نگاهی بركتابخانه تخصصي پژوهشگاه مطالعات تقريبي

کتابخانه تخصصي پژوهشگاه مطالعات تقريبي در سال ۱۳۷۰ راه اندازی شد و هم اکنون با بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب ، يكي از غني ترين كتابخانه هاي تخصصي مقارن در سطح كشور است.

در زیر مصاحبه سایت پژوهشگاه مطالعات تقريبي با حجت الاسلام المسلمین اعرافی مدیر این کتابخانه را می خوانید:

جناب آقای اعرافی ابتدا خلاصه اي از فعاليت هايی که در کتابخانه انجام می شود را بيان كنيد.

اينجانب محمد اعرافي در مرداد ماه سال ۸۹ در پژوهشگاه مطالعات تقريبي با پذيرش مسئوليت دفتر پژوهش به مدت يك سال، مشغول به كار شدم. سپس مسئوليت كتابخانه پژوهشگاه را از سال ۱۳۹۰ بر عهده گرفتم.
اهم فعاليت هاي اينجانب در كتابخانه عبارت است از:
۱- تدوين اساسنامه
۲- تدوين آئين نامه و مقررات كتابخانه
۳- تدوين طرح و برنامه بلندمدت و ميان مدت و كوتاه مدت جهت كتابخانه
۴- تنظيم ديدار مديران محترم گروه¬هاي علمي پژوهشگاه از كتابخانه هاي مهم كشور كه يك ديدار از كتابخانه ملي ايران انجام شد و ديدار از كتابخانه‌هاي ديگر در برنامه داريم.
۵- تدوين عملكرد ۲۰ ساله و عملكرد سالانه
۶- تدوين پيشينه ومعرفی كتابخانه
۷- تنظيم كتاب هاي كتابخانه طبق رده بندي كنگره.
۸- برگزاري جلساتي با مديران گروه‌هاي علمي براي مشورت و پيشبرد اهداف كتابخانه
۹- تبادل نظر و عقد قراردادهاي كتابخانه با كتابخانه هاي مهم قم.
و در راستاي رشد و بالندگي كتابخانه پژوهشگاه آماده پذيرش پيشنهاد وانتقادهاي سازنده همه پژوهشگران هستيم.

 

كتابخانه پژوهشگاه چه زمانی و با چه رویکردی تاسیس شد؟

كتابخانه پژوهشگاه با ۲۰ سال سابقه در سال ۱۳۷۰ شمسي با تعداد معدودي كتاب تأسيس شد و سپس با عنايت به افزايش كتب خريداري شده طرح تهيه سيستم رايانه اي در دستور كار قرار گرفت. تهيه نرم افزار كتابخانه اي با انعقاد قرارداد با يكي از مراكز، گام مهمي به سوي مكانيزه نمودن خدمات كتابخانه اي بود. در اين راستا و در جهت استاندارد سازي منابع كتابخانه، كتاب هاي كتابخانه طبق رده‌بندي كنگره، فهرست نويسي شد.

 

با توجه به این سابقه چه تعداد کتاب و در چه زمینه هایی در کتابخانه پژوهشگاه موجود است , همچنین در مورد نحوه تهيه و جمع‌آوري کتاب ها توضیح بفرمایید .

كتابخانه با گردآوري مجموعه كم نظير و بعضاً بي نظير از كتب و نشريات تخصصي در زمينه مباحث تقريب مذاهب اسلامي با بيش از ده هزار عنوان و بيش از ۲۰هزار جلد كتاب در رشته‌هاي مختلف علمي نظير:
دائرة المعارف ها، واژه نامه‌ها، اصطلاح‌ نامه‌ها، فلسفه اسلام، تاريخ اسلام، سرگذشت‌ نامه‌ها، علوم قرآني، تفسير اهل سنت، تفسير شيعه، حديث اهل سنت، حديث شيعه، رجال و تراجم، اصول فقه، فقه مقارن، قواعد فقهيه، فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت، فقه شيعه، كلام و عقايد، فرق اسلامي، اخلاق اسلامي، آداب و رسوم ديني، تصوف و عرفان، در قالب رده Bp، و ديگر مباحث، در قالب غير از رده فوق، و عمدتاً به زبان عربي، يكي از غني‌ ترين كتابخانه‌ هاي تخصصي تقريب مذاهب اسلامي در سطح كشور است.
اكثر كتاب‌ها از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران و برخي از كتابفروشي‌هاي شهر قم خريداري شده است.
همچنین حدود ۷۰ عنوان كتاب و نزديك به ۲۰۰جلد كتاب در پژوهشگاه مطالعات تقریبی به چاپ رسیده است .

 

لطفا چند نمونه از کتاب های ارزشمند کتابخانه و همچنین چند کتاب مهم تقریبی را نام ببرید ؟

همه كتاب‌ها ارزشمندند ولي از ارزشمندترين آنها مي شود از كتاب الاتقان في علوم القرآن مرحوم سيوطي و معجم المفهرس فؤاد عبدالباقي و تفسير قرطبي و تفسير مجمع البيان. و در رجال، فهرست شيخ طوسي. و در حديث اهل سنت، صحاح ستّه. و در حديث شيعي، وسائل الشيعة. و در اصول فقه شيعه، كفاية الاصول مرحوم آخوند. و در اصول اهل سنت، البحر المحيط. و در فقه شيعه، مكاسب شيخ انصاري و… نام برد.
و در زمینه تقریب :
۱- الخلاف تأليف شيخ طوسي ۲- الفقه علي المذاهب الخمسة محمدجواد مغنيه. الموسوعة الفقهية الميسرة. موسوعة اصول الفقه المقارن.

 

برای خدمت رسانی به مراجعه کنندگان کتابخانه چه تمهیداتی اندیشیده اید ؟

 راهنمايي مراجعان در دستيابي سريع به كتاب مدّ نظرشان.
در اختيار قراردادن رايانه جهت جستجوي سريع كتاب ها از طريق نرم‌افزار.
در اختيار قرار دادن رايانه جهت استفاده از نرم افزارهاي مختلف.
ساعات كاري کتابخانه از ساعت ۸ تا ۱۴ است .
در پايان يادآوري مي شود: كتابخانه پژوهشگاه مطالعات تقريبي قم، پذيراي همه پژوهشگران در همه رشته هاي علمي اسلامي خصوصاً مباحث تقريب مذاهب اسلامي مي باشد.