مدیر گروه حکومت اسلامی

اینجانب مصطفی اسکندری، فرزند حشمت الله، در سال ۱۳۳۹ در سرکان (از توابع تویسرکان، واقع در استان همدان) متولد شدم. و پس از آموزش روخوانی قرآن  در مکتب خانه دروس جدید را تا کلاس پنجم خواندم. در سال ۱۳۵۰ وارد حوزه علمیه تویسرکان شده و مقداری از ادبیات عرب را در آنجا آموزش دیدم. سال ۱۳۵۳ وارد حوزه علمیه قم شده و بعد از اتمام سطح حدود ۲۰ سال درس خارج فقه و اصول را از محضر آیات عظام: سبحانی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، منتظری، هاشمی شاهرودی و موسوی مددی استفاده کردم. درسهای فلسفه و کلام را از محضر آیات: فیاضی، شیرازی، گرامی، مصباح و جوادی آملی بهره مند شدم. تفسیر قرآن را نیز از محضر آیات: خزعلی، مشکینی و جوادی آملی استفاده کردم.

در زمینه علوم سیاسی مقداری تحصیل کردم و به صورت مطالعاتی آن را ادامه دادم. تا حدی با زبان انگیسی آشنایی دارم.

در دروس آزاد حوزه علمیه، مرکز جهانی علوم اسلامی(جامعة المصطفی)، رشته تخصصی تبلیغ، رشته شیعه شناسی، آموزش پودمانی دفتر تبلیغات، طرح ولایت دانشجویی و معلمان، سازمان معارف و بصیرت، ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه، بصیرت افزایی فرماندهان ارتش، سالها تدریس کرده ام.

۳ سال با طرح برنامه مدیریت حوزه همکاری کردم و ۴ سال نیز مسئولیت طرح و برنامه شورای عالی حوزه را برعهده داشتم. به مدت ۴ ماه نیز مسولیت دفتر حضرت آیت الله یزدی رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشتم. یک دور نمایندگی طلاب تویسرکان در مجمع نمایندگان طلاب را برعهده داشتم. به مدت ۲ سال نیز منشی و عضو کمیسیون رشتههای تخصصی حوزه بوده ام.

به مدت ۵ سال با دفتر همکاری حوزه و دانشگاه(پژوهشگاه فعلی حوزه و دانشگاه)، ۲ سال با حلقه نقد سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سیاسی، ۳ سال با دائرة المعارف فقه اهل بیت علیهم السلام، ۸ سال با مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق علیه السلام، ۴ سال با پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان، همکاری پژوهشی داشته ام.

۲۰ کتاب را برای پژوهشگاه علوم انسانی وابسته به وزارت علم، ارزیابی بیش از ۹۰ مقاله برای مجله حکومت اسلامی،  ارزیابی ۱۱ رساله سطح ۳ و ۴، داوری ۲ رساله کارشناسی ارشد، راهنمایی دو تحقیق پایانی سطح ۲، را نیز انجام داده ام.

تا کنون کتابهای: حکومت اسلامی و حریم خصوصی، شناخت استعمار، پرسمان ولایی ولایت فقیه و مشروعیت، و سراب سکولاریسم در کویر ایران، و ۱۲ مقاله از اینجانب منتشر شده است.

در حال حاضر عضو و مدیر گروه حکومت اسلامی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی، عضو شورای علمی مجله حکومت اسلامی و دبیر کمیسیون جریانات انحرافی بسیج اساتید حوزه علمیه قم هستم و در برخی رشته های تخصصی حوزه نیز تدریس دارم.