نشست “تمدن اسلامی” در اجلاس هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد

 

 

 

 

نشست “تمدن اسلامی” به ریاست حجت الاسلام مصباحی مقدم و حضور دکتر محمد عباسی، ماموستا رستمی و خانم دکتر انسیه خزعلی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

 

 

“ماموستا رستمی” در ابتدای این نشست ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، به اشتراکات بین مسلمانان اشاره کرد وگفت:همه ما اگر چه مذاهب متعدد داریم، اما همه پیرو یک دین هستیم و ما به عنوان اهل سنت هیچ اختلافی با شیعیان نداریم و باید بر تلاشهای عملی بیشتر برای نزدیکتر شدن مذاهب بیفزاییم و به اختلافات موجود  پایان دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه، دشمنان انگشت بر زیر بنای ممالک اسلامی و یغمای آن گذاشته اند و میخواهند ما را به جان یکدیگر بیندازند، تأکید کرد که ما باید بر مبنای آموزه های رسول خدا(ص)  وحدت بین خود را تقویت کنیم و مانع تحقق اهداف دشمن شویم.

 

در ادامه این نشست خانم “دکتر خزعلی” به توضیحاتی در خصوص فرهنگ و نقش آن در تمدن پرداخت و گفت: فرهنگ مجموعه ای از مایه های فکری و ارزشی و آداب و سننی است که در رفتار اجتماعی انسان تأثیرگذار است و ما باید فرهنگ خود را اصلاح کنیم؛ اشاره به علم و تفکر و تدبر در آیات بسیاری از قرآن کریم، نشان دهنده عظمت این موضوع در تمدن اسلامی است.

 

وی سپس به آسیبها و نقاط ضعف و نقاط قوت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: ما نیاز به دانش و اندوخته، انتقال تجارب، مهارت یابی و عملی کردن آن برای پشت سرگذاشتن دیگر تمدنها داریم که در این مسیر با آسیبهایی همانند ضعیف بودن کار جمعی و عدم اعتماد به یکدیگر، عدم انتقاد پذیری روبرو هستیم.

 

دکتر “محمود عباسی” هم با تشکر از برگزار کنندگان این نشست، گفت: تمدن نوین اسلامی بر پایه حقوق بشر و آموزه های اسلامی استوار است و قرآن کریم حقوق و کرامت انسانی را به بهترین وجه به تصویر کشیده است؛ وی به نقض آشکار حقوق بشر در جهان امروز اشاره کرد و گفت: تمدن اسلامی می تواند منشأ یک تحول بزرگ در منطقه باشد.

 

دکتر عباسی تأکید کرد: نگاه وحدت گرایانه بین حقوق دانان جهان و ایجاد همفکری و همگرایی بین اندیشمندان حقوقی، می تواند بسیاری از مشکلات موجود در جهان اسلام را از بین ببرد و آنها می توانند با همکاری کشورهای اسلامی پرچمدار حوزه وحدت باشند.

 

در پایان این نشست هم “حجت الاسلام مصباحی مقدم” به بیان مؤلفه های تجدید حیات تمدن اسلامی پرداخت و گفت: فلسفه پایه و مبنای شکل گیری و تجدید حیات تمدن اسلامی است، ظهور دولت اسلامی با پدیدار شدن انقلاب اسلامی و پیدایش بیداری اسلامی در منطقه و قدرت و صلابت جمهوری اسلامی، گامی بزرگ در مسیر تمدن اسلامی است.

 

وی ادامه داد: افول کمونیسم و فروپاشی اتحادیه شوروی، افتادن تمدن غرب به ورطه افول، ظهور و بروز ادبیات دینی و ادبیات مقاومت، رشد علم و فناوری در جهان اسلام ، ظهور رویکرد اسلامی به علوم انسانی و …. همه از مؤلفه های، تجدید حیات اسلامی است.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم، در ادامه گفت: تفرقه و اختلاف بین دولتهای اسلامی با تحرک دولتهای غربی، خودخواهی برخی دولتهای حاکم بر جهان اسلام، بروز تفکر افراطی، وجود صهیونیسم و اثرگذاری آن بر حوادث منطقه و …… از موانع دستیابی به تجدید حیات اسلامی هستند، که انشاء الله به رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) و اتحاد کشورها منطقه شاهد رفع این موانع باشیم.

 

تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی