دیدار رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با آیت الله علوی بروجردی

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به همراه حجت الاسلام والمسلمین اوحدی مشاور دبیرکل  مجمع جهانی تقریب مذاهب در امور فرهنگی با آیت الله علوی بروجردی دیدار و گفتگو کردند .

 

در ابتدای این دیدار که یکشنبه ۱۷ مرداد برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تدوین و چاپ موسوعه ۲۰ جلدی « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » گفت : این موسوعه در ۶۲ جلد تدوین یافته که در ۲۰ جلد به صورت بایبری در بیروت به صورت نفیس به چاپ رسیده است  تا توزیع آن هم در جهان اسلام به سهولت انجام شود. و تا فردا به دست ما خواهد رسید .

 

دکتر مختاری ضمن ابلاغ پیام دعوت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب به آیت الله علوی بروجردی جهت شرکت در مراسم رونمایی افزود:  رونمایی از این موسوعه گرانسنگ در ایام غدیر در حوزه علمیه و با حضور علما و مراجع انجام خواهد شد . تا ضمن اطلاع رسانی گسترده همه فرهیختگان و صاحبان قلم در جریان آن قرار بگیرند . همچنین بنا داریم  یک دوره ازموسوعه را به مراجع معظم حوزه تقدیم کنیم .

 

امام جمعه سابق نیوکاسل ضمن توضیح گستردگی این موسوعه اظهار داشت : تدوین این کتاب با همت پژوهشگران گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محقیقن حوزه حدود  ۱۳ سال طول کشیده است که در آن  بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است .  و این اولین بار است که کاری به این گستردگی در جهان اسلام انجام می گیرد .

 

دکتر مختاری با اشاره به دیگر تالیفات پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: از دیگر تالیفات مهم این پژوهشگاه کتاب الشیعه من وجهه نظر اهل السنه  و کتاب فی سبیل الامه الاسلامیه است . و همچنین کتاب اهل السنه من وجهه نظر الشیعه  در حال تدوین است .

 

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان افزود : این موسوعه ۲۰ جلدی بار دیگر نشان می دهد که شیعه و اهل سنت بیش از ۹۰ درصد اشتراکات دارند .

 

 

 

در ادامه این دیدار آیت الله علوی بروجردی با اشاره به ضرورت پیروی از سیره اهل بیت گفتند :  باید ببینیم روش ائمه و بزرگان ما چيست؟ آيت الله العظمی بروجردي همیشه می گفتند که روش ما در برخورد با اهل سنت مانند روش امام صادق (ع) است.

 

ایشان افزورند : وهابيت آماده استفاده از اشتباهات مسلمانان هستند تا ايجاد تفرقه كنند. گاهي براي عوامل انتحاري فیلم های ضبط شده توهين به خلفا و عايشه را نشان شان مي دهند تا آنها تهییج شده و به تكفير شيعه بپردازند.

 

نوه آیت الله العظمی بروجردی تصریح کردند  :حديث ثقلين سندی ست كه ما از آن امامت و ولايت را استنباط مي كنيم اما اگر كسي اين را قبول نكرد این دلیل بر اختلاف نیست چون اين بحث كلامي است. اينجا حجیت قول است كه برهمان اساس مرحوم شيخ شلتوت آن فتوای تاریخی  را دادند.

 

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به دسیسه های دشمن اظهار داشتند : متأسفانه امروز بذر كينه كاشتن از طرف دشمن انجام مي شود و اگر تخم كينه كاشته شود متأسفانه شيعه به دست سني و سني به دست شيعه كشته مي شود.اين همان هدف دشمن است.

 

ایشان تاکید کردند : چندی پیش كلينتون اعتراف كرد كه براي مقابله با كمونيسم القاعده را ايجاد كرديم . واین نشان می دهد استکبار براي يك ابزار خاصي از اين اختلافات سود مي برند.

 

آیت الله علوی بروجردی ضمن تقدیر از مرجعیت الازهر مصر اظهار داشتند : الازهر سال ها قبل ابن تيميه را طرد و تكفير كردند و اين نشان از مرجعيت علمي صحيح الازهر دارد. روابط با مصر بسيار مهم است. بنده پیشنهاد می کنم  شعبه اي از الازهر در ايران تأسيس كنيم.

 

ایشان با اشاره به حمایت های همیشگی مراجع نسبت به تقریب افزودند : مراجع ما در طول تاریخ حامی حرکت های تقریبی بوده اند همان گونه که مقام معظم رهبري بسيار شجاعانه به تقريب استراتژيك معتقدند وآيات عظام سيستاني، مكارم، سبحاني و صافي هم از تقريب حمايت جدي ميكنند وآيت الله العضمی وحيد هم اعلام كردند كه اگر كسي لعن كند از ما نيست.

 

آیت الله علوی بروجردی تاکید کردند: ما سال ها از اخوان المسلمین حمايت كرديم و از به قدرت رسیدن آنها در مصر خوشحال شدیم اما مرسي پس از اینکه به قدرت رسید  به آمريكا تكيه كرد و در نهایت امر کنار زده شدند.

 

ایشان در پایان با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم جلسات علمی با حضور بزرگان مذاهب مختلف برگزار کنیم گفتند: ما بايد تلاش كنيم حوزه قم  و الازهر مصر  ارتباط جدي داشته باشند و البته که این ارتباط ها باید بدون دخالت دولت ها صورت گیرد . ما باید تلاش کنیم  بزرگان شيعه و سني از مذاهب مختلف  در جلساتی منظم گرد همم آیند و مسائل جهان اسلام را در جلسات علمي حل و فصل كنيم.  

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین اوحدی با تاکید بر اهمیت
پژوهش گفت : پژوهش های مقارن یکی از مهمترین موضوعات در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است .آثار و منشورات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به خوبی نشانگر مشترکات فراوان بین مذاهب اسلامی است که با توزیع این آثار  در جهان اسلام می توان از توطئه استکبار درایجاد تفرقه بین ملسمانان پیشگیری کرد .