درگذشت آیت الله محسنی طلایه دار وحدت در افغانستان

 
 
محمدآصف محسنی قندهاری (۱۳۱۴-۱۳۹۸ش)، مرجع تقلید شیعیان، مدافع تقریب مذاهب اسلامی، رییس شورای علمای شیعه افغانستان، و بنیانگذار حوزه علمیه و دانشگاه خاتم النبیین در کابل بود. او همچنین عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان و مؤسس تلویزیون تمدن است.
وی روز ۱۴ مرداد درگذشت.
وی در سال ۱۳۳۲ به نجف اشرف (عراق) رفت و موفق شد سطوح را به پایان برساند؛ سپس به دروس خارج فقه، رجال و حدیث و اصول پرداخت و نزد آیت‌الله سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و حسین حلی و سید عبدالاعلی سبزواری شاگردی کرد.
وی سپس به ایران رفت و در فروردین سال ۱۳۵۸ با جمعی از روحانیان افغانستان مقیم حوزه علمیه قم، حزب حرکت اسلامی افغانستان را بنیان نهاد.
با سقوط رژیم نجیب الله و حاکمیت نخستین دولت مجاهدین در کابل، وی دبیر و سخنگوی شورای رهبری دولت مجاهدین بود.
پس از وقوع جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مجاهدین، او کابل را ترک کرد و چند سالی مقیم شهر اسلام‌آباد پاکستان شد و در سال ۱۳۷۶ پاکستان را ترک و به شهر قم بازگشت.
آیت الله محسنی در این شهر به تدریس خارج فقه، علم الرجال و علم کلام پرداخت و بعد از سقوط حکومت طالبان، به کابل بازگشت و تا زمان رحلت در این شهر سکونت داشت.
 
آیت الله آصف محسنی:
اگر کمی عاقلانه بیندیشیم بیش از نود درصد با هم اشتراکات اعتقادی داریم. احادیث مورد قبول هر دو طرف به بیش از بیست الی سی جلد کتاب رسیده است. هر چند ممکن است در ظاهر احادیث تفاوت باشد اما مفاهیم آنها مشترک است؛ تقریب یعنی همکاری بر اساس مشترکات و پرهیز از اهانت به مقدسات دو طرف و حفظ احترام متقابل. اتحاد و یکپارچگی تنها گزینه پیش روی مسلمانان چه شیعه و چه سنی است.
 
تالیف و تحقیق
محمدآصف محسنی، در کنار اقدامات سیاسی و همچنین فعالیت‌های دینی و فرهنگی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نیز نوشته است که تاکنون بیش از ۶۰ اثر از وی به چاپ رسیده است. محسنی از همین رو «نشان آکادمیسین»، بالاترین نشان علمی افغانستان را دریافت کرده است.
بحوث فی علم الرجال، حاوی قواعد رجالی است و به باور مهدی مهریزی، یکی از تألیفات ماندگار در موضوع درایة الحدیث است.
مشرعة بحار الانوار، چنانکه مؤلف گفته، تعلیقه‌ای است بر بحار الانوار که محمدآصف محسنی در آن تلاش کرده تا بر اساس قواعد رجالی ذکر شده در کتاب بحوث فی علم الرجال خود، روایات معتبر را از روایات نامعتبر بحار الانوار جدا کند و به بررسی موضوعات مختلفی بپردازد که در روایات معتبر ذکر شده است.
 
«عقاید برای همه»،«تقریب مذاهب، از نظر تا عمل»،«زن در شریعت اسلامی»،«توضیح المسائل سیاسی»، و «خصایص خاتم النبیین»، از دیگر آثار اوست.