گروه های تکفیری در درک خود از اسلام به شدت منحرف شده اند

 

 

 

احمد الطیب شیخ الازهر مصر در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار درباره دیدارش با پاپ در واتیکان برای برگزاری کنفرانس صلح بین المللی گفت: هنوز درباره زمان برگزاری این کنفرانس تصمیم گیری نشده است. درباره چرایی برگزاری این کنفرانس نیز باید بگویم که شاهد بحران در جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) هستیم و با پاپ در واتیکان درباره این مسئله گفتگو کردیم و اینکه چگونه می توانیم به بشریت کمک کنیم تا آنان را از این وضع نجات دهیم.

 
هدف از اسلام هراسی، سیاه نمایی و گمراه کردن مردم است
 
وی در پاسخ به این پرسش که مشکلی در میان گروه های اسلامی وجود دارد، گروههای افراطی فعالی هستند که شما با اقدام آنان درتکفیر کشورهای اسلامی مخالفت کردید، گفت: اگر مشکلی در اسلام به دلیل یک گروه اندک منحرف شده از راه اسلام وجود دارد و این گروه بدنبال اهداف شخصی و خارجی به نام اسلام است و مردم را می کشد ، چنین گروهی در همه ادیان وجود دارد. شمار زیادی از مسلمانان در خاورمیانه بر اثر جنگ های صلیبی کشته شدند. شمار زیادی به نام دین مردم را می کشند و آنان را از اراضی خود آواره می کنند. تعجب من از مطرح کردن این نوع سوالات است. چرا نمی گوییم مسیحیت یا یهودیت دین تروریستی است. اگر مشکلی در اسلام وجود دارد چنین مشکلی را در ادیان دیگر نیز مشاهده می کنیم. مطرح کردن چنین سوالاتی درباره اسلام، مردم را گمراه می کند. مردم با مطرح شدن این سوالات فکر می کنند اسلام یک مشکل است در حالی که این طور نیست.
 
گروه های تکفیری از دین خود و فطرت انسانی خارج شده اند.
 
احمد الطیب در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان با این گروه اندک مسلح که می گویند پرچمدار اسلام هستند، تعامل داشت؟ گفت: علمای الازهر و همه مسلمانان این اقدامات را محکوم می کنند و با آن مخالف هستند و شبانه روز تاکید می کنند گروه های مسلحی که مردم را به نام دین می کشند، این گروه ها از دین خود و فطرت انسانی خارج شده اند. آیا فطرت انسان ها می گوید انسانی سر انسان دیگری را ببرد و سپس شعار الله و اکبر سر دهد. چنین مسئله ای در اسلام رخ نداده است. در تاریخ وجود ندارد که مسلمانان در جنگ ها دشمنان را سر ببرند و در میان مردم شعار الله و اکبر سردهند.
 
گروه های تکفیری در درک خود از اسلام به شدت منحرف شده اند
 
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل این وضع چیست؟ گفت: این دلیل پیچیده است و دلایل زیادی وجود دارد. مسئله اقتصادی، ظلم و غیره وجود دارد ولی همه این عوامل نمی تواند توجیه کننده این نوع حوادث باشد. باید ریشه های این پدیده بررسی شود. باور من این است که این گروهها در درک خود از اسلام به شدت منحرف شده اند و چنین انحرافی را قبلا شاهد نبودیم. گفتمان ما در الازهر و در جهان ازطریق شورای حکمای مسلمانان این است که هیئت های صلح خود را اعزام و تبیین می کنیم که اسلام مسئول این حوادث نیست و ادیان مسیحیت و یهودیت نیز مسئول از این دست حوادث نیستند.
 
دین، از سیاست و دموکراسی جدا نیست
 
احمد الطیب در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورهای عربی از ایده جدایی دین و سیاست حمایت می کنید؟ گفت: شرایط ما متفاوت است. دین اسلام دارای ارزش هایی است که بر مسلمانان حاکم است. زمانی که یک کشوری مسلمان است نمی تواند خارج از این چارچوب حرکت کند. حتی در غرب احزابی وجود دارد که نشان مسیحیت را یدک می کشند. دین در برخی از کشورهای غربی درمسائل سیاسی وجود دارد و احزاب مسیحی در پارلمان های اروپایی داریم. قوانینی که در کشورهای خاورمیانه (غرب آسیا) وجود دارد به لحاظ انسانی و فطری مشکلی با دمکراسی ندارد. ما با اشکال مختلف دموکراسی روبرو هستیم. دموکراسی نمونه های غربی و شرقی دارد. دموکراسی شرقی همسو با ارزش ها، تاریخ و تمدن ماست.
 
چرا غربیها اجرای حکم اعدام در آمریکا را محکوم نمی کنند
 
احمد الطیب در پاسخ به این پرسش که آیا الازهر می تواند روزی با حکم اعدام مخالفت کند؟گفت: در شماری از ایالت های آمریکا حکم اعدام را صادر و اجرا می کنند و تا این لحظه در شبکه های تلویزیونی غربی نشنیدیم که این احکام را محکوم کنند. چرا اسلام را به دلیل وجود این حکم محکوم می کنند؟ و آیا چوب های دار در کشورهای اسلامی به صورت بیست و چهار ساعت فعال است؟ در فرهنگ، ارزش و عقاید ما مجازاتی برای مجرم وجود دارد و در صورتی که این مجرم رها شود جامعه را به فساد می کشد. ما اشکالات جدی به قوانین کشورهای دیگر داریم ولی بر اساس احترام به تمدن و ارزش های این کشورها در امور این کشورها دخالت نمی کنیم و در برابر از این کشورها می خواهیم به تمدن ما احترام بگذارند.
 
هدف کنفرانس صلح رفع برداشت های نادرست از اسلام است
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کنفرانس صلحی که قرار است برگزار شود، اقدامات عملی به همراه خواهد داشت؟ گفت: هدف از این کنفرانس برای ملاقات علمای شرق و غرب است و تلاش ما برای کمک به انسان در شرق و غرب است. در این کنفرانس توضیح می دهیم برداشت نادرستی از اسلام در جوامع غربی وجود دارد و این برداشت اشتباه است. از تصمیم گیران خواسته خواهد شد در تصمیمات خ
ود به مسائل انسانی توجه کنند و باید هدف نهایی آنان متوقف کردن جنگها باشد به ویژه آنکه مردم فقیر و عادی بهای این جنگ ها را می پردازند. کمیته مشترکی میان الازهر و واتیکان تشکیل شده است و به زودی این کمیته نشست جدیدی خواهد داشت و درباره زمان و مکان برگزاری این کنفرانس تصمیم گیری خواهد کرد. ممکن است این کنفرانس در واتیکان، قاهره یا هر نقطه ای دیگر برگزار شود.