نشست خبرنگاران مصری با آیت الله اراکی

 

در این نشست که در تاریخ ۲۸/۶/۹۴ و با حضور خبرنگارانی از روزنامه های المستقبل , المصریه و الحیاه برگزار شد دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر به نکات زیر اشاره نمودند:

ما بر اساس ادله قطعی از کتا ب و سنت معتقدیم که پیامبر و رسالتش برای اعمار زمین و آباد کردن آن و در قالب خلافت الهی توسط انسان بر روی زمین بوده است.: ﴿ وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾ اصلا دین یعنی این که التزام عملی خود را در همه جوانب زندگی به اسلام و دستورات الهی حفظ کنیم اعم از قوانین و دستورات فردی و اعم از دستورات اجتماعی و حکومتی.
و معتقدیم زمین هم حد این خلافت نیست و این خلافت در همه عوالم است به پایتختی زمین می باشد پس باید انسان خود را بالا بکشد و به این حد خود که خلافت الهی در همه عوالم است برساند.
برای رسیدن به این هدف هم باید دو مرحله را طی کنیم:

۱- اقامه کردن امتی نمونه و الگو: که متاسفانه با حوادثی که امروزه در جهان اسلام و مهد آن یعنی خاورمیانه، آمریکا و استعمار گران به وجود آورده اند این هدف همواره در سایه تهدید است. و نیز یکی از آفات تحریف دائم دستورات الهی است توسط علماء خریده شده توسط دستگاه حکومت و یا علمایی که افراطی اند. که در روایتی نیز از امام صادق (ع) ذیل آیه ﴿ اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَـهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴾ آمده که این عبادت به معنای پرستش أحبار نبوده بلکه به معنای تبعیت در تحریم حلال و تحلیل حرام از جانب علما بوده که این نوع اطاعت خود نوعی عبادت غیر مستقیم محسوب می شود. و نیز آیاتی از این دست: ﴿ قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَامًا وَحَلاَلًا قُلْ آللّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللّهِ تَفْتَرُونَ ﴾… و ﴿ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ ۚ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ ﴾
و مشکل ما در جهان اسلام کسانی اند که ادعای غیر واقعی می کنند که مسلمانند ولی در واقع جز تبعیت از هوای نفس خود چیز دیگری ندارند و انجام نمی دهند. میخواهند هوا و هوس خود را به نام دین بر مردم تحمیل کنند. : ﴿ وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴾ به هر حال دین محمد (ص) دین عدالت و دین رشد دادن همه جانبه همه مواهب الهی است برای وصول بشریت به مرحله ای که از آن تعبیر می شود به خلافت و جانشینی خدا در زمین.
پس تأسیس خیر امه یکی از این هاست و چرا خیر امه چون: ﴿ كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ ﴾

اما این دستاورد بزرگ محمدی (ص) دچار تلاطم و بحرانی بعد از ایشان شد، و لباس پادشاهی بر آن پوشانده شد.گر چه شیعیان معتقدند اگر طبق نظر پیامبر (ص) مبنی بر تنصیص ایشان بر جانشینی امیر المومنین عمل می شد هیچ کدام از مشکلات بعد از ارتحال ایشان پیش نمی آمد.
اما ما معتقدیم که ان شاء الله شاهد بازگشتی دوباره به آن عظمت محمدی که پیامبر (ص) قرن ها قبل برای مسلمانان ایجاد کرده بود خواهیم بود، لکن با عبور از عقبه ها و مشکلاتی. امام علی (ع) در همین زمینه می فرمایند: و إن لنا لحق فان أعطینا فهو و إلا رکبنا اعجاز الابل وان طال الثری.
و در قرآ کریم سخن از دو وعده الهی به همراه دو فتح الهی به میان آمده است:
﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون﴾ ؛ ﴿ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاء فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴾
وفتحان: فتحی که به پیامبر (ص) فرمودند: ﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا ﴾

۲ . و یقولون متی هذا الفتح ان کنتم …و به عقیده ما در سوره ملک هم اشاره به همین وعده ها است: ﴿ وَ يَقُولُونَ مَتي‏ هذَا الْفَتْحُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ ﴾ و در فتح دوم امه محمد (ص) به رشد و صلاح و شکوفایی خود پیش خواهند رفت. و ما معتقدیم این گروه های تکفیری داعش و جبهه النصره و بوکو حرام و … همه این ها چرک هایی که در طی قرون متمادی در جهان اسلام و در جسم جهان اسلام رشد کرده و اکنون در حال تخلیه شدن است. و امروز این میکروب ها دارند از جسم جهان اسلام خارج می شوند.
شخصیت سالم و حقیقی این امه همین عبادت خدا و حج خانه الهی و …و است و مطابق با مضمون روایت حکام و برخی از علما نیز در پرورش این میکروب ها نقش داشسته و دارند: ” صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلُحَا صَلُحَتِ الأُمَّةُ وَإِذَا فَسَدَا فَسَدَتِ الأُمَّةُ : السُّلْطَانُ وَالْعُلَمَاءُ ” .. این مضمون در کتب شیعه و سنی نقل شده است. حکام با تشویق و تخویف علما را نیز فاسد می کنند.
ما باید قوّام به قسط باشیم و قوّام مبالغه در قیام است یعنی به شدت باید دنبال بر پا کردن عدالت در جهان اسلام باشیم آیا الان این اوضاع جهان اسلام مطلوب قرآن و پیامبر (ص) است؟ آیا الان ما دست پیروز را در جهان داریم؟ مجموعه کوچکی از صهاینه بر سرزمین اشغالی و قبله اول مسلمین اشغالگری میکنند و مسلمانان را می کشند و زنان و کودکان بی پناه و بی دفاع را آواره میکنند ما چه میکنیم و کجاییم؟
بدون مجامله باید گفت اساس مشکلاتی که جهان اسلام و مسلمانان از آن رنج میبرند را باید در حکام جست و جو کردو باید اصلاح کرد این وضع را. و باید امه عدل و حکومت های عدل بر پا شوند.: بئس الامام هو الذی یقود القوم و هم له کارهون.
ما معتقدیم این حالت فاجعه آمیز برای مسلمانان روزی پایان خواهد یافت. و روزی ما شاهد جمع شدن امه اسلامی برای حل مشکلاتشان خواهیم بود. الآن متاسفانه این آمریکاو دولت های اروپایی اند که می گویند ما چه کنیم. چه کسی در کجا حکمران بماند و یا چه کسی را از حکومت ببریم! اصلا توی آمریکا و اروپا کی هستید که برای دیگران تعیین تکلیف می کنید؟!
این از وظایف اصحاب قلم و منبر و رسانه است که امه اسلامی را به رشد و صلاح خود هدایت کنند و وظیفه بیدارگری را دارند.

 

سوالات خبرنگاران مصری :

۱. شیعه متهم به تحریف است. این اتهام را چگونه باید پاسخ داد؟

تحریف و بدعت معانی مشخص شده خود را دارد و شیعیان نیز طبق مبانی اجتهادی مورد قبول همه مذاهب اسلامی آرائی دارد که عموما هم موافق با بقیه مذاهب است اگر بخواهیم شیوه اجتهاد و فقه را زیر سوال ببریم و آن را بدعت و تحریف بنامیم پس باید گفت که تمامی مذاهب پنج گانه اسلامی اهل تحریف و بدعت اند که اینگونه نیست.

۲. آیا گفتن آشهد ان علیا ولی الله در اذان و اقامه به نظر شیعه واجب است؟

الفاظ اذان توقیفی است ولی این به این معنا نیست که عمومات وارد شده در برخی اذکار از بین بروند بلکه مثلا بعد از شهادت به رسالت پیامبر (ص) می توان در اذان صلوات فرستاد و به دلیل همان عمومات مثل علی منی و انا منه و … که مقبول فریقین است گفتن اشهد ان علیا ولی الله هیچ اشکالی ندارد و بلکه مستحب هم می شود. ولی هیچ یک از علمای شیعه نگفته اند که گفتن این ذکر واجب است و یا این ذکر را به نیت این که از الفاظ توقیفی اذان است بگویید بلکه به عنوان یکی از اذکار مستحبی گفته می شود.
در نهایت هم ایشان با تشکر و خوش آمد گویی مجدد جلسه را به پایان بردند.
• شایان ذکر است این جلسه به همت مجمع الحوار الإسلامی و مرکز آموزش های کوتاه مدت جامعه المصطفی العالمیه ترتیب داده شده بود.

ترجمه : حجت الاسلام والمسلمین مدنی نژاد مدیر مجمع الحوار الاسلامی