ضرورت تحقق وحدت اسلامی ؛راهکارها و پیامدها

 

 

 

حجت الاسلام والمسلین عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) در گفتگو با سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی به برخی پرسش ها در مورد اوضاع کنونی جهان اسلام، چگونگی مبارزه با اسلام هراسی، نقش علما در ایجاد وحدت، ضرورت تحقق وحدت اسلامی و … پاسخ گفته است که مشروح ان به شرح ذیل است.

 

*این روزها مسئله اسلام هراسی برای مقابله با اسلام گرایی در جهان گسترش یافته است  تحلیل شما از این موضوع و راهکار مبارزه با این برنامه ها چیست؟

 

به نظر من، استكبار جهاني از قديم الايام براي خاموش كردن چراغ نوراني اسلام ناب محمدي(ص)، برنامه­ ها و  طرح­هاي آشكار و پنهاني را تهيه و اجرايي نموده و يا در دست اجرا دارد كه به ­طور خلاصه مي­توان به مواردي اشاره كرد: الف پروژه انكار دين و تبليغ اينكه جهان بي هدف و بيهوده درست شده و خدا و حساب و كتابي در كار نيست!؟ اين وضعيت در سال­هاي سال تاكنون در جهان غرب اجرا مي­شود و به جريان دنياگرايان و لائيك ها و يا منكران خدا شهرت دارد. ب جريان اينكه دين خوب است و خواهان سعادت بشر است، ولي اينها براي اين دنيا هست و در آخرت تفاوتي ميان مؤمنين، آدم­هاي خوب، احسان كنندگان با بي ­ايمان­ها، آدم­هاي بد، ستمگران و … نيست. اين تفكر منكر جهان آخرت و معاد هستند و تمام خدمات و رفتارهاي خوب و بد را براي اين دنيا مي­پسندند ولي در جهان بعد از مرگ تفاوتي نيست و همه يكسان هستند. در واقع جهان آخرتي نيست!؟ با مرگ انسان­ها، همه چيز تمام مي­شود. ج جهان آخرتي هست ولي اينكه عده­ اي قدرتمند و عده ­اي مستضعف شده ­اند، تقصير خودشان و مقدرات اين جهان هستي است، ضعفا هم مي­توانند قوي شوند. اگر قوي نمي­شوند قدرت و توانائي و استعداد ندارند؟!.

اما نتيجه­ اي كه از اينگونه برنامه­ ها و طرح­ها و افكار مي­خواهيم بگيريم اين است كه دنياي مادي غرب در صدد است از گرویدن انسان­ها به سمت دين واقعي كه همان دين كامل اسلام مطابق با فطرت انسان‌ها  مي­باشد جلوگيري كند.هم اكنون اغلب رسانه­ هاي غرب با شيوه ­هاي مختلف از قبيل فيلم، سخنراني، نشست­هاي علمي و گزارش­ها به­ طور ۲۴ ساعته تلاش مي­كنند از گرايش مردم به سمت اسلام­خواهي جلوگيري كنند و از طرف ديگر حكام و نيروهاي آنان با رفتار خشونت­ آميز از فعاليت­هاي تبليغي مسلمانان و دين داران جلوگيري و يا با آن برخورد می نمايند. 

آنچه مهم است اين كه ما وظيفه داريم شيوه­ ها و برنامه­ هاي دشمنان در اسلام­ هراسي را خوب بشناسيم و با امكانات خود با آنها مبارزه كنيم كه استفاده از رسانه­ ها بسيار مهم و كارساز  مي­باشد.

 

*به نظر شما سهم دولت ها، ملت ها و علمای جهان اسلام  در ایجاد وحدت عملی جهان اسلام چیست؟

 

مسئله تقريب و موضوع وحدت اسلامي از آرزوهاي بزرگ علماي بزرگ جهان اسلام از شيعه و سني كه دل سوز و علاقه ­مند به پيشرفت معارف قرآن و اسلام بوده اند، مي­باشد و از گذشته­ هاي دور تاكنون هر كدام از اين بزرگواران از سيد جمال‌الدين اسدآبادي، محمد عبده، اقبال لاهوري،‌ سيد قطب، شيخ شلتوت، تا حضرت امام خميني(ره) و مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامي، ايده ­ها و افكار خود را در اين‌ باره مطرح كرده ­اند. ملت­هاي مسلمان نيز به پيروي از علماي اسلامي همواره اطاعت كرده و به وظايف خود عمل نموده ­اند. البته برخي از مردم كم­ اطلاع تحت تأثير افكار انحرافي كه از سوي برخي از كساني كه به مصالح مسلمانان و جهان اسلام فكر نمي­كنند و موضوع وحدت را حاشيه­ اي مي­پندارند و از اهميت آن آگاهي كامل ندارند، به مسايل حاشيه ­اي و اختلاف برانگيز دامن زده ­اند. بديهي است علماي جهان اسلام در اين زمان، وظيفه و مسئوليت سنگيني بر عهده دارند و مي­بايست با طرح اهميت مسئله تقريب و وحدت اسلامي، از وارد شدن اقشار مختلف، به ویژه مردم كوچه و بازار به مسايل اختلافي و تفرقه انگیز، جلوگيري نمايند. در یادداشت ها و سخنراني­ها و جلسات و گفت­وگوهاي راديوئي، تلويزيوني و وسايل ارتباط جمعي مانند اينترنت، موبايل و شبكه ­هاي اجتماعي، دستاوردها و اهميت مسئله تقريب و تلاش در جهت ايجاد وحدت جهان اسلام را مطرح و توطئه­ هاي دشمنان قسم خورده اسلام مانند آمريكا و صهيونيست­ها را خنثي نمايند.

بديهي است عملكرد دولت­هاي مسلمان به ­ويژه دولت جمهوري اسلامي ايران مي بايست الگوي ساير دولت­هاي جهان و دولت‌هاي مسلمان منطقه باشد كه اينگونه هم هست و خواهد بود. مساعدت و كمك دولت اسلامي ايران به تشكيل و برگزاري كنفرانس بسيار مهم وحدت اسلامي
كه همه ساله از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با حضور شخصيت­هاي تأثيرگذار جهان اسلام و مسئولان دولتي و غيردولتي در ايام هفته وحدت در ايران برگزار مي­شود، از نمونه هاي بسيار جالب و ستودني است كه مي­بايست از برگزار كنندگان آن تقدير و تشكر شود.

 

*گروه های تکفیری مثل داعش و جبهه النصره و … با تفسیر نادرست خود از اسلام در حال ایجاد یک موج در جهان اسلام هستند،  چه راه حلی را برای مقابله با تفکر تکفیری  پیشنهاد می کنید؟

 

پيدايش گروه­هاي تكفيري و تروريستي امثال داعش و … علل و عوامل گوناگوني دارد كه به عنوان مثال می توان به برخي از آنها از جمله گرایش این گروه ها به اندیشه های سلفی و تکفیری علمای تندرویی مانند ابن تيميه، ابن كثير، ابن قيم و در نهايت محمد بن عبدالوهاب، جهل و ناداني مردم جزيرةالعرب و برخي از مسلمانان مناطق ديگر، توطئه ­ها و نقشه­ هاي دنياطلبانه و توسعه ­گراي برخي از قبائل فاسد و قدرت­ طلب امثال آل سعود و حمايت قدرت­هاي استكباري مانند انگلستان و آمريكا از جريان هاي تفرقه ­افكن مانند وهابيت اشاره کرد.

و اما بهترين راه حل براي جلوگيري از اين جريان خطرناك، در مرحله اول دادن رشد و آگاهي به مردم و نيروهاي طرفدار آنان و از سوي ديگر مبارزه جدي و سخت با رفتارهاي خشونت ­بار آنان و نجات دادن مردم تحت سلطه مي­باشد كه هم­ اكنون حكومت مردمي عراق، سوريه، لبنان به­ ويژه نيروهاي حزب­ الله، نيروهاي بسيجي (الحشد الشعبي) با حمايت دولت جمهوري اسلامي ايران، ضربات سهمگين و سختي بر آنان وارد نموده و به فضل الهي و امدادهاي غيبي، چيزي نمانده كه بنيان و ريشه آنها نابود شود. البته ائتلاف بين المللي مورد تاييد سازمان ملل به ويژه كشور روسيه نيز در سركوب و نابودي گروه‌هاي تروريستي نقش مثبتي ايفاد مي‌كنند.

*به نظر شما دشمنان اسلام چگونه آتش فتنه را در میان مسلمانان شعله ور ساخته اند و تا چه حد در این زمینه  موفق بوده اند ؟

 

دشمنان قسم­ خورده اسلام كه در واقع همان استكبار جهاني و قدرت­هاي استعماري مي­باشند بيشترين تلاش را براي به وجود آوردن و حمايت از مناديان تفرقه و اختلاف صورت داده و توانسته ­اند تا حدودی به نتايج مطلوب خود برسند.

از جمله نتايج به دست آمده براي استعمارگران، خون­ريزي و قتل و غارت در بين مسلمانان و ايجاد جنگ­هاي طايفه­ اي و فرقه ­اي بوده است. كه از سوئي در اثر آن توانسته ­اند سلاح­هاي نظامي خود را به فروش برسانند و از سوي ديگر ثروت­هاي مسلمانان و مذاهب و گروه­هاي مختلف را به چنگ آورده و به اهداف خود برسند. اين موضوع جاي تأسف فراوان دارد كه مي‌بايست ملت هاي مسلمان با پيروي از علماي آماده و مخلص خود،‌ با توطئه هاي استكباري جهان مخالفت كنند.

*حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، متولّد سال ۱۳۴۲شمسي می باشد. او در سال ۱۳۵۶ شمسی، جهت تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه اراک شد. او در سال ۱۳۵۹ وارد حوزه علمیه قم و پس از گذراندن علوم حوزوی، جهت آشنائی و کسب تخصص در زمینه معارف اسلامی در سال ۱۳۶۳ موسسه در راه حق مشغول به تحصیل و سپس موفق به گذراندن دوره های تخصصی تاریخ اسلام و تشیع گردید. ایشان در سال ۱۳۷۹ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته تاریخ از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دفاع از پایان نامه با عنوان «سیر تاریخی پیدایش فرقه ی وهّابیت و عملکرد آن» شد. وی از سال ۱۳۸۰ تاکنون، به عنوان دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) مشغول به کار پژوهشی و علمی می باشند. ایشان با انجام سفرهای آموزشی، تبلیغی به برخی از کشورهای جهان مانند سوریه، لبنان، ترکیه، یونان، کویت و چین موفق به پژوهش در زمینه های تبلیغ معارف اهل بیت(ع)، مطالعات اسلامی و آشنائی با فرق و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی شد.

 

 —————————————————————–
انجام مصاحبه: حسن باقری