پیشوایان تقریب

ناشر: معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
۲۳۲ صفحه، سال ۱۳۸۳

_______________________________

کتاب پیشوایان تقریب مجموعه مقالاتی است که در پی برگزاری کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله العظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت در دی ماه ۱۳۷۹ به مناسبت چهلمین سالگرد رحلت آیت الله بروجردی جمع آوری گردیده است.
کنگره مذکور در بزرگداشت دو شخصیت تاثیر گذار؛ حضرت آیت الله العظمی بروجردی مرجع عالیقدر و بلا منازع جهان تشیع و علامه شیخ محمود شلتوت، شیخ جامع الازهر بوده است. دو شخصیتی که با اقدامات اصلاحگرایانه و وحدت بخش خویش در جهان اسلام به گونه ای که تا آن زمان سابقه نداشت تاثیر تعیین کننده ای در توجه مسلمانان به هویت مشترک اسلامی خویش و لزوم کنار گذاشتن اختلافات فرقه ای ناشی از جهل و تعصب یا دسیسه های حکام و استعمارگران بر جای گذاشته اند.
در این کنگره ی سه روزه (۱۹ تا ۲۱ دیماه ۱۳۷۹- ۱۳ تا ۱۵ شوال المکرم ۱۴۲۱) جمعی از علماء و اندیشمندان مصری از جمله قائم مقام شیخ دانشگاه الازهر و مفتی این کشور حضوری فعال داشتند.
در کتاب پیشوایان تقریب پس از پیشگفتار و پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به کنگره ، سخنان آیت الله مکارم شیرازی با محوریت وحدت آمده و سپس مقالاتی پیرامون ؛ روش تقریبی و کلامی آیت الله بروجردی(فاطمه حسین بخش رحیمی) ، آثار علمی آیت الله بروجردی (محمدرضا رجبی)، آیت الله العظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت(مولوی خلیل الله ربانی) ، انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب (محمدتقی جمشیدی بروجردی) و علامه شلتوت مفسری واقع گرا (سید محمد ثقفی) به چاپ رسیده است.
این کتاب شامل ۲۳۲ صفحه و در سال ۱۳۸۳ توسط معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به چاپ رسیده است.