معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب در دیدار با هیاتی از قضات کشور افغانستان: مقام معظم رهبری فتوا داده اند که توهین و سب صحابه ومخصوصا همسر پیامبر اکرم (ص) حرام است.

 

هیاتی از قضات کشور افغانستان با حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب دیدار و گفتگو کردند .

 

در این دیدار که به همت مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی برگزار شد دکتر نبویان در ابتدا با اشاره به معنای تقریب اظهار داشت:  مراد از تقریب و وحدت، شیعه کردن اهل سنت یا بالعکس نیست بلکه به معنای نزدیک کردن و برداشتن فاصله ایجاد شده به خاطر جهل مسلمانان یا دسیسه دشمنان است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: چند عامل برای عدم وحدت وجود دارد از جمله اینکه بین علما ارتباط وجود ندارد . نزدیک شدن و ارتباط بین علما سوءتفاهم ها را از بین می برد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به اشتراکات بین شیعه و اهل سنت افزود: بین شیعه و اهل سنت بیش از ۹۰ درصد اشتراکات وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مقام معظم رهبری فتوا داده اند که توهین و سب صحابه ومخصوصا همسر پیامبر اکرم (ص) عایشه حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان با اشاره به عوامل اختلاف مسلمانان گفت: یکی از عوامل اختلاف بازگشت به مسائل تاریخی صدر اسلام است . در جنگ  صفین یکی از سربازان از امیرالمومنین پرسید داستان سقیفه چه بود؟ که امام علی (ع) فرمودند:  این سوالات در این موقعیت ممنوع است چون ما در برابر یک دشمن قرار داریم.

وی گفت: متاسفانه امروز می بینیم در بعضی از کشورها بعضی از علما از ما در مورد اختلاف قرآن شیعه و اهل سنت می پرسند؟ و وقتی ما قرآن خود را به آنها نشان می دهیم پی به اشتباه خود می برند.

وی تاکید کرد: یک نکته دیگر از مشترکات بحث نگاه حداقلی یا حد اکثری در حوزه دین است. ما میگوییم دین اسلام در اقتصاد و سیاست حرف دارد و ما دیپلماسی دینی داریم.‌ ما در دین نگاه حداکثری داریم نه نگاه حداقلی .دین اسلام از بدو تولد تا زمان مرگ برای انسان برنامه و هدف قائل است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به دشمنی های امریکا و اسراییل با اسلام گفت: امریکا و اسراییل دشمنان اصلی اسلام هستند و طبق نص قرآن کریم هر گونه دوستی و همکاری با آنها ممنوع است . ملت ایران هژمونی امریکا را شکست همانگونه که ملت افغانستان در حال ایستادگی در مقابل امریکاست.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب با طرح چند پرسش از علمای جهان اسلام افزود: سوال من از علمای جهان اسلام این است؛ چرا شورای فتوای جهان اسلام تشکیل نمی شود؟ چرا در جهان اسلام پول مشترک و بازار مشترک اقتصادی درست نمی کنیم؟ چرا مجلس مشترک نداریم؟

در ادامه یکی از قضات افغانستان گفت: ما مسلمانان افغانستان همیشه قدردان جمهوری اسلامی ایران بوده ایم و ایران را افتخار خود و کشور دوست و برادر می دانیم .

وی افزود: کشور ایران کشور قدرتمندی است ولی اگر روزی دشمن به ایران حمله کند من و ۴ فرزندم برای دفاع از مردم مسلمان ایران به ایران خواهم آمد.

این قاضی کشور افغانستان تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری همیشه باعث تقویت وحدت در جهان اسلام بوده است و ما در افغانستان این سخنان را سرلوحه خود قرار می دهیم .

وی گفت: با اینکه ۳۰ سال است که مردم افغانستان درگیر جنگ هستند اما مردم افغانستان از جنگ به خاطر خدا و دین خسته نمی شوند. امریکایی ها  در زمین ما هستند ولی در قلب ما نیستند.

وی در پایان مشکل اصلی  افغانستان را عدم وجود اتحاد و نداشتن رهبری دانست.