گردهمایی بازرگانان جهان اسلام ، گامی در راستای وحدت جهان اسلام

آیت الله اراکی در سخنانی در نخستین نشست اتحادیه بین المللی تجار و بازرگانان جهان اسلام که صبح روز شنبه در سالن همایشهای بین المللی کیش برگزار شد، اظهار داشت:این نشست نخستین گردهمایی از نخبگان بازرگانی جهان اسلام است و می تواند گامی به سوی همکاری اقتصادی، تجاری و بازرگانی در راستای وحدت جهان اسلام و ایجاد فضایی در جهت آباد کردن جامعه بشری باشد.

وی افزود: اگر روابط اقتصادی بر مبنای ایمان و تقوا شکل گیرد نه تنها فقر از جامعه بشر رخت برخواهد بست، بلکه کره زمین صدها برابر آنچه اکنون بروز داده در اختیار بشر قرار خواهد داد زیرا گنجینه‌های زمین هنوز برای بشر فتح نشده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با اشاره به اینکه ما معتقدیم خداوند استعدادها،‌ امکانات و ظرفیت‌های مختلفی در زمین نهفته است ،خاطرنشان کرد : اگر امکانات اقتصادی کشورهای اسلامی و مسلمین با هم گره بخورد و این امکانات برای آباد سازی جهان به کار رود، جهان آباد خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش مجمع تقریب برای تاسیس اتحادیه بازرگانان جهان اسلام، گفت: با این کار زمینه برای بسیاری از فعالیتهای سالم اقتصادی فراهم می شود ما باید یک بانک بین المللی اسلامی داشته باشیم که بر اساس مبنای شرعی و برخاسته از فقه اسلامی باشد؛ این بانک ضمن فعال سازی سرمایه های جامعه اسلامی آن را در زمینه درست هدایت می کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تصریح نمود: اگر یک جریان اقتصادی سالم در جهان رخ دهد همه جهان به آن خواهند پیوست و این گام در راه پایه‌گذاری اقتصاد سالم براساس موازین شرعی و فقهی اسلام در جهان اسلام موثر است.

وی در پایان پیشنهاداتی در زمینه تاسیس بازار مشترک اسلامی و پول اسلامی ارائه داد و تاکید کرد: یکی از راههای همگرایی و وحدت اسلامی، یکپارچه سازی فضای اقتصاد اسلامی است.