی در این زمینه هزینه کرده است و تنها هدف آنها از ایجاد این شبکه های ماهواره ای ایجاد دشمنی و کینه توزی و جنگ میان امت اسلامی بود.

آیت الله اراکی با تأکید بر اینکه دشمنان تلاش دارند که به هر اختلافی در جهان اسلام رنگ مذهبی بدهند، اظهار داشت: شما اگر تبلیغات انگلیس در این زمینه را دنبال کنید، می بینید هر اختلافی که در کشورهای اسلامی رخ می دهد را سعی می کند که به آن رنگ شیعه و سنی بدهد.

وی افزود: با توجه به اتفاقات سال های اخیر، رهبر معظم انقلاب به مجمع جهانی تقریب دستور دادند که این مجمع ابزار کار و دایره تلاشش را تغییر دهد و هم اینکه استراتژی خودش را بر اساس دیپلماسی وحدت قرار دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: ما معتقدیم مهمترین وظیفه ما این است که در راه وحدت تلاش کنیم و یکی از مهمترین شیوه های بیدار سازی مردم اطلاع رسانی است باید مردم را آگاه کنیم که جنگ شیعه و سنی را دشمن راه اندازی کرده است.

آیت الله اراکی در ادامه این دیدار اظهار داشت: پاکستان از کشورهای بزرگ و تأثیر گذار اسلامی است و این کشور می تواند نقش بسیار مهمی در جریانات کنونی جهان اسلام ایفا کند.

وی افزود: علمای اسلام در پاکستان جزء علمای مؤثر جهان اسلام به شمار می روند یعنی دایره تأثیرشان فقط محدود به پاکستان نمی باشد و بر کلیه جهان اسلام تأثیر گذارند و ما به عنوان مجمع جهانی تقریب این آمادگی را داریم که در این زمینه با علمای پاکستان همکاری کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پایان از سراج الحق دعوت کرد تا به ایران سفر کند و با علمای ایران نشست داشته باشند تا بتوانیم به یک سازوکار علمایی در راستای تقویت تقریب بین مذاهب اسلامی در کشور های اسلامی دست پیدا کنیم.

“سراج الحق” رهبر جماعت اسلامی پاکستان نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم به آیت الله اراکی، اظهار داشت: که خداوند این سفرش را به عنوان جهاد فی سبیل الله قرار دهد.

وی با بیان اینکه من علاقه قلبی به انقلاب اسلامی ایران دارم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توان بسیار بالایی برای حمایت از مسلمانان جهان دارد و رهبران جماعت اسلامی پاکستان همواره به ایران سفر کرده اند و با این کشور ارتباط خوبی دارند.

وی در ادامه تأکید کرد: اختلافات مذهبی و فرقه ای را می توان به صورت علمی و با برگزاری نشست میان علماء حل کرد.

آیت الله اراکی در جمع اهل سنت چشتی پاکستان

 به گزارش خبرنگار تقریب از لاهور، آیت الله “محسن اراکی” که در لاهور به سر می برد شامگاه شنبه با حضور در اجتماع بزرگ پیران و مریدان طریقه اهل سنت چشتی های پاکستان، با بیان اینکه حقیقت تصوف صحیح و عرفان صحیح عشق خدا و محمد و آل محمد است، اظهار داشت: محبت خاصیتش این است که هم راه را نشان می دهد و هم اینکه انسان را در راه محبوب می برد، بر همین اساس است که خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: اگر خدا را دوست دارید پس در پی من بیایید تا خدا شما را دوست داشته باشد.

وی گفت: در این جا به روایتی که علمای اهل سنت نقل کرده اند اشاره می کنم، در این روایت آمده است وقتی رسول اکرم(ص) به معراج رفت در آنجا جز خدا و رسول خدا(ص) کسی نبود
وقتی که گفتگوی بین خدا و رسول خدا اتفاق افتاد رسول خدا(ص) صدای علی ابن ابیطالب را شنید، در این هنگام رسول اکرم(ص) از خداوند پرسید: ای خدا در اینجا جز من و تو کسی نیست من صدای علی را چطور می شنوم؟ خداوند پاسخ داد خواستم با تو با صدایی سخن بگویم که محبوب ترین صوت است بنابراین دیدم محبوب ترین صدا نزد تو صدای علی است بنابراین با این صدا با شما سخن گفتم، به همین دلیل علی(ع) رمز و سمبل عشق خدا و محمد(ص) بود.

آیت الله اراکی افزود: همین جایگاه را فاطمه زهرا(س) در دل رسول خدا(ص) داشت همچنین این جایگاه را امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دل رسول خدا(ص) داشتند، لذا عشق محمد و آل محمد راهی به سوی خداست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «من فردی از شما نمی خواهم مگر اینکه در راه خدا محبت محمد و آل محمد را اتخاذ کند»، اظهار داشت: اگر مسلمین به همین آیه عمل می کردند همه یکدل، متحد و یکدست می شدند زیرا با عمل به این آیه هم دلها یکی می شود و هم اینکه پاهها در یک راه قدم می گذارند.

وی افزود: باید تلاش کنیم جامعه اسلامی به قرآن عمل کند و از خدا، رسول خدا، آل رسول و صالحین رسول تبعیت کنند و این راه، راه وحدت جامعه اسلامی و راه اقتدار جامعه اسلامی و راه نجات امت مسلمین است.

آیت الله اراکی تأکید کرد: آنهایی که جامعه اسلامی را متفرق می کنند، کسانی هستند که جامعه اسلامی را از راه خدا باز می دارند.

دیدار آیت الله اراکی با “عطا محمد مانیکا” وزیر اوقاف و امور مذهبی پنجاب و “لیاقت بلوچ” دبیر کل جماعت اسلامی پاکستان

 آیت الله اراکی ظهر شنبه با “عطا محمد مانیکا” وزیر اوقاف و امور مذهبی پنجاب و “لیاقت بلوچ” دبیر کل جماعت اسلامی پاکستان در شهر لاهور دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سفر خود به پاکستان ظهر روز شنبه وارد شهر لاهور شد.

آیت الله اراکی بعد از ورود به لاهور با “عطا محمد مانیکا” وزیر اوقاف و امور مذهبی پنجاب و “لیاقت بلوچ” دبیر کل جماعت اسلامی پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در این دیدار طی سخنانی اظهار داشت: ما امروز نیاز داریم که مسئله وحدت امت اسلامی را به یک مطالبه عمومی در کشور های اسلامی تبدیل کنیم.

وی افزود: اگر مسئله وحدت امت اسلامی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود قطعا می توانیم به این هدف دست یابیم.

آیت الله اراکی افزود: ما از سیاسیون و افراد با نفوذ کشورهای اسلامی انتظار داریم که مسئله وحدت امت اسلامی را در سرلوحه کار خود قرار دهند وقتی که کشورهای اروپایی یک اتحادیه دارند چرا مسلمانان و کشور های اسلامی چنین اتحادیه قوی داشته باشند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: اتحادی که ما پیشنهاد می کنیم چیزی شبیه به اتحادیه کشورهای اروپایی است، منظور ما این نیست که کشورهای اسلامی با هم ادغام شوند و قدرت سیاسی آنها خدشه وارد بلکه یک اتحادیه ای شبیه به اتحادیه اروپا، میان کشورهای اسلامی ایجاد گردد تا آنها با هم متحد شده و به یک قدرت در جهان تبدیل گردند و مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: برای نمونه مسئله فلسطین و کشمیر مورد اتفاق همه کشورهای اسلامی است اگر کشورهای اسلامی با هم اتحاد داشتند وضعیت کشمیر و فلسطین اینگونه نبود.

وی افزود: همچنین در بعد اقتصادی، پول کشورهای اسلامی در بانک های غربی ذخیره می شود اگر ما نگاه کنیم ۹۰ درصد از سرمایه های کشور های اسلامی در کشور های غیر اسلامی سرمایه گذاری می شود.

آیت الله اراکی اظهار داشت: اگر ما یک اتحادیه داشتیم دیگر نیازی نبود که سرمایه کشور های اسلامی در سایر کشور ها صرف شود الان از معادن کشور های اسلامی بیشترین بهره را اروپاییان می برد.

آیت الله اراکی در پایان با بیان اینکه علمای بزرگ پاکستان همواره پرچمدار ایده وحدت امت اسلامی در جهان بوده اند، اظهار داشت: ما انتظار داریم بزرگان دینی در کشور های اسلامی بویژه علمای پاکستان در زمینه تقریب و وحدت امت اسلامی ایده پردازی کنند.

تکفیر بزرگترین مانع در سر راه وحدت
در ادامه این نشست لیاقت بلوچ دبیر کل جماعت اسلامی پاکستان ضمن تشکر و تقدیر از حضور آیت الله اراکی در پاکستان، این حضور را یک نعمت دانست و گفت: شما به مشکلات جهان اسلام اشاره کردند و در ضمن راه حل ها را ننیز بیان کردید.

وی تأکید کرد: فرقه گرایی و تشدید اختلاف بین شیعه و سنی و همچنین مسئله تکفیر بزرگترین موانع پیش روی تقریب هستند.

لیاقت بلوچ در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایت الله اراکی برای ایجاد کمیته مشترک میان مجمع جهانی تقریب و شورای همبستگی اسلامی پاکستان، اظهار داشت: ما از این پیشنهاد شما به شدت استقبال می کنیم و آنرا برای آینده وحدت اسلامی تأثیر گذار می دانیم.

آیت الله اراکی در جمع علمای لاهور

دبیر کل مجمع جهانی تقریب ابراز امیدواری کرد علماء مسئله ایجاد اتحادیه کشور های اسلامی را دنبال کنند و آنرا به یک طرح تبدیل کنند تا به تدریج بتوانیم یک مطالبه عمومی در کشورهای اسلامی پیرامون وحدت به وجود بیاوریم.

به گزارش خبرنگار تقریب از لاهور، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب اسلامی عصر روز شنبه طی سخنانی در سمینار “اتحاد امت” که با حضور علمای اهل سنت و تشیع در لاهور برگزار شد، با اشاره به آیات ۳۰ الی ۳۲ سوره روم، «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۳۰﴾ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۳۱﴾ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ ﴿۳۲﴾» اظهار داشت: مسئله وجوب وحدت در جامعه اسلامی از اهم فرائض است و در این مسئله جای هیچ شک و تردیدی نیست.

وی با بیان اینکه مسئله اتحاد امت از اهم فرائض است، افزود: علاوه بر قرآن کریم در سنت رسول اکرم (ص) امر به اتحاد و نهی از تفرقه وجود دارد.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به نظام اسلامی، اظهار داشت: ما در نظام های اسلامی نظیر نظام اقتصادی، نظام سیاسی و نظام فرهنگی هیچ اختلافی بین شیعه و اهل سنت نداریم بنابراین می توانیم از همین نقطه شروع کنیم و به وحدت برسیم.

وی افزود: برای نمونه من به نظام سیاسی اشاره می کنم در نظام سیاسی هیچ اختلافی بین علمای شیعه و اهل سنت وجود ندارد و می توان گفت که در نظام سیاسی می توانیم بین کلیه مذاهب اسلامی به یک وحدت نظر برسیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: در نظام اقتصادی نیز اختلاف چندانی میان اهل سنت و تشیع وجود ندارد الان کتاب اقتصادنا شهید صدر در همه کتابفروشی های اهل سنت وجود دارد ما در نظام بانکی می توانیم با اهل سنت به یک وحدت نظر برسیم.

آیت الله اراکی تأکید کرد: در اسلام اجتماعی که برای تشکیل امت واحده به آن نیاز داریم هیچ اختلافی بین مردم وجود ندارد در اسلام فردی و احکام فردی نیز اختلاف چندانی وجود ندارد البته اختلاف نظر هایی جزئی وجود دارد که با گفتگو قابل حل است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه مسئله ساماندهی امت واحده ممکن است، اظهار داشت: ما به عنوان مجمع جهانی تقریب پیشنهاد می کنیم یک اتحادیه ای بین کشورهای اسلامی نظیر آنچه میان کشور های اروپایی شکل گرفته ایجاد شود. اگر فقط در ابتدا پنج کشور اسلامی این اتحادیه را ایجاد کنند به تدریج سایر کشور های اسلامی نیز به آن خواهند پیوست.

وی افزود: چرا باید نیروی مسلمانان هزینه کشتن مسلمین شود؟ چرا باید اقتصاد و ثروت مسلمین خرج آباد کردن کشور های غربی شود؟ چرا وقتی بسیاری از کشورهای اسلامی فقیر هستند سرمایه های ما در کشور های غربی خرج می شود؟ اگر این اتحادیه شکل بگیرد این مسائل حل خواهد شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب ابراز امیدواری کرد علمای حاضر در این نشست مسئله ایجاد اتحادیه کشور های اسلامی را دنبال کنند و آنرا به یک طرح تبدیل کنند تا به تدریج بتوانیم یک مطالبه عمومی در کشورهای اسلامی پیرامون وحدت به وجود بیاوریم و تمام مطالبه مردم حول تشکیل اتحادیه کشور های اسلامی متمرکز شود.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به مسئله سوریه و یمن اظهار داشت: شما باید مسائل سوریه و یمن را باید از علمای یمن و سوریه جویا شوید تا ببینید حقیقت چیست، شما نباید اخبار را از رسانه هایی که تحت تأثیر غرب هستند دریافت کنید.

وی افزود: رسانه های غربی تلاش می کنند که از هر اتفاقی در جهان اسلام به جنگ شیعه و سنی تعبیر کنند در حالیکه چنین نیست، در این زمینه پیرامون سوریه یک مثال بزنم، شیخ رمضان البوطی از علمای برجسته سنی سوریه بود که او را در مسجد و در حال تفسیر قرآن شهید کردند بنابراین این نشان می دهد کسانی که در سوریه می جنگند از افرادی هستند که شیعه و سنی برای آنها فرقی ندارد.

وی افزود: هدف تروریست از شهید کردن البوطی فقط به این دلیل بود که ایشان از مقاومت حمایت می کرد و در مقابل اسرائیل ایستادگی می کرد.

آیت الله اراکی اظهار داشت: جنگ در سوریه جنگ بین اسرائیل و آمریکا از یک سو و مقاومت اسلامی از سوی دیگر است نظام سوریه چون از مقاومت اسلامی حمایت می کند بنابراین به این کشور حمله کرده اند.

وی افزود: من به شما پیشنهاد می کنم برخی از علمای سوریه را دعوت کنید تا از نزدیک وضعیت این کشور را برای شما بازگو کنند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: در یمن نیز وضعیت به همین شکل است آن چیزی که امروز در رسانه های غربی درباره یمن ذکر می شود واقعیت ندارد باید با علمای آنها بنشینید و حقایق را از آنها بشنوید.

آیت الله اراکی در جمع علما و فرهیختگان کراچی

به گزارش خبرنگار تقریب از کراچی، آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه سفرش به پاکستان شامگاه یکشنبه طی سخنانی در جمع علما و فرهیختگان شهر کراچی، اظهار داشت: در قرآن کریم دو نعمت مطرح است یکی نعمت تامه و دیگری نعمت عامه.

وی افزود: نعمت عامه شامل همه نعمت های الهی است اما نعمت دیگری در قرآن کریم مطرح است که آن نعمت تامه است. نعمت تامه همان وحدتی است که در نتیجه اطاعت از رهبران الهی برای امت حاصل می شود.

آیت الله اراکی افزود: قرآن کریم از لسان حضرت موسی نقل می کند، خداوند متعال نعمت انبیا و نعمت تبعیت از انبیا را به شما داده است و در نتیجه این نعمت شما را پادشاهان در زمین قرار داده است.

وی افزود: وقتی بنی اسرائیل شکرگزار نعمت رهبری الهی بودند و از نعمت رهبری الهی تبعیت می کردند خداوند آنها را ملوک جهان قرار داد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: پس به وسیله وحدتی که از این نعمت تامه حاصل می شود خدای متعال مؤمن را سرآمد اقوام جهان قرار می دهد.

وی با اشاره به آیه وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً، اظهار داشت: اینجا منظور از نعمت، نعمت رسول الله است و نعمت اطاعت از اوست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به آیه ۷ سوره مائده وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ ميثاقَهُ الَّذي واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ ، اظهار داشت: نتیجه می گیریم نعمت رهبری الهی از نعمت تامه الهی است، البته به شرط اطاعت و پیروی، که این اطاعت از آن نعمت، نعمت را بر مردم تکمیل کند.

وی افزود: این نعمت را خداوند بر مسلمین تام کرده است وقتی که مسلمین یکدل و یکدست بودند فرمود: أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: در سوره ابراهیم خدای متعال مفصل درباره این نعمت صحبت کرده است و قانون این نعمت را تبیین کرده است: وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم بهترین نمونه کفران نعمت رهبری الهی، قوم بنی اسرائیل است، بنی اسرائیل در نتیجه کفران این نعمت دچار عذاب الهی شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: در نتیجه کفران نعمت چه بر سر بنی اسرائیل آمد؟ یکی از نتایج کفران نعمت بنی اسرائیل این بود که : ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا يَکْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا يَعْتَدُونَ.

وی افزود: من نمی خواهم بگویم که خدای متعال ما را به این درد دچار کند اما باید خوف این را داشته باشیم که نکند خدای متعال ما را هم به این درد دچار سازد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه علائم خطرناکی در جامعه اسلامی در این رابطه دیده می شود، اظهار داشت: آنچه در فلسطین می گذرد به هیچ وجه نشانه عزت مسلمین نیست، اگر ما عزت می داشتیم اجازه نمی دادیم زمین، ثروت و خانه های ما اینچنین در معرض حملات دشمن قرار بگیرد، هر وقت آمریکا دلش خواست به کشور های اسلامی حمله می کند و آخرین نمونه آن حمله به بیمارستانی در افغانستان بود که دهها نفر در یک لحظه به شهادت رسیدند و بعد در مقابل، جهان سکوت می کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه امروز در فلسطین و مسجد الاقصی چه چیز هایی در حال رخ دادن است؟، اظهار داشت: مسجد الاقصی علاوه بر اینکه قبله اولی و از مساجد اربعه می باشد، رمز عزت مسلمین است.

آیت الله اراکی با طرح این سوال، تجاوز صهیونیست ها به مسجد الاقصی و اینکه مسلمین را به شهادت برساند و مجروح کند این نشان دهنده چیست؟، اظهار داشت: ما باید برخیزیم و باید دست در دست دهیم و باید وحدت اسلامی همانی که در آیه کریمه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا برسیم.

وی در ادامه اظهار داشت: قرآن کریم و همچنین روایات رسول اکرم (ص) تأکید دارند که مسلمین سرانجام به اسلام و دینشان برمی گردند و مثل بنی اسرائیل نخواهند بود که این شکست برای آنها تداوم پیدا کند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: ما به عنوان مجمع جهانی تقریب یک پیام بیشتر نداریم و آن رجوع به شکر نعمت الهی است که با این آیه تحقق پیدا می کند: إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ
لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پایان ابراز امیدواری کرد علما و نخبگان در پاکستان و سایر نقاط جهان اسلام دست به دست هم دهیم و یک قدرت واحده اسلامی و یک دست مطیع رسول خدا و برخوردار از عزت شویم.