برگزاری همایش تجلیل از آیت‌الله آصفی در قم

همایش تجلیل از آیت‌الله آصفی با پیام دو تن از مراجع تقلید و سخنرانی جمعی از شخصیت‌های حوزوی از جمله رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد. .

به گزارش (ایکنا)، همایش بزرگداشت آیت‌الله آصفی، صبح روزپنجشنبه ، ۲۹ آبان‌ماه با حضور حجج‌اسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دتفر مقام معظم رهبری، واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه و اعرافی، رئیس جامعة المصطفی العالمیه(ص) همچنین قرائت پیام آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی برگزار شد.

پیام آیت‌الله مکارم شیرازی

در بخشی از پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی آمده است: از ویژگی‌های ایشان به شهادت تألیفات ایشان که هم فقهی و تفسیری است، هم ولایی و اخلاقی است، جامعیت علمی است. در مسائل سیاسی بحمدالله صاحب‌نظر و در مسائل اجتماعی و خدمت به محرومان دارای فعالیت‌های چشمگیر و از نظر اخلاقی دارای تواضع و دنبال نام و نشان نبودن و زندگی ساده است.

سیمای روشن حکومت اسلامی در نگاه آیت‌الله آصفی

همچنین آیت‌الله العظمی سبحانی در پیام خود آورده است: آیت‌الله آصفی در قلمرو فقه و فقاهت بالاخص مسائل مربوط به حکومت اسلامی و یا حقوق زنان توانسته است طرح‌های خوبی را ارائه کند و به یک رشته از پرسش‌ها پاسخ محکم دهد و در عین اینکه آراء و نظرات او ضامن مدیریت جامعه امروز است؛ ولی از حدود کتاب و سنت و اجماع فقیهان بیرون نمی‌رود و سیمای روشنی که چکیده فقه پویاست از حکومت اسلامی و حقوق زن ارائه می‌نماید و دو اثر گرانبهای او به نام‌های «ملکیه العقل فی الفقه الاسلامی» و «العلاقه الجنسیه» شاهد گفتار ماست.

آیت‌الله آصفی از برکات حوزه هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی نیز در این مراسم گفت: بسیاری از علمای بزرگ و طلاب علوم دینی آن‌چنان که باید ایشان را نشناخته‌اند و یکی از برکات این همایش شناخت سرمایه‌ها و برکات حوزه است؛ اینها کسانی هستند که می‌توانند در هر شرایط الگو باشند زیرا بیش از ۲۰۰ نوشته مکتوب دارند که در مجموعه ۳۱ جلدی تنظیم شده و رونمایی می‌شود.

محمدی گلپایگانی تصریح کرد: گل آثار ایشان تفسیرعمیق «فی رحاب القرآن» است که در ۱۴ جلد نوشته شده است.

وی ادامه داد: تدریس مداوم فقه و اصول از دیگر ویژگی‌های ایشان است؛ ایشان علاوه بر اینکه مدارج حوزوی و علمی را طی کرده‌اند در حد اجتهاد از علوم جدید هم بهره‌مند هستند.

وی اظهار کرد: راز و رمز پوشاندن این مسایل، شخص خود ایشان است به قدری ایشان گریزان از مطرح شدن هستند که برگزاری این همایش نیز برای ما سخت بود زیرا ایشان قبول نمی‌کردند این همایش برگزار شود.

فروتنی آیت‌الله آصفی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی عنوان کرد: سعی داریم با احیای آثار ایشان و مطرح کردن شخصیت وی، فضلای جوان و طلاب حوزههای علمیه را به ای
ن مطلب مهم دعوت کنیم که می
شود شخصی در صحنه سیاست، علم و تحقیق و نگارش باشد و مستضعفین و فقرای امت را فراموش نکند و می‌توان در عین مراتب علم و تقوا، فروتن و متواضع نیز بود.

نگاه استنطاقی در تفسیر ایت‌الله آصفی

دیگر سخنران این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رئیس جامعة المصطفی(ص) بود که در سخنانی بیان کرد: از میان نکات مهم در شخصیت ایشان، رویکرد قرآنی است؛ منظومه قرآنی ایشان بیان‌کننده نگاه جامع وی به ویژه به تفسیر موضوعی با نگاه عرضه به قرآن و استنطاق معارف از آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حوزه سیاسی نیز ایشان دفاع جانانه از اسلام و ارزش‌های اسلامی دارند؛ دفاع عقلانی از مبانی و معارف اهل بیت و تببین پدیده‌هایی مثل عاشورا و انتظار؛ دفاع از تبیبن دقیق جایگاه حوزه و مرجعیت؛ رویکرد مدافعانه در حوزه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی؛ رویکرد تبلیغی و فرامذهبی در چارچوب‌های درست؛ رویکرد انقلابی و مجاهدت مابانه ایشان در جهت مقاصد عالیه و نگاه بین‌المللی از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

خاطرنشان می شود در این همایش آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب ، حجت الاسلام والمسلمین گلزاده معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب ، حجت الاسلام والمسلمین اوحدی رئیس شورای فرهنگی مجمع تقریب و دکتر تبرائیان مشاور ارشد دبیرکل مجمع جهانی تقریب حضور داشتند.