برگزاري همايش قرآن و وحدت امت اسلامي در اندونزي

همايش قرآن و وحدت امت اسلامي با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين دکترمختاري و رايزن فرهنگي ايران در بزرگترين حوزه علميه اهل سنت استان سوماتراي جنوبي اندونزي برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين مختاري رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي در اين همايش گفت: قرآن مورد باور عموم مردم است و به عنوان كتاب آسماني در اختيار مسلمانان قرار گرفته است.

وي عنوان داشت: اصول و قواعد وحدت آفرين ميان پيروان اديان و مذاهب در قرآن كريم ترسيم شده است و اگر مسلمانان به دستور قرآن كريم عمل كنند قطعا مشكلات برطرف شده و وحدت در جوامع اسلامي رواج خواهد يافت.

رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با اشاره به برخي مسائل تفرقه در ميان مسلمانان گفت: متاسفانه عدم اهتمام برخي از مسلمانان به محتواي متون وحياني باعث ايجاد تفرقه در جوامع اسلامي مي‌شود كه اين خواست دشمنان است.

حجت‌الاسلام و المسلمين مختاري با اشاره به برخي تفسيرهاي سليقه‌اي از قرآن كريم گفت: متاسفانه اين موضوع موجب شده تا وحدت عمومي ميان مسلمانان از بين رفته و تفرقه جايگزين آن شود.

وي تاكيد كرد: نگاه يك سويه و منفعت طلبانه گروه افراطي به بخشي از آيات سبب انشقاق ميان جوامع اسلامي شده است كه بايد در اين زمينه هوشيارتر رفتار كنيم.

رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي گفت: متاسفانه از سوي ديگر شاهد هستيم كه برخي گروه‌ها به نام اسلام به عرصه آمده و در تلاش هستند تا تفرقه ميان مسلمانان ايجاد كرده و وحدت را از بين ببرند كه اين گروه قطعا توسط دشمنان اسلا
م تقويت مي‌شوند
.

همچنين در اين مراسم دكتر حجت‌الله ابراهيميان رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي طي سخناني ابراز داشت: مردم اندونزي از مهمترين خصلت مورد نظر خداوند براي پيامبر(ص) كه همان اخلاق خوب باشد، بهره مند است كه اين نعمت بسيار بزرگي است.

وي گفت: دين اسلام دين رحمت و مغفرت است و خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد كه اگر مسلماني اخلاق نداشته باشد مردم از اطراف او پراكنده خواهند شد.

رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور اندونزي بيان داشت: امروز مهمترين وظيفه مسلمانان نشان دادن چهره رافت و محبت اسلام است كه دشمنان در تلاش هستند اين چهره را تخريب كنند.

همچنين در اين سمينار، آقاي مدرك قاري عالم برجسته ديني استان سوماتراي جنوبي اندونزي و رئيس حوزه كه به تازگي از ايران بازگشته است، به ايراد سخن در خصوص جايگاه قرآن و اهميت توجه و اهتمام به آن پرداخت.

وي گفت: ايران كشور بسيار مهم و حساسي در منطقه است و فشارهايي كه كشورهايي همچون آمريكا به اين كشور مي‌آورند قطعا موجب ضعف آن نخواهد شد و تبليغات منفي عليه ايران تاثيري نمي‌گذارد.

آقاي مدرك قاري ادامه داد: ايران كشوري پيشرفته همراه با رفاه براي مردم است كه هر روز نوآوري‌هاي جديدي را به وجود مي‌آورد.

رئيس بزرگترين حوزه اهل سنت استان سوماتراي جنوبي اندونزي گفت: ايران الگويي براي تمام كشورهاي اسلامي است و ما آمادگي داريم با ايران در زمينه مسائل آموزشي، پژوهشي و… همكاري داشته باشيم.

آقاي ريچارد چاهي معاون استاندار سوماتراي جنوبي اندونزي نيز در اين مراسم گفت: اين سمينار و مناسبت‌هاي اينچنيني مانند مسابقات ملي و بين المللي تلاوت قرآن و امور ديني و فرهنگي در منطقه مورد توجه خاص بوده و استانداري حمايت مي‌كند.

نكته مهم در اين همايش استقبال گسترده مردم و مسئولان استان از حضور دو استاد ايراني در محل حوزه علميه بود كه با تشريفات ويژه انجام شد.

واحد خبر و اطلاع رساني رايزني فرهنگي ايران در كشور اندونزي