نشست علمی با موضوع تبیین چیستی و چرایی نظریه تقریب

نشست علمی با موضوع تبیین چیستی و چرایی نظریه تقریب با حضور طلاب متخصص فقه و کلام مدرسه علمیه نواب مشهد در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار گردید.

بنابه‌درخواست معاون آموزش مدرسه علمیه نواب مشهد مقدس روحانیون و فضلای رشته‌های تخصصی فقه و کلام مقارن ضمن اردوی علمی شهر مقدس قم بازدید از ساختمان پژوهشگاه تقریبی و کتابخانه آن و نیز یک جلسه علمی با پژوهشگران محترم داشتند.

در این بازدید و جلسه علمی که در روز سه‌شنبه ۱۴۰۰/۹/۹ برگزار شد و مسئول دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی ضمن عرض خیرمقدم، نکاتی را درمورد فعالیت‌های تقریبی بیان و محتوای برنامه علمی را برای مخاطبین عزیز تبیین کرد و سپس اساتید گرامی حجج‌اسلام آقایان دکتر عالمی و عزیزی و مدنی نژاد مباحث خود را ارائه فرمودند.

ابتدا استاد عالمی مروری بر سیر شکل‌گیری جریان وحدت با رویکرد سیاسی از زمان نادرشاه افشار و وثایق دشت مغان و نجف و دلایل ناکامی آن را بیان نمودند و سپس فعالیت‌های سید جمال و شاگردانش را در عرصه تقریب بیان نمودند و با اشاره به نحوه شکل‌گیری دارالتقریب مصر گفتند که این نهاد چون با رویکرد علمی و نهادی و نه فردی تأسیس شده بود موفقیت‌های زیادی را در پی داشت اینشان در پایان مباحث خود رویکرد تعایش سلمی را توضیح دادند.

 

در ادامه برنامه استاد عزیزی با ارائه پاورپوینت به بیان دورنمایی از نظریات و دیدگاه‌های تقریبی پرداخته و نگاه‌های تقریبی از زاویه کلام و فقه را در هشت محور به‌صورت فهرست‌وار عرضه کرد و در مجموع سه دیدگاه فقهی و پنج دیدگاه کلامی برای تقریب مذاهب برشمرد و برای هرکدام توضیح مختصری داده شد و در جمع‌بندی عنوان شد که هیچ‌کدام از اینها دیدگاه کامل و نسخه جامعی به شمار نرفته و برای حرکت به سمت تقریب مذاهب اسلامی باید از تلفیقی از دیدگاه‌های کلامی و فقهی و سیاسی و اجتماعی بهره برد.

استاد مدنی نژاد هم که مدیریت اجرایی سایت ویکی وحدت را بر عهده دارند در این جلسه از ضرورت و چگونگی ویکی نویسی و فرایند تولید محتوا در سایت ویکی وحدت برای حضار محترم توضیحاتی ارائه فرمودند.

 در پایان اساتید گرامی به سؤالات دانش‌پژوهان در مورد مباحث ارائه شده و جایگاه وحدت در منظومه فکری مقام معظم رهبری پاسخ دادند.

 

در حاشیه این جلسه علمی مسئولین آموزش، پژوهش و طرح و برنامه مدرسه نواب با مسئول دفتر کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی جلسه‌ای داشتند و به تبادل نظر کارشناسی در امور آموزشی و پژوهشی پرداختند.