گزارش برگزاری روز دوم هم اندیشی اندیشمندان ایران , هندوستان و موریتانی

 

 

آیت الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر یکشنبه در دومین هم اندیشی علمی مذهبی با موضوع ” امت واحده اسلامی، چالش ها و راهکارها و بحران های کنونی جهان اسلام” که با حضور علما و فرهیختگان جمهوری اسلامی ایران، هندوستان و موریتانی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دشمنان اسلام تلاش می کنند تا با ایجاد اختلاف، امت اسلامی از یکدیگر دور کنند تا به وسیله این اختلاف بتوانند در امت اسلامی نفوذ کرده و بر مسلمانان تسلط داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه امت متفرق ضعیف است، اظهار داشت: راه رهایی از شرایط کنونی، بازگشت به خدا و سنت رسول اکرم(ص) و آنچه خدای متعال در قرآن کریم به ما دستور داده است، می باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: خداوند ما را به بازگشت به ارزش های الهی و اسلامی سوق می‌دهد، زیرا این بازگشت به عزت اسلامی که در پناه اطاعت از خدا ایجاد شده، ما را از هر بیگانه‌ای بی نیاز کرده و جمع مسلمین را متحدتر خواهد نمود.

آیت الله اراکی اظهار داشت: اگر اختلافی بین ما وجود داشته باشد، مثل آنچه در تاریخ مشاهده کرده ایم، تنها بهره بردار آن، دشمنان ما خواهند بود و امروز نیز صهیونیسم به شدت به دنبال تشدید و بهره برداری از این مسأله است.

وی با بیان اینکه خداوند منافقینی که مؤمنین را به جان هم می اندازند را در قرآن کریم تهدید کرده و قطعاً ذلت و خاری برای آنها خواهد ماند، اظهار داشت: هیچ کسی حق ندارد صفوف امت اسلامی و عزت این جامعه اسلامی را بر هم بزند و ما را به جان هم بیاندازد که جان هم را بگیریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه خداوند به مؤمنین وعده داده اگر از خداوند و رسول او تبعیت کنند، آنها را رستگار می کند، افزود: البته باید در این راه همیشه خدا و رسول و وحدت اسلامی را در نظر داشته باشند و به خاطر همین مکتب، با خودخواهی های شخصی و فرقه ای صفوف ایمانی را به هم نریزند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: خداوند همه ما مسلمانان را با پیوندهای دینی گره زده و این پیوند در کتاب آسمانی و بیان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و بزرگان دین بیان شده است.

وی افزود: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بیان فرمودند که همه مسلمانان برادر هستند و این پیوند برادری را بین مسلمانان ایجاد نموده و ما را به اصلاح بین برادران تشویق و ترغیب کردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پایان گفت: ایده تشکیل صندوق حمایت از فعالیت های وحدت گرایانه اسلامی بسیار خوب است و باید این ایده مورد بررسی قرار گیرد.
آیت الله دری نجف آبادی در سخنانی با اشاره به تاریخچه مبارزات امام خمینی(ره) ضد استعمار و استکبار، خاطرنشان کرد: حوادث بسیاری در ۵۰سال گذشته در ایران رخ داده است و قیام امام خمینی(ره) بر ضد صهیونیست و امریکا از آن زمان آغاز شده است.

وی در ادامه بر لزوم مقابله با تهدیدات دشمنان اسلام تاکید کرد و گفت: بسیاری از آیات قرآنی بر این مسئله تاکید دارد که دنیای اسلام باید راههای نفوذ دشمنان اسلام را سد کند؛ از طرف دیگر در درون امت اسلام باید قوام و استحکامی ایجاد شود که جهان اسلام بر پای خویش بایستد لذا هر چه قدرت خود را توسعه بخشیم راههای نفوذ دشمنان اسلام را خواهیم بست.

امام جمعه اراک در ادامه تصریح کرد: اگر علمای اسلام بیدار و هوشیار نباشند آنها نقشه های خود را محقق می سازند و ما اگر می خواهیم آینده عزتمندی را داشته باشیم باید با همت بلند برای آینده برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: وظیفه اندیشمندان، علما و دلسوزان جهان اسلام بسیار سنگین است؛ و باید در برابر استراتژی دشمن برنامه محکمی برای وحدت جهان اسلام داشته باشیم.

آیت الله دری در ادامه تاکید کرد: امت واحده اسلامی جز با تلاش و استقامت مضاعف محقق نمی شود لذا اولین وظیفه علما این است که به وحدت اسلامی بیندیشند کما این که خط فکری امام(ره)، شیخ شلتوت و دیگر پیشگامان تقریب بر این اساس بوده است و مقام معظم رهبری نیز همین خط را ادامه می دهند.

وی در ادامه خطر افراط و تفریط را بزرگترین خطر جهان اسلام توصیف کرد و بیان داشت: اثار این دو خطر را اینک درجهان اسلام مشاهده می کنید و این که دشمنان ما از این وضعیت به نفع خود سوء استفاده می کنند و مدعیان اسلام خواهی به نیابت از امریکا و اسرائیل مسلمانان را قتل عام می کنند.

امام جمعه اراک در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه منا اشاره کرد و گفت:غیرقابل باور است که مسلمانان برای انجام مناسک دینی خود بالغ بر۷۰۰۰قربانی دهند؛ این حادثه را نمی توان نادیده گرفت و همچنین عاملان این حادثه وضع اسسفبارتری در یمن و… ایجاد کرده اند و این مسائل، مدعیان دروغین خادمان به اسلام و مسلمانان را رسوا می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما از قداست و بزرگی اسلام باید به عنوان یکی از وظایف اصلی دفاع کنیم و حفظ حیثیت بین المللی قرآن، اسلام و پیامبر(ص) از واجبترین کارهاست.
در این نشست پروفسور ا
رشد قاضی از اندیشمندان هندوستانی با تقدیر از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و آیت الله اراکی دبیرکل مجمع برای فعالیتهای وحدت گرا در جهان اسلام، بر ادامه این فعالیتها تاکید کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: امت اسلامی با مشکلات بسیاری دست به گریبان است خصوصا که اینک شاهد جنگهای داخلی در قلب امت اسلامی هستیم.

وی افزود: همه قدرتهای اسلامی زیر یک پرچم جمع شده اند و تلاش می کنند ایدئولوژی که علیه بی عدالتی شکل گرفته را حذف کنند؛ قدرتهای غربی به خوبی واقفند که دین اسلام دکترینی دارد که صلح جهانی را خواستار است اما اذعان به این مسئله تاییدی خواهد بود بر بی عدالتی آنها در جهان؛ لذا کشورهای مسلمان را به جنگهای داخلی درگیر می کنند.

این عالم هندی در ادامه اظهار داشت:نگرانی غرب این است که به دلیل قدرت اسلام اگراسلام بار دیگر شکوه گذشته خود را بازیابی کند تمام جهان را تسخیر خواهد کرد وان شاء الله باردیگر شاهد اوج گیری اسلام در جهان باشیم.

شیخ موسی صار از اندیشمندان کشور موریتانی نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به حدیث “العلماء ورثه الانبیاء” اظهار داشت:بر اساس علمی که علما از ان برخوردارند باید در برابر باطل بایستند و از علم خود برای رفع شبهات بهره گیرند.

وی با بیان این که امروز جهان اسلام از وضعیت نابسامانی رنج می برد، گفت:اختلاف به هر صورتی که باشد نباید باعث ریختن خون مسلمان دیگر و تکفیر او شود؛ وجود اختلافات طبیعی است اما باید ادب اختلاف رعایت شود.

وی همچنین تاکید کرد: کتاب الله و سنت رسول گرامی اسلام دو اصل مهمی است که مسلمانان باید به آن چنگ زده و بر اساس آن به وحدت دست یابند.