در آینده نزدیک شاهد ظهور عصر اتحاد و بازگشت به آموزه های رسول الله خواهیم بود

 

 

 

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح روز چهارشنبه  طی سخنانی در همایش تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی که در شهر سنندج برگزار شد، اظهار داشت: امروز در سرزمین فرهنگ، شهادت، فداکاری، استقامت و از همه مهمتر استان وحدت و یکپارچی حضور داریم.

 
وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فيهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلاً الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»، اظهار داشت: در این آیه به دو تیپ شخصیتی اشاره شده است یکی تیپ شخصیتی پراکنده و متفرق و دیگری تیپ شخصیتی هماهنگ و متحد و متمسک به رسول الله.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه اگر جامعه ای تمسک به رسول الله داشته باشد، یکپارچه می شود، اظهار داشت: جامعه ای که پیرو محمد(ص) است و هویت محمدی دارد نمی تواند جامعه چند پاره و متخاصم باشد.
 
آیت الله اراکی با اشاره به آیه شریفه « وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمِيثَاقَهُ الَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُور»، اظهار داشت:عذاب الهی بر جامعه ای که چند پاره است و بخشی از آن با بخش دیگری در ستیز است نازل می شود .
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: همانطوری که وحدت و یکپارچگی نعمت است تفرقه و چند دستگی نیز عذاب الهی محسوب می شود.
 
آیت الله اراکی در ادامه اظهار داشت: ما اکنون نیز در جهان کنونی دو تیپ شخصیتی را مشاهد می کنیم یکی تیپ شخصیتی که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که در آن اقوام و مذاهب مختلف اسلامی دست در دست هم یک شخصیت واحد و یکپارچه را بوجود آورده اند.
 
وی افزود: حضرت علی (ع) در یکی از خطبه های خود می فرماید: انچه جامعه اسلامی را یکی و افراد جامعه را به هم پیوند می دهد این است که همه با هم خشنود و ناخشنود شوند یعنی در خوشی و ناخوشی با هم شریک هستند، الان ما در جمهوری اسلامی ایران این چنین هستیم. همه با هم برای رنج کودکان فلسطینی گریه می کنیم و همچنین در جشن ها و خشنودی ها با هم شریک هستیم وقتی که مقاومت اسلامی در جنوب لبنان و غزه به پیروزی می رسد همه با هم جشن می گیریم یعنی اینکه ما ملتی واحد هستیم.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: ما می گوییم که سایر کشور های اسلامی نیز باید از این تیپ شخصیتی برخوردار باشند. اینکه همواره جمهوری اسلامی ایران بر گسترش فرهنگ تقریب و وحدت تأکید دارد به این دلیل است که می خواهیم این تیپ شخصیتی را به جهان اسلام عرضه کنیم؛ تیپ شخصیتی که رسول الله(ص) آنرا بنیان گذاشت.
 
وی تأکید کرد: مفاهیم دینی و قرآنی بر این نوع تیپ شخصیتی تأکید دارند و همواره نیز این تیپ شخصیتی غالب و پیروز است.
 
آیت الله اراکی اظهار داشت: وحدتی که ما عرضه می کنیم وحدت اعتباری یا فرضی نیست بلکه وحدت حقیقی است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب خاطرنشان کرد : دست به دست هم بدهیم وحدت اسلامی؛ این میراث رسول الله که سعادت جامعه اسلامی در گرو این گهر گرانبها است، را حفظ کنیم.
 
آیت الله اراکی در پایان تأکید کرد: با توجه به حوادث کنونی جهان اسلام، در آینده نزدیک شاهد ظهور عصر اتحاد و بازگشت به آموزه های رسول الله و همچنین شاهد انزوای افراطی گری و گروههای تکفیری خواهیم بود.