نشست گفتمانی هیاتی از اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف از کشور ترکیه با حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان

 

 

 

 

 

نشست گفتمانی هیاتی از اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های کشور ترکیه با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر نعیمیان در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

 

در این نشست که به همت مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی برگزار شد دکتر نعیمیان ضمن خوشامدگویی به هیات ترکیه ای به تبیین اندیشه تقریب از منظر تمدنی و با تطبیق بر شرایط کنونی جهان اسلام پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت وحدت در جهان اسلام گفت: ارتباط بین مسلمانان برای ما یک اصل به حساب می آید و نگاه ما در مجمع جهانی تقریب به مقوله وحدت یک نگاه تمدنی است.

دکتر نعیمیان تاکید کرد: در دو سده اخیر که جهان اسلام با غرب دچار تقابل شده نیاز به وحدت و تقریب در جوامع اسلامی ضروری تر شده است. اما این امر را جز از طریق نگاه تمدنی نمی‌توان دنبال کرد. چنان‌که، امام خمینی(ره) و رهبر کنونی انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای این رویکرد کلان را دارند.

وی اظهار داشت: مهمترین بخش ایجاد وحدت در جهان اسلام بر عهده علما و بخش دیگر به عهده نخبگان و دانشگاهیان است تا ضمن آگاهی بخشی به مردم به تثبیت وحدت عملی کمک کنند.

این پژوهشگر تقریبی در ادامه افزود: ما برای رسیدن به وحدت نیاز به نظریه پردازی کلان داریم به همین منظور امروز نیاز به مشارکت علما، نخبگان و مردم احساس می شود. رویکرد تمدنی به تقریب مستلزم به صحنه آوردن همه ظرفیت‌های فرهنگی، فکری، سیاسی، اقتصادی و … است.

وی در خلال پاسخ به برخی از پرسش میهمانان ترکیه‌ای تاکید کرد: مشکل اصلی جوامع اسلامی وابستگی و سرسپردگی مسئولان کشورهای اسلام به غرب و لیبرالسیم است.

وی در خلال این نشست ، با اشاره به ظرفیت تمدنی فقه شیعه و سنی برای تقریب گفت: اندیشه حاکمیت در اسلام حاوی نقطه مشترک و پر اهمیت تقریبی است. چه آن‌که، هرچند در اندیشه فقه شیعه بحث از امامت منصوب از طرف خدا آغاز می‌شود. اما ادامه امامت با فقیه مجتهد جامع الشرایط است. چنان‌که، شرط اجتهاد در اندیشه اکثریت فقهای اهل سنت نیز در بحث شرایط خلیفه وجود دارد. بر این اساس، اگر حاکم مسلمان در این سطح از اسلام‌شناسی باشد، می‌تواند ظرفیت‌های تمدّنی را خدمت اسلام به‌کار بگیرد و احکام اسلامی را تطبیق کند. در هر دو اندیشه شیعه و سنی شرط اجتهاد برای حاکم وجود دارد. چنا‌ن‌که، انقلاب اسلامی این آرمان مشترک اسلامی را محقق کرده است.

وی افزود: ضرورت اجرای احکام اسلامی از دیگر اشتراکات فقه سیاسی شیعه و اهل سنت در برقراری حکومت است. چنان‌که، چهاردهه حکومت‌داری اسلامی در ایران سازوکار مناسب برای تطبیق قوانین با احکام اسلامی را طراحی و به‌کار گرفته است. این تجربه می‌تواند در مناسبات تقریبی مورد تأمل مشترک قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نعیمیان با اشاره به وحدت‌گرایی اسلامی در انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: وقتی امام خمینی (ره) پرچم مبارزه با طاغوت و استبداد را دست گرفت همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت به حمایت از او برخاستند و تا سرنگونی نظان شاهنشاهی از پای ننشستند.

وی گفت: برای دست‌یابی به اتحاد جهان اسلام باید استقلال مسلمانان از جهان استکبار را دنبال کرد. در غیر صورت، دیگر تلاش‌ها چندان به نتیجه نمی‌رسد. از همین رو بود که صد هزار مستشار امریکایی از ایران بیرون رانده شده و بلافاصله بعد از انقلاب سفارت امریکا تسخیر و در آن استاد جاسوسی کشف شد ؛ و در این ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی امریکا همواره در حال توطئه، کارشکنی و تحریم علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است که الحمدلله با پشتوانه مردم این توطئه ها خنثی شده است.

دکتر نعیمیان در پایان افزود: بر این اساس، نگاه تمدّنی به تقریب ایجاب می‌کند همه مسلمانان با تکیه بر امواج قوی بیداری اسلامی در سده اخیر، تمرکز خود را در تقویت نهضت مقاومت اسلامی در برابر استعمار به‌کار گیرند و این امر می‌تواند بستر مناسبی برای تقریب و اتحاد اسلامی فراهم آورد.