رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در مراسم رونمایی : این موسوعه به دنیا ثابت می کند مذاهب اسلامی بیش از ۹۰ درصد با هم مشترکات دارند

 موسوعه السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه، دوشنبه ۵ مهر طی آیینی با حضورآیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و علما و اساتید حوزه در مدرسه علمیه دارالشفاء قم رونمایی شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری، رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در مراسم رونمایی از موسوعه نفیس «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» ، ضمن خیر مقدم به حاضران، به تشریح فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی پرداخت.

وی گفت: این پژوهشگاه در سال ۷۰ تحت عنوان مرکز تحقیقات تأسیس شد و به کارهای مطالعاتی و پژوهشی به صورت مقارن پرداخت و ۶ سالی می شود که تحت عنوان پژوهشگاه کار خود را دنبال می کند و دارای ۶ پژوهشکده علمی در موضوعات و عرصه های مختلف است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، پژوهشکده علوم قرآن و حدیث را از پژوهشکده های این پژوهشگاه بیان کرد که تاکنون آثار ارزشمندی را تحویل داده است و عنوان کرد: موسوعه نفیس السنه النبویه فی مصادر المذاهب اسلامیه نیز از آثار این پژوهشکده است.

استاد حوزه و دانشگاه  پژوهشکده های «فقه و حقوق»، «تاریخ و سیره»، «احیای میراث تقریبی»، «موسوعه و فرهنگ نامه» و «فقه و حکومت اسلامی» را از دیگر پژوهشکده های پژوهشگاه مطالعات تقریبی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری خاطرنشان کرد: در پژوهشکده «فقه و حکومت اسلامی» که با حضور فضلای حوزه به کار خود ادامه می دهد، مباحث مربوط به حکومت به ویژه ولایت فقیه و مباحث جانبی آن بیان می شود و حدود سه سال است که کار خود را شروع کرده و امید داریم در آینده مجموعه از مباحث در حوزه حکومت اسلامی داشته باشیم و به صورت موسوعه تقدیم حضور افراد دغدغه مند در مطالعات تقریبی که به فعالیت های مقارن اشتغال دارند، کنیم.

وی دستیابی به راه های علمی در مواجه با چالش های مشترک را از اهداف پژوهشگاه مطالعات تقریبی دانست و تصریح کرد: وظیفه داریم در برابر هجمه های که علیه اسلام توسط مستکبران و نحله های فکری انحرافی صورت می گیرد، با راه های علمی بایستیم.

مدیر موسسه عروه الوثقی برجسته سازی آثار مشترک اهل سنت و تشیع با محوریت قرآن و سنت را از دیگر اهداف پژوهشگاه برشمرد و گفت: موسوعه السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه نیز در راستای این مأموریت است. یکی از فواید موسوعه این است که به دنیا ثابت می کند مذاهب اسلامی به چه میزان با هم مشترکات دارند و اندک اختلافات نیز قابل حل بوده و می شود در برابر نقشه های شوم دشمنان اسلام ایستاد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: تقویت روح و گسترس آداب حوای اسلامی از دیگر اهدافی است که پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب اسلامی دنبال می کند و به همین منظور به صورت فصلی از علمای جهان اسلام دعوت می شود تا با حوزویان مباحثی را مطرح کنند که تاکنون آثار ارزنده ای داشته است.

وی با یادآوری این نکته که موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» خدمت مراجع تقلید نیز تقدیم شده است، اظهار داشت: اکثر مراجع می گفتند این نقطه خلأ در حوزه علمیه بود و خوشبختانه با چاپ این موسوعه مقداری از این خلأ حل شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری گفت: آیت الله العظمی سبحانی نیز در پیامی به آیت الله اراکی بیان می کنند: هدیه گران بهاء یعنی موسوعه السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه را دریافت نموده و در حقیقت یکی از آرزوهای علاقه مندان تقریب در طی سال های دراز جامع عمل پوشانده شد.

دکتر مختاری در پایان اظهار داشت : این مرجع تقلید ضمن تقدیر از همه پیشنهاد می دهند: گردآوری روایتی که در کتب شیعه به صورت مستند از پیامبر(ص) نقل شده، خواه مشابه آن در کتب اهل سنت باشد یا نباشد، صورت گیرد. زیرا برخی از نویسندگان ما را به قلت حدیث از پیامبر(ص) متهم می کنند. ما  امیدواریم این پیشنهاد مرجع عالیقدر را جامع عمل بپوشانیم.