برتری و ابدی بودن اسلام به خاطر وجود اجتهاد است

 امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که وحدت اسلامی از ضروریات دین مبین اسلام است. چه اینکه شرایط حساس جهان اسلام و درگیری های موجود در خاورمیانه این را تایید می کند. بر همین اساس سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی سلسه گفتگوهایی با علمای شیعه و سنی ترتیب داده است. در مصاحبه پیش رو گفتگوی ناصر محمد آخوند قزل امام جمعه مراه تپه و مدیر حوزه علیمه استان گلستان را می خوانیم.

با توجه به شرایط  حساس جهان اسلام جنابعالی برای رسیدن به تقریب عملی چه راهکاری را پیشنهاد می کنید ؟

از وقتی که در جمهوری اسلامی ایران فکر تقریب توسط امام خمینی و پس از آن توسط مقام معظم رهبری پیگیری شد اثرات مثبت آن را در جامعه دیدیم.
توجه داشته باشیم که چها مذهب اهل سنت با وجود اینکه در طول تاریخ نزاع های فراوانی بین هم داشتند اما امروز با تمام اختلاف های اجتهادی که با هم دارند به یک اتفاق نظر و وحدت رویه رسیده اند . حال باید این روند را بین سنی و شیعه بوجود بیاوریم . ما باید جامعه اسلامی را یک حکومت اسلامی در جهان مطرح کنیم نه یک حکومت شیعه . تا به دنیا ثابت شود مذاهب مختلف در ایران برادر وار در کنار هم زندگی می کنند و حتی بالاتر مسیحی و یهودی نیز در این جامعه آزادانه زندگی می کنند.
نکته دیگر اینکه برتری و ابدی بودن اسلام به خاطر وجود اجتهاد است که تمام مذاهب اسلامی به آن قائل هستند البته مجتهد جامع الشرایط برای انجام اجتهاد نیاز است. و این خود از نکات اشتراکی است که می توان با توجه به آن به وحدت عملی دست یافت.

شرایط وحدت و تقریب را در جمهوری اسلامی ایران چگونه می بینید ؟

در حالی که کشور های همسایه در جنگ و نفاق به سر می برند. ایران در امنیت و ثبات کامل در منطقه حضور دارد که این فضا از وحدت سرچشمه می گیرد.
روزگاری کمونیسم در حال نفوذ در کشور های مختلف بود و سپس جهان به مقابله با کمونیست پرداخت و تقریبا آن را ریشه کن کرد.
ایران با تصویب برجام و رشادت های رهبری و ریاست جمهوری باعث شد تا نگاه ها به ایران معطوف شده است و ایران می تواند حکومت جهانی را ایجاد کند . و البته با این فکر که تمام مذاهب و ادیان در ایران محترمند .در واقع ایران در فکرتعامل با جهان است و این رویه ایست که کمونیسم در پیش نگرفت و نابود شد اما ایران اسلامی با پیام تعامل با دنیا می تواند نگاه ها به اسلام را تغییر داد.

عده ای معتقدند برای ایجاد یک صلح واقعی باید دو طرف با حفظ ارزشهای و اعتقادات خود ‍پوئن هایی به هم بدهند ؛ به نظر شما با وجود این اصل می توان به وحدت شیعه و سنی امیدوار بود ؟  

بله، اما ابتدا باید از عوامل اختلافی پرهیز کرده و فقط به اشتراکات بپردازیم . باید از توهین  به مقدسات مذاهب دیگربپرهیزیم. باید بدون احساسات تاریخ را روایات کنیم. بنده پیشنهاد می کنم در بیان روایت های تاریخی نباید دچار احساسات شویم چون در آن صورت به مذاهب دیگر خدشه وارد می شود و این شروع تفرقه خواهد بود . در ماجرای صحابه و حضرت فاطمه (س) خود اهل سنت هم بحث می کنند و اشکالات را می پزیرند اما بیان مغرضانه و احساسی آن سودی برای اسلام نخواهد داشت . در واقع باید به صورت عقلانی به بحث های تاریخی پرداخت.

دشمنان در حال ایجاد تفرقه و رخنه بین مسلمین هستند تا در وحدت خدشه وارد کنند و هزینه های هنگفتی هم می کنند؛ به نظر شما چطور باید با این مقوله مقابله کرد ؟

حتما حفره هایی وجود دارد . دشمن با سو استفاده از اختلافات مسلمین زیرکانه در حال ایجاد تفرقه است. داعش چگونه ایجاد شد و فلسفه ایجادش چیست؟  مقصر اصلی ایجاد تفکر داعش خود شیعه و سنی هستند. توهین ما به مقدسات یکدیگر باعث ایجاد اختلافات مسلمانان است و ما به جای اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری به ندای وحدت آمیز اسلام گوش کنیم از احکام و اصل قرآن که همانا وحدت است دور شده ایم. اسلام دین رحمت وآسایش و الفت است نه دین ضدیت و تناقض. باید تمام حفره های موجود را ببندیم تا دشمن از همان ها استفاده نکند.
ما باید به تمامیت اسلام فکر کنیم و از آن حفاظت کنیم . امروزه دشمن پروژه اسلام هراسی را دنبال می کند و این کار ما را سخت تر می کند و متاسفانه ما با اشتباهات خود گاهی به آن دامن می زنیم.ممکن است روزی تکفیری ها و تروریست ها از بین بروند اما تفکر تکفیری ها به این زودی ها از بین نخواهد رفت.