دومین جشنواره بین‏ المللی موسیقی پیامبر مهربانی با حضور مهمانان کنفرانس / آیت‏ الله اراکی: میان اهل موسیقی و حوزه علمیه باید ارتباط جدی وجود داشته باشد

 

 

 

 

مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بین‏المللی موسیقی پیامبر مهربانی، در مرکز همایش‎های بین‎المللی شهید آوینی با سخنرانی آیت‏ الله “محسن اراکی”، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در این مراسم که علمای شرکت کننده در سی‎امین کنفرانس بین‎المللی وحدت اسلامی حضور داشتند، آیت‏ الله اراکی، طی سخنانی، به بررسی آواز و موسیقی از دیدگاه علوم دینی پرداخت.

 

وی بیان داشت: درباره موسیقی سه دانش اسلامی وجود دارد که شامل جهان بینی، فلسفه و فقه موسیقی می‎شود و هر یک از این بخش‌ها دارای موضوعات وسیع بوده و باید درباره آن‎ها مطالعه و بررسی‎های دقیقی صورت گیرد.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تأکید بر ارتباط جدی میان دانشمندان و نخبگان موسیقی با حوزه‎های علمیه و دانشگاه‎ها، عنوان کرد: درباره فقه موسیقی می‎توان چندین جلد کتاب نوشت.

 

وی اضافه کرد: باید میان اهل موسیقی و علما نیز ارتباط وجود داشته باشد تا علما احکام مربوط به موسیقی و آواز را تشریح کنند، دانشمندان و اهل موسیقی نیز فرمول صحیح موسیقی پاک را بیان کنند.

 

آیت‎الله اراکی، موسیقی پاک را سبب رشد جامعه دانست و یادآور شد: ایرانیان افراد پر استعدادی هستند که می‎توانند با همین استعداد، دین و پاکی خود کارهای بزرگی انجام دهند. حتی اهل هنر کشورمان می‏توانند باب جدیدی را درباره موسیقی برای جهانیان باز کنند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، درباره فقه موسیقی نیز گفت: در مثبت و منفی بودن موسیقی سه عامل محتوا، مفهوم و مضمون آهنگ و فضایی که آهنگ در آن سروده می‎شود، تأثیرگذار است.

 

وی با اشاره به این‎که اشعار ایرانی پر محتوا هستند، گفت: شاعران ایرانی درباره نبی اکرم(ص) و اهل‎بیت(ع) اشعار بهت آوری سروده‎اند و با هویت و فرهنگ ایرانی متناسب نیست که اکنون از موسیقی بی محتوا بهره برده شود.

 

آیت‌الله اراکی، درباره فضای آهنگ نیز عنوان کرد: فضای که در آن موسیقی و آواز سروده می‎شود، باید سالم باشد. البته برخی می‎گویند شماها چرا با کنسرت مخالف هستید، در حالی که اگر فضای سالم ایجاد شود کسی با کنسرت مخالف نیست.

 

وی افزود: در فضای سالم باید موسیقی سالم ترویج شود. باید به گونه‎ای باشد که سبب حفظ ارزش‌ها شود. جوانان امانت‎ در دست ما هستند که باید از آن‏ها مراقبت کرد.