برپایی اولین نشست مقدماتی کنگره بین المللی جریانهای تکفیری در زاهدان

اولین نشست مقدماتی کنگره بین المللی جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با حضور آیت‌الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان…. نماینده آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی،مرجع عالی‌قدر شیعه، حجت‌الاسلام حاتمیان، مدیر‌کل فرق و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی کشور،، امامان جمعه تشیّع و تسنن استان و جمعی از اساتید حوزه علمیه قم، علما، اندیشمندان و نخبگان تشیّع و تسنن استان، در محل سالن شهدای اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

از سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام بزمانی مدیرکل سازمان تبلیغات سیستان و بلوچستان در این نشست اظهار داشت: این کنگره با هدف مقابله با جریانهای تکفیری و اعلام مواضع علما مختلف شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه این روزها شاهد ایجاد چهره های خشنی در جهان اسلام با تفکر تکفیری هستیم، برمدیران و علمای اسلام فرض است که در راستای تبلیغ درست دین برای مبارزه با این جریانهای سلفی گام بردارند.

وی همچنین از برگزاری اولین نشست مقدماتی مقابله با جریان های تکفیری در زاهدان خبرداد و گفت: قرار است این نشستهای مقدماتی در استانهای گلستان، هرمزگان، خراسان رضوی و کردستان نیز صورت گرفته و در نهایت در آبان ماه نشست بین المللی در قم برگزار خواهد شد.

موضوع تکفیر فتنه بزرگی که امروزه امت اسلامی با آن دست به گریبان است

آیت الله “عباسعلی سلیمانی” نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: موضوع تکفیر به عنوان فتنه بزرگی که امروزه امت اسلامی با آن دست به گریبان است به برداشت های انحرافی از اسلام بر می گردد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: علمای دین رسالت سنگینی در مقابله با افرادی که تحریف های غلط و بسیار زننده خود از دین را به مردم جامعه تزریق می کنند، بر عهده دارند.

وی ضمن تایید نقش عوامل خارجی در ترویج مساله تکفیرخاطرنشان کرد: متاسفانه زمینه تحریف در داخل نیز وجود داشته و
عده ای با غفلت از محکمات و توسل به متشابهات قرآنی دین اسلام برای راهبرد نقشه های خود و تحقق جریان های تکفیری از آنها سوء استفاده می کنند.

مسئله‌ای که امروز وحدت مسلمانان را تهدید می کند موضوع افراط گرایی و تکفیر است

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه باید با گروه‌های تکفیری برخورد کنیم، گفت: امروز همه می‌دانیم که قدرت‌های بزرگ و استعماری به دنبال اختلاف‌انگیزی بین مسلمانان و تجزیه کشورهای اسلامی هستند.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: مسئله‌ای که امروز وحدت مسلمانان را تهدید می کند موضوع افراط گرایی و تکفیر است.

وی با اشاره به اینکه اسلام دین اعتدال است افزود: تکفیر یعنی خارج شدن از جریان اعتدال و همه باید در مسیر اعتدال حرکت کنند و خروج از این جریان انحراف را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه جریان‌های تکفیری برای استدلال خود فقه و حقایق اسلام را در نظر نمی‌گیرند، افزود: امروز همه می‌دانیم که قدرت‌های بزرگ و استعماری به دنبال اختلاف‌انگیزی بین مسلمانان و تجزیه کشورهای اسلامی هستند که باید علمای اسلام در این زمینه بسیار هوشیار باشند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن اشاره به بیداری اسلامی گفت: امروز باید برای همگان مشخص شود که ریشه جریان‌های تکفیری از کجاست و باید با آنها مقابله کرد.

اسلام دین سلامت، وحدت، عطوفت و تعاون است

مولوی “عبدالصمد ساداتی” امام جمعه اهل سنت سراوان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام دین سلامت، وحدت، عطوفت و تعاون است اظهار داشت: با وجود اینکه اسلام پاسخگوی تمام نیازهای جامعه است اما متاسفانه عده ای در فهم این دین الهی مشکل دارند و برداشت های نادرست این افراد ضرر زیادی به جهان اسلام وارد کرده است.

مولوی ساداتی افزود: گستره اسلام بسیار وسیع است اما امروزه عده ای به عنوان تکفیری این دین را محدود به گروه کوچکی با اندیشه های بسته کرده اند و تمام افراد خارج از محدوده فکری خودشان را کافر می دانند.

وی اظهار داشت: اعضای گروههای تکفیری کسانی هستند که از روی غرض آمدند، بزرگ شدند و در کشورهایشان زیر سلطه قدرتمندان قرار گرفتند و می خواستند اعتراضات خود را به انحا مختلف بروز دهند و کار اشتباهی مرتکب شدند که دست به حربه تکفیر زدند.

وی بیان کرد: عده ای به بهانه دفاع از اهل بیت و عده ای دیگر به نام دفاع از اهل تسنن یکدیگر را تکفیر می کنند که این توطئه دشمنان اسلام است و باید علمای شیعه و سنی در جامعه اسلامی مردم را از دسیسه های دشمنان آگاه کنند.

امروزه جایی از پیکره جهان اسلام را نمی توان دیدکه زخمی از توطئه های قدرت های استکباری بر نداشته باشد

حجت الاسلام سید “مهدی علیزاده موسوی” نیز در این همایش گفت: امروزه جایی از پیکره جهان اسلام را نمی توان مشاهده کرد که زخمی از توطئه های مختلف قدرت های استکباری بر نداشته باشد و این موضوع اختصاص به شیعه و سنی هم ندارد.

وی با بیان اینکه مراجع عظام و علما نظر واحد دارند که خواستگاه تکفیر امروز میان علما نیست بلکه بیرون از آن است گفت: یکی از علل عمده شکل گیری شرایط موجود طرح اسلام هراسی و اسلام ستیزی است که غربیان در راستای جلوگیری از گسترش گرایش به این دین الهی در پیش گرفته اند.

وی ادامه داد: با وجود اقدامات مختلف دشمنان برای مقابله با گسترش اسلام از جمله نوشتن کتاب آیات شیطانی و ترسیم کاریکاتورهای مختلف در توهین به رسول اکرم(ص)، اما تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که رشد گرایش به دین مبین اسلام در غرب بیشتر از مسیحیت است.

دبیر کنگره بین المللی خطر جریان های افراطی گفت: دشمنان با توجه به شکست های قبلی امروزه پروژه جدیدی با عنوان اسلام علیه اسلام را رقم زده است و متاسفانه با اقدامات گروه های تکفیری و جنایات آنان علیه مسلمانان تا حدودی در اجرای آن نیز موفق بودند.

وی تاکید کرد: مراجع عظام نظرشان این است که اگر واقعا همه علمای شیعه و سنی جمع شوند و به اجماع، تکفیر اهل قبله را تحریم کنند بزودی شاهد نابودی گروه های تکفیری خواهیم بود.

او افزود: در شرایط کنونی با توجه به شکل گیری فضای اسلام هراسی از سوی دنیای استکبار و دامن زدن شبکه های مجازی بر گسترش خشونت های گروه های تکفیری، به شدت قدرت اسلام رو به تحلیل است که این موضوع نه به نفع شیعه و نه اهل سنت است.

علیزاده موسوی افزود: مراجع شیعه به این نتیجه رسیدند که اگر اتحاد و همگرایی علیه گروه های تکفیری میان علمای شیعه و سنی شکل گیرد و جلوی فعالیت شبکه هایی که به نام شیعه و سنی آتش بیار معرکه نفاق شده اند گرفته شود بزودی شاهد نابودی این گونه گروههای ضد دین خواهیم بود.

وی برگزاری کنگره بین المللی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام را از جمله راههای شکل گیری اتحاد میان علمای شیعه و سنی علیه گروههای تکفیری خوانده و گفت: نشست های مقدماتی این کنگره در چند استان مختلف کشور با هدف جمع بندی نظرات علمای برجسته تشیع و تسنن در رابطه با گروه های تکفیری در حال برگزاری است.

به گزارش تقریب، نشست مقدماتی کنگره بین المللی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با حضور علما و ائمه جمعه و جماعات تشیع و تسنن، سران و ریش سفیدان طوایف و قبائل استان و شماری از مسوولان استانی و کشوری در زاهدان برگزار شد و در پایان نیز بیانیه این نشست قرائت گردید.

مرجع:تنا