کاشف الغطاء (اذان بیداری)

نام کتاب:
کاشف الغطاء اذان بیداری
نویسنده:
محمد رضا سماك امانی
چاپ اول / ۱۳۸۲ ش / ۳۰۰۰ نسخه
پالتویی/ ۱۲۰ ص/ شومیز

_______________________________

اثر حاضر سومین کتاب از مجموعۀ «طلایه داران تقریب» است و به شرح زندگینامه، خاندان، اقدامات وحدت گرایانه و تفکرات فقهی و دینی آیت الله شیخ محمّد حسین کاشف الغطاء اختصاص دارد.

وی در ۱۲۹۴ ق در محلۀ عمارة نجف چشم به جهان گشود. وی از نوادگان آیت الله شیخ جعفر کاشف الغطاء از مجتهدان و مدرسان علوم اسلامی عراق و فرزند آیت الله شیخ علی کاشف الغطاء از مجتهدان پارسای نجف بود.

شیخ محمد حسین پس از فراگیری دروس مقدماتی، در محضر اساتیدی چون آیات عظام مصطفی تبریزی، میرزا محمّد باقر اصطهباناتی، آخوند خراسانی و سید محمّد کاظم یزدی و دیگران به کسب علوم اسلامی وحکمت و فلسفه پرداخت و پس از بیست سال تحصیل، به تدریس آموخته های خویش اهتمام ورزید و از جوان ترین اعضای گروه پاسخ به استفتائات آیت الله سید محمد کاظم یزدی شد. پس از در گذشت ایشان در ۱۳۳۷ ق، کاشف الغطاء با نگارش کتاب وجیزة الاحکام به دو زبان فارسی و عربی، مرجع تقلید شد.

حاشیه بر سفینة النجاة، حاشیه بر مجمع الرسائل، حاشیه برعین الحیاة و مناسک حج از آثار فقهی وی به شمار می رود.

کاشف الغطاء به وحدت مسلمانان و نزدیک کردن پیروان مذاهب اسلامی توجه ویژه ای داشت. به همین منظور وی همواره در اندیشۀ گفت و گو با دانشمندان اهل سنت و برقراری وحدت شیعه و سنی بود. وی در ۱۳۲۹ ق  پس از ادای حج با دانشمندان سنی حجاز گفت وگو کرد وآنان را به وحدت فرا خواند.

وی علاوه بر آن ، سفرهایی به دمشق، بیروت و مصر داشت و با علمای اهل سنت و شیعه دیدار کرد. وی نزدیک به سه سال در مصر اقامت گزید و به درخواست علمای الأزهر به سخنرانی و تدریس فقه و بلاغت در الأزهر و تدریس اصول فقه و تفسیر قرآن در مسجد رأس الحسین و الأزهر پرداخت.

یکی از اقدامات مفید وی پاسخ گویی به شبهات مطرح شده دربارة شریعت اسلامی و تشیع بود که نگارش آثاری چون الدین و الاسلام، نقد تاریخ آداب اللغة العربیة، جرجی زیدان، النقود و الردود (المطالعات و المراجعات)، الآیات البینات و اصل الشیعه و اصولها در همین راستا بود.

کاشف الغطاء در ۱۳۵۰ ق در کنگرۀ جهانی اسلام در فلسطین حضور یافت و سخنرانی کرد. سخنان پر شور وی چنان مورد استقبال علماء و مردم قرار گرفت که وی محبوب قلبها شد و تا روزی که او در فلسطین بود، نماز جماعت و جمعه به امامت او برگزار می شد.

کاشف الغطاء با اشغال فلسطین طی پیامی، سربازان مسلمان را به مبارزه و اخراج صهیونیست ها دعوت کرد و در دومین کنفرانس اسلامی در پاکستان سخنرانی کرد و طی اقامت چهل روزه در این کشور مسلمانان را به وحدت دعوت نمود.

وی صاحب بیش از هفتاد اثر چاپ شده و چاپ نشده است که در پایان کتاب فهرست آنها آمده است.