در پرتو قانون اساسی

نام کتاب:
در پرتو قانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران
(توضیح مبانی و شرح الزامات قانون)
—————
نویسنده: محمد علی تسخیری
مترجم: دکتر محمد سپهری
چاپ اول / ۱۳۸۵ ش / ۲۰۰۰ نسخه
وزیری / ۵۹۱ ص / جلد سخت
قیمت: ۴۰۰۰۰ ریال

_______________________________

کتاب حاضر شرح یکی از اساسی ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به نام قانون اساسی جمهوری اسلامی است و در آن تلاش شده به فهم دقیق و تبیین مبانی نظری و پشتوانه های عقیدتی و ارزشی قانون اساسی و شناخت ریشه های فکری و مبانی مکتبی آن کمک نماید. این کتاب می تواند پا سخی روشن به شبهات عمدۀ مخالفان حکومت اسلامی باشد.
پس از مقدمۀ مترجم، «نخستین قانون اسلامی مدینۀ منوره (سال اول هجری)» در ۴۸ بند آمده است. در ادامه، مقدمۀ نویسنده که دربارۀ قانون اساسی سخن گفته، آمده است. سپس نمودهای تعادل در قانون اساسی جمهوری اسلامی، جامع الاطراف بودن و توازن همۀ جنبه های آن تبیین گردیده، و پس از آن، مقدمۀ قانون اساسی آورده شده است.
مطالب کتاب در چهارده فصل سامان یافته و شامل ۱۷۷ اصل می باشد.
موضوعات فصل های کتاب عبارتند از: «اصول کلی» «زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور»؛ «حقوق ملت»؛ «اقتصاد و امور مالی»؛ «حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن»؛ «قوۀ مقننه (مجلس شورای اسلامی، اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی)»؛ «شوراها»؛ «رهبر یا شورای رهبری»؛ «قوۀ مجریه (ریاست جمهوری و وزراء، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)»؛ «سیاست خارجی»؛ «قوۀ قضائیه (نگاهی به نظام کیفری در اسلام، خلاصه ای از مجازات های اسلامی، نظام کیفری و زندگی بشری، رابطۀ حقوق جزا با سایر بخش های اسلامی، دستاوردهای با شکوه اجرای قانون مجازات اسلامی، عیوب اساسی در قوانین وضعی، راه حل اسلامی، تهدید نظری جرم و آثار وضعی آن، شبهات وارد بر نظام حقوق جزای اسلامی و پاسخ به آن و…»؛ «صدا و سیما»؛ «شورای عالی امنیت ملی» «بازنگری در قانون اساسی».
گفتنی است این کتاب را معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت بیست و هشتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی منتشرکرده است.