وحدت امت اسلامی از اهم فرائض است

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر اینکه همواره مقام معظم رهبری و مسئولان نظام جمهوری اسلامی بر وحدت فرق اسلامی تأکید داشته اند، اظهار داشت: وحدت امت اسلامی آنچنان مهم است که از اهم فرائض شمرده می شود.

مراسم بزرگداشت جانباختگان سرزمین مقدس منا عصر روز یکشنبه با حضور آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب، آیت الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، حسن صادقلو استاندار گلستان، علمای اهل سنت و تشیع و اقشار مختلف شیعه و سنی استان گلستان در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شد.

آیت الله اراکی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به آیات ۱۵۶ و ۱۵۷ سوره بقره، الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ* أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ، فاجعه بزرگ منا و جان باختن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام را به عامه مسلمین، مقام معظم رهبری، علمای بزرگ اسلام و بازماندگان این شهدا تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه لازم و ضروری است که یک کمیته حقیقت یاب پیرامون فاجعه منا تشکیل شود، اظهار داشت: لازم است پرده از راز این جریان برداشته شود و با ایجاد یک کمیته حقیقت یاب پرده راز این فاجعه نمایان خواهد شد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم به امنیت خانه خدا تأکید فراوان کرده است، اظهار داشت: امنیت خانه خدا تکلیفی است که بر همه مسلمین واجب است.

وی با بیان اینکه برقراری امنیت در مکه و حرم امن الهی متوجه همه مسلمین است، اظهار داشت: همه مسلمین مکلف هستند که امنیت را در مکه برقرار کنند و بر همین اساس، گفته می شود که کمیته ای متشکل از کشورهای اسلامی ایجاد شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اگر متصدیان امور حج نمی توانند امنیت لازم برای حج را برقرار کنند لازم است که همه مسلمین در ایجاد این امنیت سهیم باشند.

وی افزود: حوادث امثال حج که طی آن هزاران حجاج جان خود را از دست دادند نشان دهنده بی کفایتی مسئولان و متصدیان امور در برقراری امنیت است و اگر آنهایی که متصدی مدیریت در سرزمین وحی هستند در اجرای آن ناتوان هستند باید این مسئولیت به کشورهای اسلامی واگذار کنند تا همه مسلیمن در مدیریت آن نقش داشته باشند.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به شهدای این فاجعه گفت: شهدای این فاجعه مصداق آیه شریفه وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً کَثيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَي اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هجرت حجاج برای حَجة للاسلام بود، افزود: حَجة به معنی قصد و عزم است و حجاج با این قصد به حج، پیمان اسلام را مستحکم کردند و حقیقت حجة للاسلام برای اکرام و ابرام پیمان با خداست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه پیمان مسلمین با خدای متعال و رسول خدا میثاق بزرگی است، اظهار داشت: اسلام پیمانی، بین مردم و خدای متعال از یک سو و پیمانی میان مردم و رسول خدا از سوی دیگر است و در قرآن کریم مکررا از این اسلام به پیمان تعبیر شده است.

وی با اشاره به آیه شریفه «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَنُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ» ، اظهار داشت: سمعنا یعنی به گفتار الهی گوش دادیم و در آیات الهی تأمل کردیم و از بیانات رسول خدا پیروی کردیم.

وی با بیان اینکه گوش کردن به بیانات رسول خدا جزء هویت انسان مسلم است، اظهار داشت: هویت انسان مسلم این است که به دنبال گوش فرا دادن و پذیرش و تسلیم است که همان اطاعت است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: خضوع برای فرمان خدا و رسول خدا و تسلیم شدن برای فرمان الهی همان حقیقت اسلام است.

وی افزود: ما دو نوع اسلام داریم یکی اسلام اعرابی و دیگری اسلام ابراهیمی. اسلام ابراهیمی همانی است که خداوند متعال در سوره صافات به آن اشاره کرده است « فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ».

آیت الله اراکی افزود: وقتی حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل به درجه اسلام حقیقی دست یافتند به آنها دستور رسید که خانه کعبه را بنا کنند و آغاز روند مسلمانی از مسلم شدن ابراهیم و اسماعیل، ساختن خانه خدا و تطهیر این خانه آغاز شد.

وی افزود: رفتن به حج یعنی تجدید پیمان با خدا و رسول خدا و تجدید پیمان نیز همان اطاعت خدا در آنچه به زندگی انسان ارتباط دارد، می باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه حج یک رفتار جامع است، تأکید کرد: انسانی که به حج می رود اگر حجش را کامل انجام دهد زندگی خودش را کاملا بر اساس شرایط اسلام منطبق کرده است و پیمان خود را با خدا
ی خود مستحکم می کند.

وی با بیان اینکه شهدای فاجعه منا کسانی بودند که پیمان خضوع و میثاق خود را با خدا محکم کرده بودند، اظهار داشت: امروز بر ما لازم است که وفادار به پیمان شهدای منا که همان «سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا» است، باشیم و این پیمان را فراموش نکنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اگر جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را می پذیریم باید به پیمان با رسول خدا یعنی «سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا» وفادار باشیم و این پیمان هم با شرط وحدت امکان پذیر است.

وی افزود: نعمتی که جامعه اسلامی را اخوة می کند همان نعمت میثاق «سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا» است. اگر مسلمین با پیامبر اسلام پیمان بستند که حرف شما را اطاعت می کنیم باید تلاش کنند که هیچگاه متفرق نشوند و وحدت خود را حفظ نمایند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده است که همه پیامبران برای ایجاد وحدت در میان فرستاده شده اند، اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی هویت جامعه اسلامی است و همواره مقام معظم رهبری و مسئولان نظام جمهوری اسلامی بر وحدت فرق اسلامی تأکید داشته اند و وحدت اسلامی آنچنان مهم است که از اهم فرائض شمرده شده است.

مرجع:تنا