دستاوردهای کنفرانس علمای مقاومت در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری

 
مسئله فلسطین همچنان مسئله اول جهان اسلام است ؛ این جمله کلید واژه کنفرانسی بود که با نام کنفرانس علمای مقاومت در لبنان برگزار شد . به همین منظور در سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی جهت بررسی کنفرانس به گفتگو پرداختیم .

 

با توجه به حضور جنابعالی در کنفرانس علمای مقاومت در لبنان , تحلیل شما از ضرورت برگزاری این کنفرانس چیست ؟

کنفرانسی که تحت عنوان علمای مقاومت در بیروت برگزار شد با هدف تقویت بنیه جهادی و مبارزاتی و تقویت روحیه جوانان فلسطینی برگزار شد .
با توجه به غلبه تفکر افراطی و گروه هایی که دستشان به خون انسان های مظلوم آغشته است در این برهه ضرورت داشت که این کنفرانس در صف اول برگزار شود .
دشمن به صورت مستمر در تلاش بود اذهان را از ظلم رژیم صهیونستی منحرف کند آنها دراین خیال بودند که علمای اسلام فلسطین را فراموش کردند , پس ضرورت داشت علما و اندیشمندان و فرهیختگان که می توانند در تنویر ملتها نقش بسزایی داشته باشند در کنار هم جمع شوند و اعلام کنند که مسئله فلسطین همچنان مسئله اول جهان اسلام است .
به عبارت دیگر فلسفه برگزاری کنفرانس علمای مقاومت ۲ نکته بود :
۱ جلوگیری از انحراف اذهان جامعه اسلامی از مسئله فلسطین
۲ یاداوری رسالت علمای اسلام و ماموریت خطیر انها برای تنویر جوامع اسلامی

با توجه به حضور گسترده کشور های اسلای , روند برگزاری کنفرانس علمای مقاومت را چگونه دیدید؟

علمای بیش از ۶۰ کشور در این کنفرانس شرکت داشتند و به لحاظ محتوایی در سطح بالایی بود در ابتدا دبیر کنفرانس جناب ماهر حمود که از علمای برجسته لبنان است سخنرانی و سپس آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب به سخنرانی پرداختند و در روز دوم هم سخنرانی علما به صورت تخصصی تر ادامه داشت .
همچنین سید حسن نصرالله به صورت ویدیویی سخنرانی پرشور و جامعی داشتند که در آن پیشنهادات موثری خطاب به علمای اسلام جهت آگاهی بخشی به ملت های مسلمان بررسی شد .
ابتکار جالب این کنفرانس این بود که توسط ویدیو کنفرانس با علمای غزه درارتباط بودیم .

انعکاس و بازتاب کنفرانس علمای مقاومت چطور بود ؟

این کنفرانس در رسانه های عربی , انگلیس و فارسی زبان بازتاب ویژه ای داشت . همچنین تبلیغات وسیعی درشهر بیروت و در شهرهای دیگرلبنان به صورت بنر در سطح شهر و تبلیغات رسانه ای صورت گرفته بود .
نکته جدیدی که در این کنفرانس پیش آمد اعزام علمای اهل سنت از ایران به همراه دبیر کل مجمع بود که برای اولین بار اتفاق می افتاد . علمای اهل سنت ایران هم در سخنرانی هایشان به همزیستی مسالمت امیز شیعه وسنی در ایران پرداختند به عنوان سفیران ایران اعلام کردند که ما در خطبه های نماز جمعه آزادی کامل داریم و به نقش مقام معظم رهبری در شکل گیری وحدت در ایران اشاره کردند .

علاوه بر شرکت موثر در کنفرانس دیدارهایی بین هیات ایرانی و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان انجام شد . دیدارهای انجام شده را چطور ارزیابی می کنید ؟

دیدارهای متعددی انجام شد از جمله دیدار هیات ایرانی با نیبه بری رئیس مجلس لبنان , که آقای نبیه بری برگزاری منسجم کنفرانس را به آیت الله اراکی تبریک گفتند . هچنین شیخ قبلان ریس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم در دیدار با آیت الله اراکی نقاط مثبت کنفرانس را یاداور شدند.
به واقع این اولین کنفرانس با نام علمای مقاومت بود که برگزار شد و این نشان دهنده این بود که علمای دین از بحث قلسطین غافل نیستند و این پیام اصلی کنفرانس بود .
دیداری هم با امام جمعه بعلبک انجام شد که در آن دیدار امام جمعه بعلبک با آیت الله اراکی به توافقات خوبی رسیده اند .
در دیدار با آیت الله یزبک رئیس حوزه علمیه بعلبک , ایشان می گفت : طلاب این حوزه چهارشنبه که درس تعطیل می شود به جبهه می روند و باز شنبه به حوزه می آیند که این نشام می دهد قلم در کنار سلاح و هر دو در خدمت اسلام و نجات بشریت است.

 

شانتازی شده بود در مورد بایکوت علما و عدم حضورشان در کنفرانس وحدت ایا برای حضور علما درکنفرانس وحدت هم صحبتی شد ؟

اتفاقن در مذاکرات و وملاقات با دبیرکل هیات های مختلف جهت شرکت در کنفرانس وحدت اعلام امادگی می کردند .
همچنین بیانیه پایانی مورد وفاق تمام علما بود . اغلب علما از نقش مقام معظم رهبری در مبارزه و گسیل نیرو به خط مقاومت تقدیر کرده و ایشان را نعمتی برای خط مقاومت اسلامی می دانستند .
موضوع دیگر بحث چاپ موسوعه احادیث مشترک بود که نهایتا توافق شد در ۲۳ جلد بزرگ در لبنان چاپ شود .