گروه های افراطی در درون شیعه در دامن زدن به اختلافات بی تقصیر نیستند

 

 

 


 

حجت الاسلام والمسلمین مختاری رییس پژوهشگاه مطالعات تقریب درحاشیه کنفرانس بین المللی وحدت گفت: باید به عنوان یک اصل بپذیریم که جهان اسلام امروز در یک بحران اساسی قرار دارد. این مهم است که بدانیم چه کسانی مسبب پیدایش این بحران بودند.

مسلما استکبار جهانی گروهی را خلق کرد با نگاه افراطی، خرافی و نا بخردانه به متون دین ، گروه های سلفی یا تکفیری. همانطوری که مقام معظم رهبری درنامه خودشان به جوانان اروپا و امریکا گفتند. پس این گروه به ظاهر مدعی اسلام و افراطی تروریست و دارای اندیشه های افراطی در اسلام مولود دست استکبار جهانی است. بحران را اینها آفریدند. الان ما در لبنان، عراق، سوریه داریم وجود پلید و نحس افراطی ها را می بینیم که راه افتادند به مسلمان کشی. متاسفانه بعضی از حاکمان اسلامی سعودی با امکانات عظیمی که در اختیارش هست با بهره برداری از منابع سرشار نفتی با خرید سلاح از امریکا مردم بی گناه و بی پناه ، زن و مرد، کودک و پیر را خانه هایشان را بر سرشان خراب و ویران می کند. ما امروز در یک مقطعی وارد شدیم که جهان اسلام دچار بحران شده است.

وی درباره  راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران جهان اسلام گفت: من به عنوان مسئول پژوهشگاه که سالها کارهای پژوهشی انجام دادیم وجود و حضور علما را مهم می دانم. اینها تاثیرگذار هستند. چه در اهل سنت و چه در شیعه. اینهمه خشونت منبعث از فقه و اندیشه افراطیست. رفتارهای خصمانه مسبب از اندیشه است. وقتی فکر متعادل نباشد ، فکر افراطی باشد، در رفتارها خودش را نشان می دهد.

مختاری دراین باره که آیا در کشورهای دیگر هم مثل ایران علما نقش زیادی بین مردم دارند؟ افزود: من سالها در انگلستان بودم و در دانشگاه ها تحصیل کردم و ددیم که علما نفوذ لاز لازم را دارند. بالاخره رییس یک دین و یک مذهب است. وقتی مردم پشت سرش نماز می خوانند به این معناست که به او اعتماد دارند. علمایی که نگاه آکادمیک و تقریبی دارند نگاه عاقلانه ای به تفسیر و متون دارند. حالا اگر اینها نشستهای گفتمانی با همدیگر داشته باشند می تواند بسیار اثرگذار باشد. البته این را بگویم این نگاه افراطی چه در درون شیعه و چه درون سنی و یا هر مذهب دیگر خطرناک است. اسلام با هرگونه افراطی مخالف است. بخش اعظمی از آیات قرآن مردم را به وحدت و علم دعوت می کند. دعوت به وحدت و یکپارچگی و زندگی مسالمت آمیز می کند. زندگی همراه با انعطاف پذیری… چون اسلام دین رحمت است. عالمان باید تاسی از پیامبر بکنند.  

این پژوهشگر تقریبی درباره چگونگی از بین بردن اختلاف ها گفت: امروز دشمن از همه ظرفیت هایش استفاده می کند اما ما دراین زمینه ضعف داریم . درباره گروه های افراطی یک بخش برمی گردد به درون تفکر افراطی شیعه . اگر ما دیروز از کلام امام تبعیت می کردیم و اهانت به مقدسات سایر مذاهب نمی کردیم و بیشتر بر گفتمان تاکید می کردیم و تشریک مساعی داشتیم. می آمدیم در شبکه های ماهواره ای به مقدسات دیگر مذاهب توهین نمی کردیم ، آن وقت آن جوان تحریک و تهییج نمی شد. پس نتیجه اینکه گروه های افراطی در درون شیعه هم بی تقصیر نیستند. کسی مثل امام خمینی و مقام معظم رهبری می گویند توهین به مقدسات مذاهب دیگر، حرام است. ما وقتی با علمای اهل سنت می نشینیم و سند رو می کنیم ، آنها نمی پذیرند چون ماهواره ها را دیده اند. شما فکر می کنید پشت صحنه تفکرات افراطی شیعه چه کسانی هستند؟ قطعا استکبار جهانی است. بصورت پراکتیکالی و عملی دشمن می خواهد نشان بدهد که برای مقدسات شما حرمتی قائل  نیست!

مختاری درباره تاثیر کنفرانس وحدت اسلامی هم در وحدت بین مسلمین گفت: این کنفرانس قطعا کافی نیست. این برنامه مثل سایه و ظل می ماند. این مراسم یک تجدید عهد است. توجه به صفا و صمیمیت و انعطاف پذیری است. البته ما در پژوهشگاه هم کارهایی داریم که هر دو یا سه ماه یکبار از علمای برجسته جهان اسلام در گروه های ۵-۶ نفره  دعوت می کنیم که ملاقات با مراجع دارند و بسیار هم اثرگذار است. جامعه مدرسین، مشهد و قم  را می بینند. متوجه می شوند که ما هیچ اختلافی با هم نداریم. تا الان سه گروه از موریتانی و هند و اندونزی آمده اند. به نظرم می آید که این برنامه ها لازم هست ولی کافی نیست!

وی افزود: امسال خوشبختانه شخصیتهای متنفذ در حوزه های علمی و فقهی و دولتی دعوت شده اند که می تواند بسیار موثر باشد. می شود گفت مهمان ها خیلی تکراری نیستند. از معاون رییس جمهور تا وزرای خارجه کشورها و… کسانیکه دارای پوزیشن سیاسی هستند. ما باید همین روند را ادامه بدهیم هر سال مهمانان غیر تکراری و متنفذ را دعوت کنیم.