شیخ احمد الطیب :عرصه فتوا مختص اهل علم است

 

شیخ الازهر با ذکر آسیب‌های وارد شده به اسلام و جامعه اسلامی به واسطه فتواهای افراد غیر متخصص، تأکید کرد: انتخاب مفتی بسان انتخاب کسی است که پیام خدا را در عرصه حیات بشری به انسان‌ها ابلاغ می‌کند.

 

 

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، “شیخ احمد طیب” طی سخنانی در کنفرانس “نقش فتوا در ثبات جوامع” گفت: از دیرباز تا کنون فتوا برای اهل علم به منزله امانت و راهی برای شناخت احکام دینی بوده است.

 

 وی ادامه داد: بسیاری از سؤالات شرعی روز نیازمند پاسخ دقیق است و حتی برخی از این سؤالات مانند معاملات بانکی، پیوند عضو و …به اندازه‌ای سخت است که با احاطه به فقه و اصول، به تنهایی نمی‌توان به آنها پاسخ داد.

 

احمد الطیب افزود: با اینکه در محضر علمای طراز اول الازهر تلمذ کردم و به کرسی صدور فتوا دست یافتم، اما بسیار می‌ترسیدم که حلال خدا را حرام یا حرامی را حلال کنم و همواره در مسائل مهم و حیاتی برای بری الذمه کردن خود به تشکیل جلسه با مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر پناه می‌بردم و آنجا با کارشناسان و صاحب نظران اقتصاد، حقوق، خانواده و … مشورت و با بررسی و گفتگو به هر نتیجه‌ای که می رسیدیم آن را اعلام می‌کردم.

 

شیخ الازهر با بیان آسیب‌های وارد شده به اسلام و جامعه اسلامی از سوی افراد غیر متخصص با صدور فتواهای شاذ و بدون علم خاطر نشان کرد: انتخاب مفتی بسان انتخاب کسی است که پیام خدا را در عرصه حیات بشری به انسان‌ها ابلاغ می‌کند.

 

وی ادامه داد:عرصه فتوا تنها عرصه‌ای است که مردم برای امور زندگی دنیایی و اخروی خود به آن پناه می‌برند؛ این عرصه مخصوص به اهل علم است اما عده‌ای مدعی علم، حلقه‌های آسیب ‌زا به اسلام را تشکیل داده اند و به خود این جرأت را می‌دهند که در برابر مفتیان اهل علم و متخصص قد علم کنند.

 

شیخ احمد الطیب در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح ابعاد حمله‌های مکرر برخی افراد و گروه‌ها به الازهر اظهار داشت: هجوم از پیش برنامه‌ ریزی شده به الازهر شریف پس از هر حادثه تروریستی، در حقیقت تلاشی ناکام برای ایجاد تردید و شک در قلوب مؤمنین نسبت به جایگاه رفیع این نهاد دینی بود؛ مسأله به اینجا ختم نشد بلکه صداهایی از گوشه و کنار برای تحریم میراث عظیم مسلمانان و تمسخر  علما و ائمه دین شنیده می‌شد.