شیخ محمد غزالی (رایت اصلاح)

شيخ محمد غزالى
رايت اصلاح
نویسنده:
علی احمدی
————
چاپ اول/ ۱۳۸۳ ش/ ۳۰۰۰ نسخه
جیبی/ ۱۳۲ ص/ شومیز

_______________________________

این کتاب که هشتمین اثر از مجموعۀ «طلایه داران تقریب» است به معرفی و زندگی نامه و فعالیت های علمی، فرهنگی و دینی شیخ محمد غزالی اختصاص دارد.
وی در ۱۳۳۴ ق در روستای نکلا العنب استان بحيرۀ کشور مصر به دنیا آمد و در دوران کودکی کل قرآن کریم را حفظ کرد. غزالی پس از فارغ التحصیلی از دانشکدۀ اسکندریه، در رشتۀ اصول دین در دانشگاه الأزهر زیر نظر استادانی چون شیخ ابراهیم غرباوی، شیخ محمود شلتوت، حسن بنّا و دیگران به تحصیل پرداخت و در ۲۶ سالگی موفق به کسب اجازۀ دعوت و ارشاد و اجازۀ تدریس در دانشگاه الأزهر گردید. غزالی از اعضای فعال جمعیت اخوان المسلمین بود و به همین دلیل در ۱۳۶۹ ق به همراه برخی از اعضای آن بازداشت و زندانی شد.
وی نسبت به مسائل و رویدادهای مربوط به مسلمانان توجه و یژه ای داشت. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حکم ارتداد سلمان رشدی از سوی امام خمینی(ره) و حادثۀ بمب گذاری حرم امام رضا (ع) در ۱۳۷۳ ش از جمله مسائل و حوادثی بود که وی مواضع آگاهانه ای نسبت به آنها اتخاذ کرد.
وی سفرهای متعددی به کشورهای اسلامی از جمله فلسطین، عربستان، قطر، الجزایر و ایران داشته است.
غزالی نزدیک به سه سال در فلسطین به تبلیغ دین اسلام پرداخت و در برابر اسرائیل مواضع اصولی و روشنگرانه اتخاذ کرد. وي در الجزایر نیز دانشگاه امیر عبدالقادر را تأسیس کرد. غزالی به حق یکی از پرچمداران وحدت اسلامی در دورۀ معاصر بود. وی معتقد بود اسلام دین وحدت است. از منظر او هر جا مسلمانی زندگی می کند، آنجا کشور بزرگ اسلامی است.
وی عدم آگاهی مسلمانان از عقاید یکدیگر، غرض ورزی برخی از نویسندگان و دامن زدن به اختلافات گذشته را از عوامل اصلی تفرقه و اختلاف میان مسلمانان و رشد فرهنگی و علمی، نقش روشنگرانۀ عالمان دینی و نقش سیاستمداران و حاکمان و توجه به اصول و مبانی مشترك را از عوامل وحدت اسلامی می دانست.
غزالی بیش از ۵۵ اثر تألیف کرده که از شمار آنها می توان به الإسلام والاوضاع الاقتصادية، الاسلام و المناهج الاشتراکية، التعصب والتسامح بين المسيحية والاسلام، کيف نفهم الاسلام و معرکة المصحف في العالم الاسلامی اشاره کرد.