تقویت مبانی فکری و اعتقادی موجب افزایش اقتدار اسلام می‌شود

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر روز چهارشنبه در دیدار جمعی از علما و اندیشمندان اندونزی که در موسسه امام خمینی برگزار شد گفت:‌…

 


از جمله عوامل اختلاف بین مسلمانان، اختلافات جزئی در عقاید و افکار است و البته نباید انتظار داشت که همه مذاهب اسلامی برداشت یکسانی از دین اسلام داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه به رسمیت شناختن یک مذهب به معنای رد کردن دیگر مذاهب نیست تصریح کرد: باید اختلافات جزئی را بدون هرگونه سوء استفاده و بزرگنمایی با تفاهم و گفت‌وگو رفع کرد؛ البته برخی از عوامل نیز به دلیل فهم نادرست متون اسلامی به وجود آمده است ولی در کل باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که به رسمیت شناختن یک مذهب به معنای رد کردن دیگر مذاهب نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه باید پیروان مذاهب اسلامی افکار خود را به یکدیگر نزدیک کنند خاطرنشان کرد: باید دنیای اسلام از طریق دیپلماسی و تقویت روابط در مسیر خودکفایی مسلمانان حرکت کنند و باید کشورهای اسلامی نیازهای خودشان را تامین کنند تا نیازمند دشمنان اسلام نباشند.

وی تصریح کرد: اگر این خودکفایی که در سایه وحدت و انسجام حاصل می‌شود تحقق یابد شاهد تقویت هرچه بیشتر وحدت امت اسلام خواهیم بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کشور اندونزی اشاره کرد و یادآور شد:‌ کشور اندونزی با وجود دور بودن از خاستگاه اسلام ولی دارای جمعیت زیادی از مسلمانان است و مسلمانان این کشور خدمات قابل توجهی را در راستای گسترش دین انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان دنیا باید به دور از اختلافات رژیم‌های سیاسی و حکومتی و تفاوت‌های نژادی و زبانی اتحاد خود را حفظ کرده و ید واحد باشند تصریح کرد: دین اسلام همه آنها را به یکدیگر پیوند داده است و در مواقع لزوم باید مسلمانان در برابر دشمنان اسلام در صف واحد حضور داشته باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه اقدامات عده‌ای افراط گرا به دلیل جاه‌طلبی، دنیا طلبی و دوری از معارف قرآن است تصریح کرد: باید امت اسلام در برابر این فتنه‌ها وحدت و برادری را حول محور قرآن کریم حفظ کنند.

آیت الله مصباح یزدی در پایان بر ترویج مبانی اعتقادی و احکام اسلامی در دنیا تاکید کرد و یادآور شد:‌ تقویت هرچه بیشتر مبانی فکری و اعتقادی موجب افزایش اقتدار اسلام در برابر دشمنان می‌شود.