تقریب مذاهب از نظر تا عمل

نویسنده: آيت الله محمد آصف محسنی
ناشر: نشر ادیان
سال چاپ: سال ۱۳۸۶

_______________________________

نويسنده كتاب  آيت الله محمد آصف محسنی در افغانستان به دنيا آمده است و سال‌ها در حوزه‌های علميه نجف و قم به تحصيل پرداخته و تاكنون نزديك به ۶۳ كتاب نگاشته است. اين تأليفات بيش‌تر در زمينه‌های اعتقادات، فقه، اخلاق، حديث، اجتماعيات و سياست بوده است. او به كشورهای بسياری، از جمله اردن، عربستان، لبنان، هندوستان، انگلستان، فرانسه و روسيه سفر كرده و از نزديك به بررسی وضعيت مسلمانان پرداخته است. كتاب تقريب مذاهب از نظر تا عمل دارای چند فصل است.

فصل نخست زندگی نامه خود نوشت نويسنده كتاب است كه وی در آن به سير زندگانی علمی و سياسی خود می پردازد.

فصل دوم با عنوان «تعامل اهل سنت و شيعه، ضرورت‌ها و پيامدها»؛ به بررسی گسترش وهابيت و هشدار نسبت به رواج آن می پردازد و مسأله تقيه را ديگر بار برمی رسد. نويسنده در اين بخش به روايت «بني الاسلام علي خمس …» اشاره می كند و ولايت در اين حديث را به معنای محبت می داند نه حكمرانی و رهبری.

فصل سوم درباره مشتركات و اختلافات شيعه و سنی است. اين‌كه ريشه تعدد مذاهب در اسلام چيست و آيا شدت اختلاف در قرون نخستين اسلامی نيز وجود داشته يا نه از مباحث اين فصل است. نويسنده در اين فصل، اشتراكات شيعه و سنی در عقايد و فروع را در ليست جامعی ذكر می كند و موارد اختلاف را در ۹ مورد می داند كه در پی نوشت، آنها را به تفصيل بررسی می كند و سپس موارد اختلاف را در بسياری از امور جزئی برمی شمارد.

فصل چهارم كتاب به «وحدت اسلامی و تقريب مذاهب» عنوان گرفته است. اين فصل، شامل مصاحبه‌ای نسبتاً طولانی با نويسنده كتاب دربارۀ اين مقوله است. او بر اين باور است كه اختلاف ما با اهل سنت در فروع عقايد است و سپس دربارۀ مسأله لعن، به بررسی سند زيارت عاشورا می پردازد.

فصل پنجم كتاب نيز مصاحبه‌ای در ادامه مباحث ياد شده است.

نويسنده در فصل ششم به تعريف تقريب می پردازد و موانع تقريب را برمی شمارد و راه‌كارهايی برای تقويت تقريب ذكر می كند. اين راه‌كارها در ده عنوان نظام يافته كه از جمله آنها اشتراك با غم و شادی پيروان ساير مذاهب كه در يك محل زندگانی می كنند و تشكيل مدارس دينی مختلط از پيروان مذاهب متعدد است. كتاب «تقريب مذاهب؛ از نظر تا عمل» نوشته آيت الله محمد آصف محسنی در بهار ۱۳۸۶ و با شمارگان ۲۰۰۰ جلد و نيز به قيمت ۹۰۰ تومان به همت نشر اديان روانه بازار نشر شده است.