وحدت؛ مهمترین واجب شرعی است

 

 

آیت الله “محسن اراکی” دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر روز سه شنبه ۱۷ فروردین در دیدار نوروزی با کارکنان مجمع جهانی تقریب ضمن تبریک سال جدید، با بیان اینکه ما در یک مقطع بسیار حساسی به سر می بریم، اظهار داشت: ایجاد وحدت مهمترین مأموریتی که جامعه اسلامی در این مقطع به آن نیازمند است و این مأموریت حساس بر عهده مجمع جهانی تقریب گذاشته شده است.

 
وی گفت: در سال گذشته فعالیت های بسیار زیادی در مجمع جهانی تقریب انجام گرفت و با وجود همه محدودیت ها، هم در خارج و هم در داخل از کشور مجموعه عظیمی از فعالیت‌های تقریبی توسط مجمع مجمع جهانی تقریب انجام شد و در کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، اندونزی و تعداد دیگری از کشورها نشست‌ها و کنفرانس‌هایی تقریبی با حضور علمای شیعه و اهل سنت برگزار گردید.
 
آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به برگزاری بسیار موفق بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سال گذشته اظهار داشت: بیست و نهمین کنفرانس وحدت، کنفرانس بسیار موفق و اثر‌گذاری بود و اثرگذاری آن را به راحتی می‌توان از واکنش دستگاه‌های استکباری متوجه شد.

 
وی تأکید کرد: وحدت در جامعه اسلامی نه تنها یک وظیفه شرعی و فریضه است بلکه بر اساس منابع قرآنی مهمترین واجب شرعی است.
 
آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به تعدادی از آیات قرآن پیرامون ضرورت وحدت و تقریب میان امت اسلامی، گفت: کسانی که ضد وحدت و تقریب عمل می کنند همچنین به پراکنده شدن جامعه اسلامی کمک می کنند اینها هیچ ارتباطی با رسول الله(ص) ندارند این تأکید صریح قرآن کریم است.
 
دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب افزود: علاوه بر اینکه وحدت یک وظیفه شرعی است، عقلا هم لازم و ضروری است عقل حکم می کند که جامعه منسجم می تواند از منافع خود به خوبی دفاع کند.
 
وی گفت: در قرآن کریم آمده است که تفرقه از خصوصیات جامعه منکوب، مطرود و ملعون به شمار می رود و جامعه پراکنده و در حال درگیری درونی مشمول عذاب الهی می‌شود و امروز جامعه اسلامی چنین حالتی پیدا کرده است آنچه امروز در عراق، سوریه ، یمن، پاکستان، افغانستان و … شاهد هستیم. اولویت وظیفه اسلامی ما این است که جامعه اسلامی را از این عذاب الهی خارج کنیم.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: همچنین اختلاف منشأ عقب ماندگی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جامعه اسلامی می‌شود.
 
دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب گفت: ما از نهاد‌ها و مسئولین کشور تقاضا داریم مجمع جهانی تقریب را در این مأموریت خطیر یاری کنند البته برخی از نهاد از جمله دفتر مقام معظم رهبری همواره این حمایت‌ها را انجام داده اند اما ما می‌خواهیم که همه نهاد‌های کشور به طور کلی با مسئله تقریب ورود پیدا کنند زیرا مسئله تقریب، مسئله ای نیست که یک نهاد بتواند آن را به تنهایی انجام دهد بلکه باید همه نهاد‌ها به تقریب بپردازند.
 
وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: راه اندازی رسانه ماهواره‌ای تقریب یکی از مهمترین برنامه‌های مجمع جهانی تقریب در سال جاری است زیرا راه اندازی رسانه تقریب درخواست همه دلسوزان جهان اسلام است.

مرجع :تنا