مصاحبه سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حجت الاسلام والمسلمین مدنی نژاد

 

 

 

مجمع الحوار الاسلامی با دستور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حمایت های حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری با مدیریت دکتر شوقی شالباف تاسیس شد و پس از درگذشت ناگهانی دکتر شالباف کار به حجت الاسلام والمسلمین مدنی نژاد سپرده شد.

متولد ۱۳۶۴ از بجنورد دارای دکترا در رشته مطالعات اسلامی به زبان عربی و البته مسلط به زبان عربی و انگلیسی .
عضویت در هیأت علمی گروه کلام اسلامی دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تدریس در مقطع کارشناسی ارشد، کارشناس فرهنگی و مترجم تخصصی وزارت خارجه در گروه فرزندان روح الله و تالیف چندین کتاب و مقاله از دیگر فعالیت های اوست.
در ادامه گفتگوی آقایان مهری و باقری از سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حجت الاسلام والمسلمین مدنی نژاد را مشاهده می فرمایید:

 

مجمع الحوار الاسلامی چگونه شکل گرفت ؟

مجمع الحوار الاسلامی یا جمعیت گفتگوی اسلامی با هدف از بین بردن حایل های ذهنی جهان اسلام و علمای جهان اسلام تشکیل شد که تمام مشکلات ما از دوری علمای مسلمان از یکدیگر نشات می گیرد.
ایده تشکیل مجمع الحوار این است که اگر دوری علما به نزدیکی تبدیل شود جایی برای جریانات تندرو واختلاف افکن سلفی وتکفیری نخواهد ماند و وظیفه اصلی آن ایجاد فضای گفتگوی بین اندشمندان اسلام است.
مجمع الحوارالاسلامی با دستور دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حمایت های حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری، در ابتدا با مدیریت دکتر شالباف تشکیل شد و در فروردین امسال کار به ما سپرده شد.

آیا مجمع الحوار برای انتخاب مدعوین فاکتورهایی دارد؟ برای دعوت از علما و حضور در ایران چه پروسه ای طی می شود ؟

در مجمع الحوارابتدا شناسایی علما صورت می گیرد و سپس ارتباط گیری و تعامل و شناسایی خودمان به آنها انجام می گیرد و سپس دعوت نامه رسمی ارسال می کنیم و رزومه شخص بررسی می شود بعد عکس پاسپورتشان را برای ما ارسال کرده ما هم به تهران می فرستیم تا تایید شوند .نهایتا ما تاریخ سفر را برای آنها ارسال می کنیم . عنصر تاثیر گذاربودن مدعوین در کشورشان هم از فاکتورهای مهم ماست که با توجه به امکانات محدود ما ان شاءالله برنامه این است که سالانه ۳ یا ۴ گروه از کشور های مختلف دعوت شوند.

ماه گذشته هیاتی از علمای هندوستان و موریتانی به دعوت مجمع الحوار الاسلامی به ایران آمدند و دیدارها و نشست هایی هم برگزار شد . آیا برای اینکه از علمای تراز اول جهان اسلام هم دعوت به عمل آید همچنین برای افزایش وزن علمی مدعوین فکری شده است ؟

مجمع الحوار با کنفرانس وحدت فرق می کند. ما افرادی را می خواهیم که برنامه های فشرده یک هفته ای ما را تحمل کنند پس به سراغ علمای جوانتر می رویم. برای دعوت معمولا فاکتورهای وجود دارد البته گاهی افراد حضور در ایران را نمی پذیرند. ما از هر کسی دعوت نمی کنیم و رزومه شخص برای ما مهم است و اینکه جهت حضور در ایران ابراز علاقه کنند.

بازخورد هیات دعوت شده از هند و موریتانی را چطور ارزیابی می کنید ؟

ابتدا باید بگویم که کشور هندوستان از قبل با ایران ارتباطاتی داشته و در کل دید مثبتی نسبت به ایران دارند .اما علمای موریتانی دید منفی به ایران داشتند که به دلیل تبلیغات منفی علیه شیعه در قاره پهناور آفریقا است . با این حال عالم موریتانیایی پس از حضور در ایران اذعان کرد که نگاه ما به ایران تغییر کرد و دنیای جدیدی برای ما گشوده شد حتی بنا شد مقالاتی از موریتانی برای مجله رساله التقریب ارسال شود .
گروه هندی هم بنا شده در ادامه نشست ها علمی که در ایران برگزار شد نشستی در هند برگزار کنند و از ما دعوت کنند . از جمله ارتباطات ما با هند این بود که ما برای اکادمی فقه اسلامی هند یک دوره از کتاب های مجمع را ارسال کردیم .
به عبارت دیگر پس از سفر علمای کشورهای مسلمان به ایران و بازگشت آنها به کشورهایشان یک موج مثبت در تقویت بحث تقریب مذاهب اسلامی ایجاد می شود، که این موضوع هدف اصلی ما از دعوت علما را تشکیل میدهد .

به نظر شما چرا بعضی از علمای جهان اسلام ازآمدن به ایران واهمه داشته و به دعوت ها جواب منفی می دهند ؟

دلیل اصلی آن بحث ایران هراسی و شیعه هراسی است که دشمن به عنوان یک استراتژی پیگیری می کند . و ما باید بتوانیم آنرا خنثی کنیم . به عبارت دیگر تبعات بعدی که گاها برای علمای مدعو بوجود می آید و پس از بازگشت در کشورهایشان بازخواست می شوند، مانع اصلی سفر به ایران است . اما اکثریت علما این شجاعت را دارند و به دعوت ها لبیک می گویند .
نکته مهم دیگر استفاده حداکثری از فضای مجازی ست در دوره ای که بحث ایران هراسی وجود دارد می شود از فضاها و شبکه های مجازی بیشترین استفاده را کرد و با استفاده ازبرنامه هایی همچون پالتاک و ایمو و اتاق های علمی مجازی به گفتگو با علمای جهان اسلام پرد
اخت .

 

بازدیدها و دیدارها با علما و مراجع که برای مهمانان ترتیب داده می شود بر چه اساس صورت می گیرد ؟ آیا طولانی بودن این سفرها به کیفیت کار آسیب نمی زند ؟

ما طالب دیدار هایی علمی هستیم و بر همین اساس برنامه ها را تدارک می بینیم .گاهی بعضی از مراجع شرایط دیدار را ندارند و گاهی کسالت دارند و البته معمولا اکثر مراجع از دیدار با علمای مسلمان استقبال می کنند . ما در برنامه علمای هند و موریتانی هم در سه روز ابتدایی دیدار با مراجع و نشست های علمی را ترتیب دادیم و سپس سفر به مشهد مقدس بود که دیدار مهمانان از حوزه علمیه اهل سنت مشهد برای آنها بسیار مفید بود .

 

برنامه های آینده مجمع الحوار را توضیح بفرمایید ؟

یکی از برنامه های ما ارتباط با بخش آموزش های کوتاه مدت المصطفی است. بخشی که گرو هایی از مسلمانان جهان اسلام به أنجا دعوت می شوند و بنا داریم آنها را هر بار به پژوهشگاه دعوت کنیم تا نشست هایی علمی _ پژوهشی برگزار کنیم . کشور هدف بعدی که از علمای آنها دعوت خواهیم کرد عمان و لبنان یاعراق هستند.
در پایان امیدوارم پژوهشگاه مطالعات تقریبی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی بیشتری را در اختیار مجمع الحوار قرار دهند تا به حول وقوه الهی به اهداف مورد نظر دست یابیم .