علمای مذاهب اسلامی در مسیر تقویت جریان وحدت گرا حرکت کنند

 

 

 

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به نقش مهم علمای مذاهب اسلامی در ایجاد وحدت و اتحاد، خاطرنشان ساخت: علمای اسلامی به عنوان نمایندگان جامعه اسلامی خود باید در ایجاد وحدت و اتحاد نقش ایفا کنند و از هر گونه سخنی که موجب ایجاد تفرقه شود بپرهیزند.

 

آیت‌الله “محسن اراکی” دبیر کل مجمع جهانی تقریب عصر روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس ملی “تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری” در اراک در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به مواردی که وحدت جوامع اسلامی را مورد تهدید قرار می‌دهند، اظهار داشت: بیش از گروه‌های تکفیری، هوای نفس وعقب‌ماندگی‌های اخلاقی است که وحدت جوامع اسلامی را تهدید می‌کند، نفس ما همان‌طور که در روایات مختلف آمده بدترین دشمن است.

 

وی افزود: نخستین گامی که برمی‌داریم باید صاف کردن دل‌هایمان باشد وقتی دل‌هایمان را برای خدا رام کردیم دیگر هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نمی‌شوند، بزرگ‌ترین خطر این است که دل‌هایمان از یکدیگر جدا شود باید تلاش کنیم تا در گفتار و رفتارمان کاری نکنیم که سبب جدایی دل‌هایمان و کینه دل‌ها از یکدیگر شود، کینه‌توزی در جامعه اسلامی ممنوع است.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: اگر چنین شد دست‌های جهان اسلام یکی است و همه علیه دشمن خارجی و هم دشمنان داخلی است که تحت عنوان تکفیری قصد دارند جامعه اسلامی را چندگانه کنند و فتنه داخلی و شکاف ایجاد کنند اما با هم‌دلی و اراده واحد می‌توان مانع ایجاد این شکاف شد.

 

آیت الله اراکی گفت: خود کنار هم نشستن و با هم سخن گفت در این کنفرانس‌ها در ایجاد وحدت نقش موثری دارد و افرادی که در این کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند تنها یک فرد نیستند بلکه نماینده‌ای از یک فرقه و مذهب هستند که آثار این نشست‌ها را به میلیون‌ها انسان همراه و پیرو خود انتقال می‌دهند.

 

وی افزود: عالمان اسلامی به‌سبب اینکه نقش رهبری هم دارند نقش مهم‌تری را در ایجاد وحدت دارند البته می‌توانند با ایفای نقش منفی سبب ایجاد تفرقه هم شوند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به غلبه جریان‌های وحدت‌گرا بر جریان‌های تفرقه‌گرا گفت: اگر یک جریان وحدت‌گرا در جهان اسلام وجود نداشت که در برابر جریان‌های تفرقه‌گرا بایستد و این جریان‌ها را محدود کند الان باید همه جهان اسلام درگیر جنگ و آتش تفرقه باشد.

 

وی تأکید کرد: امروز جمع کثیری از مسلمین جهان به دنبال وحدت گرایی  و انسجام هستند و جریان های تفرقه گرا بیش از سه یا چهار درصد را شامل نمی شوند بنابراین خوشبختانه اختیار و ابتکار عمل در دست حامیان وحدت و انسجام است.