معرفی کتاب الوحدة الاسلامیة

 

کتاب الوحدة الاسلامیة کتابی است در موضوع وحدت مذاهب اسلامی تألیف شیخ محمد ابو زهره(م۱۳۹۵ق) دانشمند اهل سنت تولد یافته در محلة الکبری واقع در غرب مصر به سال ۱۳۱۶ هـ . ق. وی بعد از آموختن قرآن، به آموختن علوم اسلامی و تجربی پرداخت و سپس در مدرسه القضاء الشرعی و دارالعلوم به تدریس مشغول شد و در اثر نبوغ فکری و پیشرفت کم نظیر به دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر راه یافت و در سال ۱۳۹۵ هـ ق درگذشت. سخنان زیبای این اندیشمند درباره برخی از ائمه (ع) گویای برخورد منصفانه وی است. در مقدمه این کتاب؛ با ذکر آیات و احادیث، به ستایش وحدت امت اسلامی و مضرات تفرقه پرداخته است و سپس به مدح و ستایش از سید جمال الدین که خود از پیشگامان وحدت و تقریب می باشد، پرداخته است.

محتویات کتاب:

ابو زهره مباحث کتاب را به چهار عنصر و پایه اساسی تقسیم نموده است: ۱- اهداف اسلام در وحدت همه انسان ها ۲- ایجاد وحدت اسلامی در زمان پیامبر (ص) ۳- علل ایجاد تفرقه بین امت اسلامی ۴- راه های رسیدن به وحدت امت اسلامی.

 

وی، شورا را اساس و پایه جامعه اسلامی دانسته است. آنگاه قوام جامعه اسلامی را وابسته به اجرای احکام اسلامی قرار داده است.

 

در جای دیگری از کتاب، نقش بی بدیل وحدت فرهنگی در وحدت فکری جامعه اسلامی را خاطرنشان کرده است.

 

هم چنین وحدت اقتصادی و وحدت در سیاست خارجی و وحدت ارتش ها و نیروهای نظامی را از ضروریات ایجاد وحدت اسلامی بر شمرده است.

 

وی علاوه بر کتاب حاضر، تألیفات متعدد دیگری نیز دارد که از جمله آنها: ۱. المعجزة الکبری ۲. خاتم النبیین(ص) در سه مجلد ۳. تاریخ المذاهب الاسلامیة ۴. مقارنات الادیان و ۵. الدعوة الی الاسلام می باشد. وی همچنین در باره شخصیت های مشهوری چون: الامام الصادق(ع)، ابوحنیفة، مالک، شافعی، ابن حنبل، ابن تیمیه، ابن حزم، و زید بن علی کتاب نوشته است.

 

اما کتاب حاضر توسط انتشارات دارالفکر العربی در قاهره و در یک مجلد به چاپ رسیده و دارای ۳۲۵ صفحه است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط :

 

معرفی کتاب « کنزالعرفان في فقه القرآن ١ ـ ٢ »

معرفی کتاب ” نزهة الأبصار و محاسن الآثار “

معرفی کتاب « بدایة المجتهد و نهایة المقتصد »