برگزاری نشست علمی نقد جریان های تکفیری با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی

 

 

 

هم اندیشی و جلسه اتاق فکرشناخت تکفیر و  نقد جریان های تکفیری با حضور و ارائه بحث توسط استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین دکترنجف لک زایی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین  دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و حجت الاسلام والمسلمین  گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه، مدیران گروه های پژوهشی و محققین پژوهشگاه مطالعات تقریبی شنبه ۲۲ خرداد برگزار شد.

درادامه جلسه دکتر لک زایی با اشاره به ریشه بحران های منطقه ای گفت : مولود تمام بحران های دینی و تکفیری درجهان اسلام سیاسی است . پس راه حل این بحران ها هم سیاسی است .
وی افزود : در سیستان و بلوچستان رابطه شیعه و سنی بسیار خوب بود اما بعد از حادثه تاسوکی اختلافات شدید بروز کرده و این رابطه امنیتی شد .و پس از آن ترور ها های دیگر هم انجام گرفت .

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فلسفه دشمنی های غرب با ایران اظهار داشت : آقای فرانسوا توال در کتاب خود به بررسی مسلمانان و پدیده تکفیر می پردازد و می نویسد : بعد از فروپاشی شوروی و از بین رفتن امپراطوری سوسیالیت مشکل اصلی جهان مسلمانان هستند . وی سپس مسلمانان را به سه دسته تقسیم می کند ۱- شیعیان اسماعیلی ۲- شیعیان ناسیونالیست ۳- شیعیانی که رویکرد جهانی دارند و ایران و حزب الله لبنان را در این گروه قرار می دهد و معتقد است است ایران هم مانند مارکسیست ها می خواهد جهان را به تسخیر خود درآورد . راه حل فرانسوا توال اینست که باید کاری کنیم که شعله های جنگ همیشه در خاورمیانه روشن باشد و جنگ ها و کشتار های مذهبی را مدیریت کنیم تا این تفکر نتواند به تبیین اسلام در دنیا بپردازد .

دکتر لک زایی افزود : امروزه وهابیت در حال این شانتاژ است که صهیونیست ها ،  صلیبی ها و صفوی ها در حال تضاد با اعراب هستند و به نوعی با القا این تفکر به دشمنی با ایران و توسعه اختلاف شیعه و سنی و عرب و عجم می پردازد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی با اشاره به اصلی ترین راه مبارزه با تحجر گفت :  جمود و تحجر زمینه های اصلی تکفیر هستند و تکفیر هم منجر به ترور می شود . یکی از وظایف مجمع جهانی تقریب اینست که با آگاهی بخشی با این جمود و تحجر مقابله کند  .

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تبیین علت نزاع ها و اختلافات  میگوید: متاسفانه جهل و جمود در تندروهای شیعه و سنی ابزاری شده در دست استعمار برای ایجاد شکاف بیشتر بین مسلمانان .
این استاد حوزه و دانشگاه  و نظریه پرداز علوم سیاسی گفت: پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید تلاش کند تا در فعالیتها و پژوهشهای خود با روشنگری نسبت به تبیین علل و عوامل و ریشه های اختلاف  زمینه های  تحقق تقریب بعنوان درمان اختلاف را قوام بخشد.

وی اظهار کرد: جهالت و تحجر از علل و عوامل تکفیر هستند و غربی ها در گسترش تکفیر و کنترل و مدیریت داعش و سایر جریان های تکفیری نقش ویژه ای دارند واز این به نفع خود و علیه جهان اسلام سود می برند و آمریکا و صهیونیزم در تلاشند جنگهای داخلی مسلمانان و تکفیر را اولویت اول مسلمانان قرار دهند و فلسطین را از اولویت اول مسلمانان خارج کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه اندیشه های ناب امام خمینی الگوی دیگر کشورهای دنیا قرار گرفت اظهار داشت : اندیشه ناب امام خمینی در انقلاب ایران متبلور شد و پس از آن گرایش مردم در تمام دنیا به دین افزایش یافت و همین موضوع باعث شد که سرویس های غربی پروژه ایجاد شکاف و تفرقه را در خاور میانه کلید زدند تا علاوه بر حمایت از اسراییل به مقابله با تفکر انقلاب اسلامی بپردازند .

دکتر لک زایی در پایان گفت : یکی از تئوری های غرب اینست که امنیت ما در گرو ناامنی دیگران است و براساس همین تئوری به ناامنی در خاورمیانه می پردازند .

در بخش دوم و ادامه این هم اندیشی و اتاق فکر؛ مدیران گروه های پژوهشی و محققان پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قالب نقد و نظر و هم اندیشی به ارائه دیدگاهها و پرسشهای خود پرداختند.

درآغاز این جلسه حجت الاسلام والمسلمین گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن خیر مقدم و تبیین موضوع هم اندیشی و ارائه گزارشی از پیشرفت کار به تبیین طرح شناخت تکفیر و جریان های تکفیری پرداخت.

 

 

اختصاصی سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی