کل منطقه از افراطی گری و تروریسم رنج می برد

رییس جمهوری اسلامی ایران صبح روزپنجشنبه پیش ازعزیمت به افغانستان برای شرکت در جشن جهانی نوروز گفت…. امروز کشورهای منطقه بسیار به فرهنگ نوروز یعنی آشتی، صلح، تعامل و دوستی نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به افغانستان برای شرکت در جشن جهانی نوروز در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران ایرنا و واحد مرکزی خبر افزود: نیاز است بسیاری از دولت ها در شرایط فعلی خانه تکانی کنند و شرایط نوینی را برای ملت های خود به وجود آورند.

رییس جمهور شرکت در جشن نوروزی ۸ کشور را هدف از سفرش به افغانستان عنوان کرد و گفت : سران و مسوولان ۸ کشور امسال در کابل برای احیای سنت دیرینه مورد احترام کل مردم این منطقه یعنی نوروز اجتماع می کنند.

رییس جمهوری در توصیف نوروز گفت: نوروز از ایام تعطیلی معمولی و سنت کهن پا را فراتر گذاشته و تبدیل به یک فرهنگ بسیار پویا شده است.

روحانی اظهار داشت: ما در این فرهنگ، نظافت، پاکیزگی، خانه تکانی، نزدیک شدن افراد به یکدیگر، رفاقت، آشتی، مهربانی، همنوایی و همصدایی با طبیعت یعنی اعتدال و میانه روی را به عنوان آثار فرهنگ نوروز مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به برنامه های خود در سفر یک روزه اش به افغانستان گفت: یک ملاقات سه جانبه بین ایران، افغانستان و تاجیکستان به عنوان سه کشور فارسی زبان در حاشیه جشن جهانی نوروز خواهیم داشت که در این نشست مسایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین سه کشور بررسی خواهد شد.

روحانی با اشاره به برنامه دیگرش در حاشیه جشن جهانی نوروز گفت: در اجلاس چهارجانبه ایران، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان و همچنین اجلاس در سطح ۸ کشور با حضور ۴ رییس جمهور و ۴ کشور دیگر در سطح وزرای خارجه، معاونان و نخست وزیر شرکت می کنیم.

رییس جمهوری در ادامه تصریح کرد: باید به هر بهانه و مناسبت کنار هم جمع شویم، مسایل و مشکلات را مطرح کنیم تا بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم که بسیار حایز اهمیت است.

روحانی افزود: به ویژه افغانستان که در شرایط خاص انتخابات، تحول سیاسی و خروج نیروهای خارجی از این کشور قرار دارد.

روحانی با بیان اینکه کل منطقه از افراطی گری، تروریسم و اختلافات رنج می برد، تصریح کرد که نشستن در کنار یکدیگر، طرح مباحث و حل و فصل مشکلات، می تواند به نفع کل منطقه باشد.