وحدت معیار شکل گیری هویت جامعه اسلامی است

 

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب، با اشاره به اینکه، مسأله وحدت مسئله ای تاکتیکی و مبتنی بر مصلحتهای سیاسی نیست، تأکید کرد که وحدت معیار شکل گیری هویت جامعه اسلامی است.

 

 

آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب صبح روز ۲۰ دی ماه در همایش گفتمان وحدت در چابهار، اظهار داشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وحدت مطرح شده است؛ این مسئله، مسئله ای تاکتیکی و مبتنی بر مصلحتهای سیاسی نیست، قرآن کریم هویت جامعه اسلامی را گره خوردن مسأله وحدت می داند.

 

وی ادامه داد: وحدت معیار شکل گیری هویت جامعه اسلامی است، در جامعه الهی امر و نهی، امر و نهی خدا است.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: ولایت الهی یعنی جز خدا کسی حق فرمان ندارد، اساس توحید هم همین است، اساس توحید و شرک حول مسأله فرمان است؛ مرحله برتر توحید در آمریت و فرمانروایی است؛ تنها خداست که حق فرمان دارد.

 

وی با اشاره به فرمانبرداری رسول خدا(ص) از خداوند و سرپیچی نکردن از فرامین خدا توسط ایشان گفت: همه حرف تاریخ ما در جهان کنونی این است که فرمان خدا باید در جهان بشر اجرا شود و فقیه و مجری آن باید آشنای به فرمان خدا و مرزهای دین خدا باشد، در بیان و تبیین و اجرای فرمان خدا عادل و امانتدار باشد؛ بر مبنای اجرای فرامین خدا عدل، امنیت و صلح در جامعه بشر شکل خواهد گرفت و این فرمان خدا اگر اجرا شود، اولین نتیجه آن پیدایش هویت اسلامی است.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: ولایت الهی به جامعه هویت اسلامی می دهد؛ شاخصه امت اسلامی امت فرمانبردار الهی است؛ هویت آن هویت واحد و فرمانروایی خداست و جز او کسی حق فرمانروایی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه اختلافات کنونی اختلافات اجتهادی است، معیار هر نوع تفرقه در این جامعه  را ستیز و جنگیدن دانست.

 

دبیر کل  مجمع تأکید کرد که  بر اساس آیات قرآن، وحدت همیشه منشأ رحمت است و تفرقه موجب نزول عذاب خداوند می شود.

 

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد، مسأله وحدت یعنی اینکه باید بتوانیم هویت الهی و اسلامی خود را داشته باشیم،  فرمان خداوند واحد بر ما حاکم باشد و هویت اسلامی ما فرمانبرداری از خداوند متعال است، مسؤولین نهادهای مختلف ما باید احکام خدا را اجرا کنند.

 

وی تأکید کرد: وحدت نتیجه طبیعی هویت اسلامی است و اگر وحدت داشته باشیم، مشمول رحمت خداوند می شویم و عدالت برقرار می شود؛ به وسیله فرمانبری بشر از خدا هویت الهی اجرا می شود.

 

آیت الله اراکی اشاره کرد که  مقام معظم رهبری در نامه اخیر خود به مولوی عبدالحمید تأکید کرد که معیار در مسؤولیتها شایستگی است، معیار در توزیع ثروت باید معیارهای دینی و اسلامی باشد.

 

وی در پایان به سه رسالت انبیا، اصلاح بین جامعه، عدل و امنیت در جامعه بشر اشاره کرد و برای امت اسلام آرزوی توفیق کرد.