شانزدهمین کرسی از کرسیهای نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی با حضور و ارائه دکتر بردینشین (دامتتوفیقاته) با موضوع «سیره تقریبی سردار حاج قاسم سلیمانی» در سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ با حضور ریاست محترم و پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه و محققین ارجمند و فعالان عرصه تقریب، با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار گردید.
دکتر بردینشین در مقدمه فرمایشات خود گفتند که سردار شهید سلیمانی در عمل جامع اضداد بود و در اندیشه دارای تفکری راهبردی و جامع بود، البته خود ایشان هم معتقد بود نظریهپردازی و ریلگذاری کلان امور بر عهده امام جامعه است، لذا آنچه بنده بیان خواهم کرد بیشتر ناظر به تفکر و عملکرد و تصمیمات ایشان است.
سخنران محترم در مورد تقریب و اتحاد و وحدت از نگاه شهید جبهه مقاومت، فرمودند که تفکر جامع و راهبردی ایشان شامل سه ضلع شاخصها، پیشرانها و ساختار و سازمان فعلیت دهنده به آنها بود.
دکتر بردینشین گفتند که شاخصها و اصول موردنظر سردار دلها سه چیز بود: ۱- اهتمام به اسلام خارج از بحث مذهب؛ ۲- اهتمام به امور مسلمین و سرزمینهای اسلامی خصوصاً عراق و سوریه و فلسطین، و میگفت که حاضر است برای آزادی سرزمینهای اسلامی جان خود را هزاران بار فدا کنم؛ ۳- و سومی اهتمام به ضدیت با نظام سلطه و حمایت از سلطه ستیزان، و اگر کسی سلطهستیز نبود، ایشان با وی همکاری نمیکرد.
به بیان دکتر بردینشین، آرمانها و اهداف انقلاب بهعنوان چشمانداز و نقشه راه؛ رهبری بصیر، حکیم، شجاع و متقی و نیروهای انقلابی را بهعنوان پیشرانهای تقریب و وحدت در سیره عملی سردار سپهبد شهید سلیمانی بر شمردند که باید شکل داده شوند، قدرت بگیرند و ساختار و سازمان داشته باشند.
ایشان سازمان و ساختار فعلیتدهنده تقریب را دارای رأس و بدنه و قاعده شمرده و رأس مجموعه را رهبری معرفی کردند و گفتند شهید سلیمانی گروهها و تشکلهایی را قبول داشت و احترام میکرد و مورد حمایت ایشان قرار میگرفتند که رهبری معظم جهان اسلام را پذیرفته باشند.
ایشان بدنه هرم را شامل توزیعکنندگان یعنی نخبگان علمی حوزوی و دانشگاهی نخبگان و فعالان سیاسی و مهمتر از این اینها سازمانها و تشکلهای مردمی شکلگرفته بر شمردند مثل بسیج در ایران، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن و نیروهای دفاع ملی در سوریه و طبعاً کل مسلمانان و جهان اسلام قاعده هرم میشود که در سیره تقریبی و وحدتبخشی از دیدگاه شهید سلیمانی جایگاه خاصی دارند.
دکتر بردینشین در ادامه گفت که شهید سلیمانی اصل اختلاف بین مسلمین را پذیرفته بود و اختلافهای موجود را بهمثابه اختلاف لباس افراد میدانست که طبیعی است و نباید موجب جبههگیری و اختلاف شود، اما اگر مجموعهای از مسلمانان وارد ضدیت با اسلام میشد و یا به جبهه باطل ملحق میشد و میگفت من مستظهر به امریکا یا جامعه جهانی هستم، از تیررس ایشان خارج نبود و مورد غضب و تخاصم ایشان قرار میگرفت.
همکار قدیمی سردار سلیمانی در ادامه برخی از مؤلفههای رویکرد تقریب از نگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را برشمرد که عبارتاند از:
- نگاه جامع و نظاممند و نظامگرا در فکر و عمل
- نگرش فرامذهبی و رویکرد امتگرا
- بهکارگیری همه ظرفیتهای جهان اسلام (استفاده از ظرفیت موجود و بالفعل کردن ظرفیتهای بالقوه)
- تمرکز بر اصول و پرهیز از فروع و حاشیهها
- تمرکز بر فرصتها بهجای تهدیدها و چالشها و تبدیل تهدید به فرصت در موارد تهدید
- تمرکز بر همافزایی و تکیه بر نیروها و منابع داخلی نیروهای مقاومت
- دادن فرصت نقشآفرینی به مردم
- توسعه گفتمان وحدت به علما و نخبگان و احزاب
- شکلدهی به نیروهای پایدار در بستر اجتماعی با پیوندها و سازههای هویتی و با شیوههای بومی و نامتقارن
- حساسیت در رعایت حقوق و اموال خصوصی و عمومی و امین اموال بیتالمال و دیگران بودن
- رویکرد ایجابی و تأسیسی و اجتناب از رویکرد سلبی و تخریبی مگر بعد از احساس خطر جدی؛ لذا هرجایی میرفتیم میفرمود اینها را در یابید، کمک کنید، نیازهایشان را برطرف کنید، محبت کنید، سازماندهی کنید و مواظب باشید آسیبی نبینند.
- جبههبندی حق و باطل، البته برخی طرفداران حق را دارای ناخالصی میدانست، لذا چتر وسیعی برای حمایت داشتند.
- باور به بستر اجتماعی و نیروهای پایدار جهان اسلام برای تشکیل امت واحده
- اکرام و احترام حداکثری نسبت به عناصر اصلی تولید وحدت و قدرت در کشورهای مختلف
- اجابت دعوت و خواسته مسلمانان در اسرع زمان ممکن (مثل استمداد بارزانی در جنگ با داعش)
- سختگیری نسبت به تفرقهافکنان و آسیبزنندگان به وحدت مثل بارزانی در اعلام استقلال به کمک امریکا
- خنثیسازی نقشهها و طراحیهای منطقهای و ایجاد فتنه و جنگ بین شیعه و سنی.
ارائهکننده محترم در پایان به تحلیل و تشریح تحولات افغانستان و پیامدهای آن بر منطقه و جمهوری اسلامی ایران پرداختند که این بخش از فرمایشات ایشان هم موردتوجه پژوهشگران و محققین ارجمند قرار گرفت و پرسشوپاسخ در مورد مباحث ارائهشده چندین ساعت طول کشید.