نگاهی به فعاليت هاي مجمع الحوار الاسلامي

 

 

 

مجمع الحوار الإسلامی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی نهادی نوپا است یعنی در سال ۱۳۹۳، که به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشگاه مطالعات تقریبی در زمینه ی ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم میان پیروان مذاهب اسلامی از طریق گفت و گوهای چهره به چهره و یا مجازی و ایجاد ارتباط نزدیک با علمای نخبه و موثر سایر مذاهب اسلامی، مجمع الحوار الاسلامی تاسیس می‏‎شود.
رسالت این مرکز رفع بدبینی ها، شبهات و اوهام موجود در میان پیروان مذاهب اسلامی از طریق انجام گفتگوهای متنوع و متناسب با شرایط جدید و دنیای امروز است.

 

اهداف عمده این مرکز عبارت اند از:

۱ ـ معرفی اسلام ناب محمدی در سه حوزه زیر:
الف)شناساندن مفاهیم و آموزه های متعالی اسلام ؛
ب) معرفی سنن دینی مسلمانان بر اساس قرآن و سنت پیامبر اعظم (ص).
ج) معرفی منابع، مآخذ و دستاوردهای مشترک
۲ ـ ایجاد زمینه شناخت مبانی فرق و مذاهب اسلامی و شناخت و فهم جریانات جدید مذهبی، اعتقادی و… .
۳ ـ آشنایی و تفاهم بیشتر میان علما، متفکران و پیشوایان مذهبی جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی… و رفع سوءتفاهم ها، قضاوت‌ها، پیش‌داوری و ذهنیت‌های منفی تاریخی از اسلام و جامعه اسلامی .
۴-گسترش دانش و آگاهی نسل جوان، دانشجویان، طلاب و محققین حوزه و دانشگاه در زمینه ی مذاهب و فرق
۵ ـ ایجاد زمینه ی اتحاد و همبستگی اسلامی در رهبران، شخصیت ها و نهاد های اسلامی در عرصه جهانی و رویارویی جمعی با بحران های معنوی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جهان اسلام؛ و گسترش اندیشه ی بنیادین و راهبردی تقریب در میان آنان.
۶- انجام گفتگو به منظور تأمین جایگاه حقوقی مذاهب اسلامی در جوامع بشری، جهت دست‌یابی به عدالت و حقوق اجتماعی پیروان مذاهب اسلامی و همچنین فراهم آوردن زندگی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب در جهان اسلام.
۷- بهره‌برداری از توان‌ و استعدادهای شخصیت های مطرح جامعه اسلامی در عرصة بین‌الملل جهت تشکیل جبهه واحد در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام.
۸- تقویت و تعمیق عوامل انسجام اسلامی جهت ارتقای ارتباط میان فرق و مذاهب اسلامی.

از جمله کارهای انجام شده در این مرکز عبارت است:

۱- دعوت از گروهی از علمای اهل سنت اندونزی و برگزاری برنامه های متنوع علمی و فرهنگی در مدت حضورشان در ایران
۲- دعوت از اندیشمندان جهان اسلام جهت برگزاری جلسات هم فکری علمی همانند دعوت از شیخ عبدالرحمن باه از علمای کشور سنگال و برگزاری جلسه نشست علمی با ایشان در ارتباط با اوضاع جاری جهان اسلام وبا حضور مدیران گروه های علمی پژوهشگاه و بخشی از مطالب مطرح شده در این نشست از زبان مدعو محترم عبارت بود از:
خطر اصلی نفوذ وهابیت در حکومت سنگال است. وهابیت با کمک های مالی به حکومت و ایجاد شبکه های ماهواره ای و چاپ کتاب های مورد نظر سعی در القای افکار خود دارد.
باید به صورت ویژه در کشورهای افریقایی سرمایه گذاری شود این کشورها پتانسیل فراوانی برای کار دارند.
فعالیت سفارت خانه ایران در کشورهای افریقایی هم مهم است. باید از نیروهایی استفاده شود که به ظرافت های کارهای تقریبی آشنایی داشته باشند.
با توجه به حکومت لاییک سنگال هیچ مذهبی محدودیت برای فعالیت های خود نخواهد داشت این یعنی سنگال بستر مناسبی برای فعالیت های تقریبی دارد، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید مانند جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی رسمی در سنگال ایجاد کند و علاوه بر فعالیت های فرهنگی با ایجاد نهادهای خدماتی، درمانی ، علمی و …. به اهداف خود جامه عمل بپوشاند .

۳- دعوت از گروهی از علمای کشور هندوستان و موریتانی جهت برگزاری جلسات و هم اندیشی علمی – تقریبی و … که برخی از برنامه های برگزار شده عبارت بود از:

دیدار با آیه الله نوری همدانی (دامت برکاته)؛ و برگزاری اولین نشست علمی با حضور آیه الله تسخیری و شیخ عبدالکریم آل نجف، دیدار با آیه الله صافی گلپایگانی (دامت برکاته) و برگزاری دومین نشست علمی با حضور آیه الله اراکی (دامت افاضاته) و حجه الإسلام و المسلمین دکتر محمد حسن مختاری و میهمانان، بازدید از حرم مطهر و بخش بین الملل آن، دانشگاه ادیان و مذاهب قم و برگزار نشستی علمی در آنجا، مرکز علوم کامپیوتری نور، مرکز قرآن دفتر تبلیغات، بیت امام (ره)، کتابخانه آیه الله مرعشی، دیدار با حجه الإسلام دکتر مبلغی در دانشگاه ادیان و مذاهب و بازدید از کتابخانه دانشگاه، دیدار با جناب آقای دکتر متکی و بازدید ا مجمع تقریب تهران، بازدید از برخی موزه های سعد آباد و …

از جمله برنامه های آتی این گروه عبارت است از دعوت از گروهی از علمای اهل سنت کشور عمان و نیز کشور لبنان جهت برگزاری یک سری نشست های علمی و بازدید از برخی از مراجع عظام شیعه و سایر علما و آشنا شدن از نزدیک برخی چهره های شاخص علمای اهل سنت با آنچه که در ایران به عنوان پایتخت تشیع در جهان وجود دارد.
لازم به ذکر است که یکی از مهم ترین اهداف و تاثیرات چنین برنامه هایی که غالبا با اذعان مدعوین نیز همراه
است این است که: عموما مدعوین با دیدی متفاوت نسبت به آنچه در باره ایران شنیده بودند و با همان دید وارد ایران شده بودند از ایران خارج می شوند و این نشان دهنده میزان تاثیر مثل چنین برنامه هایی بر میهمانان و پیروان دیگر مذاهب اسلامی است. که خود درواقع نوعی تصحیح دیدگاه و عقیده نسبت به جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. اینچنین برنامه هایی ما را در رسیدن هر چه سریع تر و سامان دادن امت واحده اسلامی یاری می کند.
امت اسلامی که اکنون اوضاعش برای هر مسلمانی تاسف آور و ترحم آور است، همان امتی است که قرآن کریم از آن به بهترین امت یاد می کند. اما این بهترین امت امروز بر اثر عدم رعایت برخی اصول اساسی همانند اصل برادری و اتحاد و امت واحده بودن مورد هجمه دشمنانی قرار گرفته است که همانند گرگ های گرسنه در یک شب زمستانی به تعقیب جهان اسلامی ضعیف شده ای میگردند تا از هر سو بدان بتازند و سپس لاشه اش را میان خود تقسیم نمایند.
به امید این که ملت های مسلمان و آزادیخواه جهان با هوشیاری هر چه بیش تر با یکدیگر متحد شوند و دشمنان امت واحده اسلامی را نامید ساخته و به فکر تعالی تک تک افراد جامعه اسلامی باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمين مدنی نژاد مدیر مجمع الحوار الاسلامی