محمد جواد مغنیه (فقیهی نوگرا)

محمد جواد مغنیه
فقیهی نو گرا
نویسنده:
مهدی احمدی
چاپ اول / ۱۳۸۳ ش / ۳۰۰۰ نسخه
پالتویی / ۱۰۶ ص / شومیز

_______________________________

اثر حاضر هفتمین کتاب از مجموعۀ «طلایه داران تقریب» است که به شرح زندگی، اندیشه، آثار و فعالیت های آیت الله محمد جواد مغنیه برای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی اختصاص دارد. وی در ۱۹۰۴ م / ۱۳۲۴ ق.
در طیردبا از توابع صور لبنان چشم به جهان گشود. در اوان کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و در سایۀ فقر و سختی، به مدت یازده سال در نجف اشرف به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. از استادان وی می توان به برادرش شیخ عبدالکریم مغنیه، سید محمد سعید فضل الله و آیت الله سید ابوالقاسم خویی اشاره کرد.
وی در ۱۳۶۷ ق به منصب قضاوت در دادگستری شیعیان بیروت رسید و در ۱۳۷۰ ق به ریاست این دادگستری منصوب شد. اما پس از پنج سال در اثر فشارهایی که بر او وارد می شد تا عدالت را زیر پا بگذارد، کناره گیری کرد.
وی از ۱۳۷۹ ق سفرهای خود را آغاز کرد. ابتدا به سوریه رفت؛ پس از آن به مصر، ایران، بحرین و عربستان سفر کرد. این روحانی شیعه که با هدف تقریب میان مذاهب اسلامی به مصر سفر کرده بود با علما و استاد دانشگاه های الأزهر، قاهره، عین شمس و مؤسسۀ دارالکتب از جمله شیخ محمود شلتوت دیدار و دربارۀ وحدت اسلامی و راه های آن بحث و گفتگو کرد.
محمد جواد مغنیه به اصلاحات دینی اهتمام ویژه ای داشت و در مقاله ای با عنوان «معرکة في الأزهر المجددين و المحافظين» در مجلۀ عرفان، ضمن خشنودی از روح تجدید و اصلاح در دانشگاه الأزهر، خواستار این روند در حوزه های علمیۀ شیعه بود.
وی به مبارزات مسلمانان در برابر اسرائیل و آمریکا توجه ویژه ای داشت و مبارزاتش سفارت آمریکا را واداشت تا به هر شکل ممکن شیخ محمد جواد مغنیه را از مبارزه بر حذر دارد و حتی از او خواسته شد به دیدار روزولت برود؛ اما وی نپذیرفت. این اقدام شجاعانۀ وی بازتاب وسیعی در میان مردم داشت و روزنامۀ محرر از او به عنوان «هذا عربی عزیز» یاد کرد.
مغنیه صاحب نزدیک به شصت اثر در زمینه های مختلف اسلامی است که برخی از آنها عبا رتند از : قيم اخلاقيه في فقه الامام الصادق(ع)، مع علماء النجف الاشرف، تفسير مبين، التفسير الکاشف، الحج على المذاهب الخمسه، الفقه على المذاهب الخمسه، المهدي المنتظر(عج) و العقل و الاسلام مع الحياة.