دیدار اعضای کمیسیون اوقاف و شئون دینیه پارلمان عراق با آیت الله اراکی

 

 

 

 

اعضای کمیسیون اوقاف و شئون دینیه  پارلمان عراق با آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شهر قم دیدار و گفتگو کردند .

 

آیت الله اراکی دبیر کل محترم مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان ابراز داشت : من همیشه گفته ام که عراق یک کشور اسلامی است که صلاحیت این را دارد که مرکز رهبری تمام کشورهای عربی اسلامی را بر عهده بگیرد. و بسیاری از بزرگان و کارشناسان بر این باور هستند و در طول تاریخ این مهم اثبات شده است.

وی افزود :  برای اینکه بار دیگر عراق به این جایگاه برسد باید تلاش جدی صورت گیرد. و این مهم مستلزم این است که بزرگانی با دیدگاه تقریبی و وحدتی در راس کار قرار گیرند تا بتوانند این مسئولیت مهم را به سرانجام برسانند. زیرا به اندازه ای که استعداد برای رسیدن به جایگاه والای عراق وجود دارد، به همان اندازه مشکلات وجود دارد.

 

آیت الله اراکی در ادامه در راستای نقش مهم کشور عراق در تقریب مذاهب اسلامی به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و اظهار داشت : پیشنهاد اول ما این است که در عراق یک مجمع تقریب مذاهب اسلامی عراقی ایجاد شود.

 

وی افزود : پیشنهاد دوم ما ایجاد یک دانشگاه مذاهب اسلامی در عراق است. و این دانشگاه به عنوان یک مجموعه آکادمیک مانند سایر دانشگاه ها نیست، بلکه باید دانشگاهی باشد که خروجی آن فکر معتدل اسلامی باشد که بتواند طبقه مومن و متدین را در جامعه اسلامی حاکم کند. یعنی صدها نفر از افراد مومن شیعه و سنی را که علاوه بر علم کافی، از ایمان لازم نیز برخوردار باشند تربیت کند. و این از مهمترین مسایلی است که دولت عراق باید به آن اهتمام ویژه ورزد و اعتبارات لازم برای ایجاد آن را اختصاص دهد.

 

 

دبیر کل محترم مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بیان پیشنهاد سوم افزود : ما معتقدیم که در کنار موسسات فرهنگی دولتی نباید از موسسات فرهنگی مردمی غفلت کنیم. زیرا در ایران نیز بسیاری از مشکلات را همین موسسات خیریه یا فرهنگی مردمی برطرف می کنند. از مهمترین موسسات شعبی و مردمی که باید فعالیت گسترده ای داشته باشد، موسسات مقابله با فکر ترور و زیاده روی و تکفیر است.

 

آیت الله اراکی در پایان ابراز داشت : ما آمادگی خود را برای همکاری و تعاون در تمام اموری که ذکر کردیم اعلام می داریم.

 

در ادامه دیدار سید العلاق رییس کمیسیون اوقاف و شئون دینیه پارلمان عراق  به نمایندگی از همراهان خود پس از تشکر از ضیافت و مهمان نوازی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به موضوع فرهنگ و اوضاع فرهنگی عراق از حیث سابقه و وضعیت فعلی پرداخت و نگرانی خود را از امکان تاثیر فرهنگ سکولار بر اندیشه جوانان ابراز داشت.

وی افزود: ان شاء الله  جنگ داخلی عراق به همت جوانان عراقی و هدایت و ارشاد مرجعیت شیعه و حمایت حامیان فکری شعب عراق به زودی پایان خواهد یافت ولی اندیشه تکفیری سلفی و وهابی که عامل این همه جنایت و خونریزی در عراق است  لاجرم آثار کینه توزی و اختلاف قومی را بر جای گذاشته است و این جای نگرانی است و لازم است برای حل این معضل چاره ای اندیشید. و ما از جمهوری اسلامی ایران در ارائه استراتژی مناسب برای مقابله با این مشکل مساعدت می طلبیم.

در ادامه خانم هناء ترکی الطائی عضو کمیسیون اوقاف و شئون دینیه پارلمان عراق گفت : از میزبانی کریمانه جمهوری اسلامی ایران و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشکر می کنم.

وی افزود: حل مشکلات اختلافات قومی بین مذاهب و اقوام نیازمند تدوین قوانینی است که جهات مختلف را پوشش دهد. ایران در تمام مراحل مقابله با اختلافات در عراق یار و یاور عراق بوده است و در کنار خیرین و بزرگان عراق از همفکری و پشتیبانی دریغ نکرده است.

وی در پایان ابراز داشت : ما کارگروه معینی را برای بررسی و تدوین قوانین مانع و جامع برای حل مشکل تطرف در عراق ایجاد کرده ایم و برنامه هایی را در دست بررسی و اقدام داریم ولی در کنار آن ضروری می بینم که گروه های مشترکی را برای برگزاری دوره های فشرده  برای تنظیم قوانین مناسب ایجاد کنیم.

 

در این دیدار دکتر متکی معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی , حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب و رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری معاون بین الملل حوزه های علیمه حضور داشتند .