درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی

موضوعوحدت اسلامیپدید آورندهمعاونت فرهنگی
ناشرمجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامیسال چاپ۱۳۸۶ ش

معرفی

این کتاب حاوی مجموعه مقالات دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله تسخیری است که در کنفرانس‌های مختلف اسلامی ارائه شده است. وی در این مقالات به گونه‌ای علمی و با توضیحات کافی و جامع درباره وحدت اسلامی و تقریب مذاهب بحث کرده و برای تحقق این امر، مسائل بنیادی آن را مورد تأکید قرار داده است. کتاب از پیشگفتار ناشر، مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است.

نویسنده در فصل اول، «اسلام و وحدت»، با اشاره به اینکه وحدت، رمز موفقیت و پیروزی مسلمانان است، نقش نماز جمعه و حج را در وحدت اسلامی تبیین کرده است.

فصل دوم، «محورهای وحدت»، ابتدا دربارة قرآن کریم، سنت شریف نبوی(ص) و مرجعیت تفسیری ائمه اهل بیت(ع) درباره قرآن و سنت، به مثابه محورهای وحدت بحث شده، سپس نویسنده دیدگاه‌های خود را درباره جایگاه اهل بیت(ع) در میان امت اسلامی و نیز برخی جلوه‌های عینی علوم اهل بیت(ع) بیان کرده است. در پایان این فصل دیدگاه‌های آیت الله سید محمد تقی حکیم به عنوان الگویی فکری در زمینه تقریب تبیین شده است.

نویسنده در فصل سوم کتاب به نقش و تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در تحقق وحدت اسلامی پرداخته است. «نزاع انقلاب اسلامی با دشمنان آن دربارة وحدت اسلامی»، «وحدت اسلامی با الهام از مناسبت تولد پیامبر(ص)»، «توطئه‌های استعماری علیه انقلاب و وحدت» از جمله مباحث این فصل است.

فصل چهارم کتاب، «تقریب راه تحقق وحدت» است که در آن درباره شیوه‌ها و ادبیات تفاهم و تقریب بحث شده است. در این فصل همچنین شخصیت و دیدگاه‌های علامه سید محسن الامین، از طلایه داران تقریب مذاهب اسلامی، تشریح و استراتژی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درج شده است.

گفتنی است این کتاب پیش از این با عنوان حول الوحدة والتقریب منتشر شده بود و اینک ترجمه فارسی آن با اضافاتی منتشر شده است.