برگزاری جلسه شورای علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی

جلسه شورای علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حضور آیت الله اراکی و اکثریت اعضا ۱۹ مرداد در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

 

در این جلسه که به منظور بررسی طرح های پژوهشی پژوهشگاه برگزار شده بود آیت الله اراکی , حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری , مولوی اسحاق مدنی ,حجت الاسلام والمسلمین اوحدی , حجت الاسلام والمسلمین نجف ,دکتر منوچهر متکی , دکتر آذرشب و دکتر گلرو حضور داشتند.

در این جلسه آیت الله اراکی با تشریح مسائل روز جهان اسلام ، اولویت های پژوهشی را طرح و تاکید نمودند در بحران امروز پژوهش در زمینه جریانات افراطی نیاز ضروری به نظر می رسد.

دبیر کل مجمع جهانی مذاهب اسلامی افزود : از لحاظ فقهی و سیاسی می توان پژوهش های خوبی در مورد جریانات فعلی داشت و با عنایت به بحران های موجود توجه به “فقه بحران” از نکات مهم به نظر می رسد.

وی خاطر نشان کرد : حوزه های ما امروز احتیاج به فرهنگ تقریب و از آن مهمتر نیاز به مباحثی همچون “فقه التقریب” دارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های پژوهشگاه افزود : ۲۳ طرح مورد تصویب در جلسات گذشته آماده چاپ می باشد که این مهم مستلزم تخصیص بودجه مناسب می باشد.

در این جلسه سه طرح توسط گروه های فقه و اصول ، و تاریخ ، سیره و رجال مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.که کلیات طرح تدوین “دروس تقریبی” که توسط گروه فقه و اصول پیشنهاد شده بود ، مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد این گروه در جلسه بعدی ، طرح تفصیلی آن را بصورت کامل ارائه نماید.

همچنین طرح گروه تاریخ ، سیره و رجال به نام “موسوعه راویان تقریبی” مطرح که پس از بحث و بررسی مقرر شد طرحی با عنوان “تکمله کتاب الرواة المشترکون” و یا عنوان مشابه توسط گروه تاریخ ، سیره و رجال درجلسه بعدی ارائه گردد.پیرو این طرح به پیشنهاد دبیر کل محترم مجمع ، مقرر گردید طرحی با عنوان “تاریخ تقریب” توسط گروه تاریخ ، سیره و رجال درجلسه بعدی ارائه گردد.