دکتر نبویان در نشست خبری اولین همایش « وحدت و تمدن نوین اسلامی» : اصل مسئله تقریب راهبرد اسلامی در نظام است نه تاکتیک / تصاویر

 

 

 

 

نشست خبری اولین همایش « وحدت و تمدن نوین اسلامی» در پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و اصحاب رسانه برگزار شد .

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان در ابتدا ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه اظهار  داشت : اصل مساله تقریب که از سوی امام (ره) و مقام معظم رهبری مطرح شده است، اصل و یک راهبرد اسلامی است  و نه یک تاکتیک .

 

دکتر نبویان با اشاره به اخوت تمام ادیان ابراهیمی افزود : در آیه ۱۳ سوره شورا نیز بیان شده است که تمام ادیان ابراهیمی نیز به وحدت دعوت کرده اند؛ پیام اسلام و ادیان ابراهیمی دعوت به تقریب و وحدت همه مسلمانان است.

 

وی افزود : قرآن کریم در سوره روم بیان می کند که مشرکان به دنبال تفرقه در میان دین داران هستند؛ همچنین خداوند در آیه ۱۵۳ سوره انعام بیان می کند که راه مستقیم، از سوی دین بیان شده است و در این مسیر تفرقه ایجاد نکنید.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد : پیام تقریب نه به عنوان تاکتیک بلکه یک اصل راهبردی در دین اسلام است؛ اینکه حضرت امام (ره)  و مقام معظم رهبری روی این اصل تاکید دارند بر اساس اصل و راهبرد قرآنی و اسلامی است.

 

وی اظهار داشت : در جنگ صفین و در میانه جنگ شخصی خدمت امام علی(ع) رسید و از ایشان پرسید که قضیه سقیفه چه بود و  چرا نگذاشتند، شما حاکم شوید؟ امام علی(ع) بسیار ناراحت شدند و فرمودند که این میانه نباید چنین سوالی مطرح کنید و سپس پاسخ ساده ای دادند؛ امام (ع) فرمودند که امروز در مواجهه با یک دشمن بزرگ هستیم و نباید به سراغ مسایل فرعی بروید.

 

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود : امروزه دشمنی چون اسراییل و آمریکا در مقابل ما قرار گرفته است و به همین دلیل باید از حواشی گذشت و به اصل مقابله با این جریان پرداخت؛ رهبری انقلاب در درس خارج خود این بحث را مطرح کردند و بر اصل وحدت برای مقابله با دشمنان اسلام تاکید کردند.

 

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تصریح کرد : مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز بر همین اصل تشکیل شد و به منظور استفاده از نخبگان و اساتید سطح عالی و پژوهشگران دعوتی به عمل آمد تا بتوانیم راهبرد  اسلام را عملیاتی کنیم.

 

 

 

وی افزود: در همین زمینه همایشی در روز پنجم اسفندماه با عنوان اولین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی در مجتمع عالی امام خمینی(ره) برگزار می شود؛ در این همایش پیام یکی از مراجع عظام ارایه می شود و آیت الله اراکی نیز به سخنرانی می پردازد.

 

دکتر نبویان گفت : همه ما باید به دنبال تشکیل تمدن اسلامی باشیم؛ این تمدن زمانی محقق می شود که به دنبال اصل قرآنی امت واحده باشیم؛ قرآن بیان می کند که عبودیت خدا و اعتصام به حبل الله باید محور و اساس تمدن اسلامی باشد .

 

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  اظهار داشت : مظاهر دنیای مدرن و مظاهر حکومت سکولار مدرن نمی تواند مظهر تمدن اسلامی باشد؛ تمدن به اصطلاح مدرن غربی خدا را کنار زده و خود را حاکم می داند؛ ولی قرآن بیان می کند که مسلمانان امت واحد هستند و من هم رب شما هستم و باید امورات را بر اصل حقیقت دین رقم بزنید. ( ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون)

 

وی افزود : دومین گام قرآنی در این زمینه آن است که باید  دشمنانی که با آن مواجه هستیم را بشناسیم و با آنها مقابله کنیم؛ اگر بخواهیم زمینه ساز ظهور باشیم باید وحدت را در کل جهان اسلام ایجاد کنیم.

 

ما باید بتوانیم زمینه ای را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی برقرار کنیم تا مقدمات ظهور امام زمان (ع) ایجاد گردد .

 

دکتر نبویان در پایان گفت : اگر بخواهیم پرچم اسلام و عدالت خواهی را در دنیا برافرازیم باید به این وحدت برسیم؛ باید مسلمانان هم شیعه و هم سنی از افراط گری و تندروی پرهیز کنند . شیعه انگلیسی و سنی امریکایی که توسط استکبار حمایت می شوند بیشترین ضربه را به وحدت امت اسلامی می زنند .