تأکید آیت الله اراکی بر غنمیت شمردن فرصتهای ماه مبارک رمضان

“آیت الله اراکی” دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی ظهر روز چهارشنبه پس از نماز ظهر و عصر در مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، در سخنرانی خود…. ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان این ماه را فرصتی برای تغذیه روح انسان و بسته شدن درب لذتهای دنیوی و باز شدن دربهای بهشت به روی انسانهای روزه دار برشمردند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه تمامی کسانی که به درجات والای معنوی دست پیدا کرده اند، در ماه رمضان و یا ایام حج بوده است، بر ضرورت استفاده هر چه تمامتر از فرصتهای این ماه و ذکر و مناجات و اعمال سفارش شده در آن برای باز شدن دربهای رحمت الهی تأکید کرد.

وی در ادامه با تفسیر برخی از آیات و روایات در مورد رحمت خداوند، این رحمت را دو نوع برشمرد و گفت: رحمت الهی شامل رحمت عام و خاصه است که رحمت عامه همه انسانها از مومن و کافر را در بر می گیرد و نیازی به طلب کردن ندارد بلکه بدون تقاضا به همه انسانها داده می شود؛ یکی از مصادیق این رحمت دعاست و دعا چنان عظمتی دارد که حتی اگر انسان کافر هم دعا کند؛ مستجاب می شود.

آیة الله اراکی در ادامه و در توضیح رحمت خاصه خداوند گفت: رحمت خاصه خداوند نیاز به آمادگی و تقاضا دارد، قرآن کریم و عترت و امامت از مقوله های رحمت خاصه خداوند هستند و مثلا کسی می تواند از فیض قرآن بهره ببرد که به دنبال شناخت مفاهیم آن برود.

وی در ادامه افزود: ماه رمضان فرصتی برای طلب کردن رحمت خاص خداوند است و رحمت خاص خداوند اگر شامل کسی شود دیگر از او جدا نمی شود، اکسیر و کیمیاست و هر کس بدان دست یابد راهش تا به آخر تضمین شده است، و حال آنکه رحمت عامه ممکن است با پشت کردن انسان به آن تبدیل به عذاب شود. رحمت خاصه رحمتی است که خداوند بندگان خالص خود را وارد آن می کند، و ما باید در این ماه مبارک چنان عمل کنیم که رحمت خاص خداوند شامل ما بشود.

دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب، ضمن تأکید بر اهمیت دعای توبه در صحیفه سجادیه و لزوم تعمق در مفاهیم آن، تصریح کرد: باید فرصتهای این ماه را برای توبه غنیمت بشماریم، هر لحظه از زندگی ما نیاز به توبه دارد، حتی کارهای خوب ما مثل نماز خواندن؛ چرا که مثلا اگر بخواهیم نماز خود را با نماز اصحاب رسول خدا(ص) مقایسه کنیم در می یابیم که این نماز ما نیاز به اسغفار و توبه دارد، در این ماه باید از غفلت ها توبه کنیم.

آیت الله اراکی در پایان برای حل مشکلات کلیه مسلمانان جهان و از جمله مردم مظلوم عراق و سوریه دعا کردند.